Η Geely, η πιο εξωστρεφής αυτή τη στιγμή εταιρεία κατασκευής οχημάτων της Κίνας η οποία, εδώ και οκτώ σχεδόν χρόνια, ελέγχει τις τύχες της σουηδικής Volvo, έχει στο τιμόνι της έναν άνθρωπο με όραμα. Τον Li Shufu. Και συνάμα πολύ ισχυρές «πλάτες» εντός και εκτός των συνόρων της εγχώριας οικονομικής σκηνής και αγοράς.
Η Geely είναι μια άγνωστη στο ευρωπαϊκό κοινό εταιρεία, μιας και τα προϊόντα της «παίζουν μπάλα» στην Άπω Ανατολή και κυρίως στην ανερχόμενη αγορά της Κίνας. Εντούτοις, η μοναδική αυτή τη στιγμή μη κρατική κατασκευάστρια εταιρεία οχημάτων της Κίνας έχει πράξει τα τελευταία χρόνια ό,τι ακριβώς χρειάζεται για να επεκτείνει τη σφαίρα επιρροής της εκτός των γεωγραφικών συνόρων της μεγαλύτερης από πλευράς όγκου αγοράς του πλανήτη δημιουργώντας με αργά αλλά σταθερά βήματα έναν κατασκευαστή που από το 2020 και μετά θα διαθέτει την πολυπόθητη «παγκόσμια εμβέλεια και επιρροή».
Πριν την εξαγορά της Volvo Cars από την παραπαίουσα εν έτει 2010 αμερικανική Ford (σ.σ.: η οποία κατάφερε να επιβιώσει βγάζοντας από πάνω της τα βαρίδια της Aston Martin, που με συνοπτικές διαδικασίες εξαγοράστηκε από όμιλο επενδυτών, τις Jaguar και Land Rover, που με τη σειρά τους αγοράστηκαν από την ινδική Tata, αλλά και τις μετοχές της στη Mazda, που πωλήθηκαν εν ριπή οφθαλμού σε ιαπωνικές τράπεζες), η Geely κατασκεύαζε μόλις 330.000 αυτοκίνητα το χρόνο. Σήμερα, και πιο συγκεκριμένα το 2016, το γκρουπ Geely κατάφερε να αγγίζει τις 1,3 εκ. πωλήσεις παγκοσμίως. Οι 766.000 αφορούν σε τετράτροχα προϊόντα που φέρουν τα σήματα της «μαμάς» εταιρείας, τα οποία διατέθηκαν κυρίως στην Κίνα, ενώ οι υπόλοιπες 534.000 εστιάζονται στο στρατόπεδο της ομόσταβλης Volvo. Και όλα αυτά, με την «ατζέντα» των δύο εταιρειών να περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή όχι περισσότερα από 20 μοντέλα και μόλις 12 εργοστάσια κατασκευής οχημάτων ανά την υφήλιο -9 την Κίνα και από ένα σε Βέλγιο, Σουηδία και Μ. Βρετανία.
Διαβάστε επίσης: Η Geely επενδύει και στην Volvo Cars
Για το 2017, ο στόχος είναι ακόμα υψηλότερος, ήτοι πάνω από 1 εκ. οχήματα για την Geely, αριθμός που οι ιθύνοντές της ευελπιστούν πως θα διπλασιαστεί το αργότερο έως το 2020, εποχή που η Volvo θα πουλά με τη σειρά της πάνω από 800.000 αυτοκίνητα παγκοσμίως. Το άθροισμα; 2,8 εκ. αυτοκίνητα σε σχεδόν δύο χρόνια από σήμερα.
Εκτός από τη Volvo, όμως, η εταιρεία που ίδρυσε το 1986 ο 54χρονος σήμερα Li Shufu κατασκευάζοντας… οικιακά ψυγεία και εν συνεχεία χαμηλού κόστους δίτροχα για την εγχώρια αγορά, έχει αυτή τη στιγμή στην κατοχή της αρκετά ακόμη διεθνή αυτοκινητικά assets που αποδεικνύουν περίτρανα πως το «παιχνίδι» εντός συνόρων δεν είναι παρά η αρχή των φιλόδοξων σχεδίων της Geely. Μιας εταιρείας που –παρεμπίπτοντος- διαθέτει την πλήρη υποστήριξη της κινεζικής κυβέρνησης, αλλά και την αμέριστη οικονομική αρωγή της Goldman Sachs. Άλλωστε, σε αυτή τη ζωή, τίποτα δεν είναι τυχαίο…
Έτσι, εκτός από τον πλήρη έλεγχο της Volvo Cars, αλλά και τη συμμετοχή της στη Volvo Trucks, η Geely έχει στην κατοχή της και τη νεοσύστατη Lynk&Co, μια εταιρεία που από το 2019 και εξής θα κάνει την… απόβασή της στην Ευρώπη με προϊόντα που θα χρησιμοποιούν την τεχνογνωσία της Volvo και τις πλατφόρμες που από κοινού ήδη εξελίσσουν οι δύο μεριές. Στο χαρτοφυλάκιο της Geely ανήκει, επίσης, η μαλαισιανή Proton, η London Taxi, που κατασκευάζει τα γνωστά λονδρέζικα ταξί, αλλά και το πλειοψηφικό πακέτο της βρετανικής Lotus. Και όπως όλα δείχνουν, έπεται συνέχεια.
Πίσω από το οικοδόμημα της Zhejiang Geely Holding Group Co., στην οποία και «υπάγεται» η Geely, βρίσκεται ένας από τους δέκα πιο πλούσιους σήμερα ανθρώπους της Κίνας. Γεννημένος το 1963 στην πόλη Taizhou της επαρχίας Zhejiang, o Li Shufu μεγάλωσε σε αγροτικό περιβάλλον στο οποίο το να πετάξει κανείς με αεροπλάνο ή να αποκτήσει ιδιόκτητο αυτοκίνητο φάνταζαν ως… όνειρα θερινής νυκτός. Εντούτοις, σε ηλικία μόλις 10 ετών, ο Li Shufu κατασκεύασε στο χέρι με πρόχειρα υλικά που βρήκε το πρώτο του αυτοκίνητο, το οποίο και εμπνεύστηκε από τα παρακείμενα Red Flags οχήματα που κάθε μέρα αντίκριζε ως παιδί στο στρατιωτικό αεροδρόμιο που βρίσκονταν πλησίον της γενέτειρας του. Τα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα έγιναν με κεφάλαιο μόλις 16 δολαρίων(!), όταν ο νεαρός τότε Li Shufu αποκτά μια φθηνή φωτογραφική μηχανή. Όμως, λίγους μήνες μετά εγκαταλείπει τους φακούς και το φωτογραφικό στούντιο που αποφάσισε να ανοίξει και ασχολείται με την εξαγωγή πολύτιμων μεταλλευμάτων από άχρηστα μηχανήματα, ενασχόληση που με τη σειρά της δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Σε ηλικία μόλις 23 ετών, ο «ανήσυχος» Li Shufu μεταπηδά στα… οικιακά ψυγεία δημιουργώντας υπό τη σκέπη του σήματος Geely τα δικά του προϊόντα. Και εδώ, όμως, ο ανταγωνισμός έθεσε πολύ γρήγορα τη νεότευκτη τότε επιχείρηση του Li Shufu εκτός αγοράς, κάτι που σε συνδυασμό με τις πολιτικές εξελίξεις του 1989 στο Πεκίνο, τον ανάγκασαν να παραδώσει την εταιρεία του στο κράτος.
«Τότε σκέφτηκα ότι ήταν ευκαιρία να κάνω ένα διάλλειμα και να ασχοληθώ με τις σπουδές», δηλώνει σε συνέντευξή του σε διεθνή μέσα ο Li Shufu.
Διαβάστε επίσης: H Geely αγόρασε τις Proton και Lotus
Τα χρόνια που ακολούθησαν, ο σημερινός ισχυρός άνδρας της Geely –που στη Μανδαρινική γλώσσα σημαίνει Τυχερός- σπουδάζει Management Engineering και Mechanical Engineering στα Πανεπιστήμια του Harbin και Yansan, αντίστοιχα. Το 1993, όμως, επιστρέφει δριμύτερος στα επιχειρηματικά δρώμενα της χώρας του και δη στο χώρο της αυτοκίνησης αποκτώντας από το δημόσιο την πτωχευμένη την εποχή εκείνη Geely, την οποία «ενεργοποιεί» κατασκευάζοντας μοτοσικλέτες και μικρά ημι-φορτηγά. Τρία χρόνια αργότερα, η εταιρεία που ο ίδιος ίδρυσε το 1986 παίρνει από τις κρατικές αρχές της Κίνας την πολυπόθητη άδεια να κατασκευάσει επιβατικά οχήματα, τα οποία στα πρώτα τουλάχιστον χρόνια της καριέρας τους, δε γνώρισαν την αναμενόμενη επιτυχία. Το δόγμα του Li Shufu όμως ήταν απλό:
«Πιστεύω ότι η βιομηχανία αυτοκινήτου είναι ένας διαρκής ανταγωνισμός ανθρώπινου δυναμικού. Ένας ανταγωνισμός επενδύσεων και τεχνολογίας. Και αυτός ο ανταγωνισμός είναι διεθνής και όχι τοπικός. Επομένως, το κλειδί της επιτυχίας είναι ένα: ο άνθρωπος».
Παρά την όχι και τόσο επιτυχημένη αρχή της «νέας» Geely τα δύο πρώτα χρόνια (σ.σ.: τα αρχικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στερούνταν ακόμα και των στοιχειωδών για την εποχή ποιοτικών στάνταρ), όλα άρχισαν να αλλάζουν από το 2000 και μετά, όταν η Κίνα γίνεται μέλος του World Trade Organization (WTO), ο οποίος και καθορίζει τους εμπορικούς κανόνες ανάμεσα στα κράτη-μέλη του. Έτσι, ο Li Shufu δεν χρειαζόταν πλέον να παίρνει… έτοιμα αυτοκίνητα από άλλους κατασκευαστές, καθώς με τη νέα αυτή συμφωνία θα μπορούσε να δημιουργήσει τα δικά του. Με αρχή το Free Cruiser, ένα 4θυρο σεντάν που μπήκε στην παραγωγή το 2002.
Διαβάστε επίσης: Η Geely αγόρασε μετοχές της Daimler;
Την ίδια κιόλας χρονιά, ο Li Shufu άρχισε να γλυκοκοιτάζει την Volvo, την οποία και απέκτησε τελικά το 2010, ένα χρόνο μετά την εξαγορά της δεύτερης εταιρείας κατασκευής συστημάτων μετάδοσης στον κόσμο. Της Australian Drivetrain Systems International.
Εν κατακλείδι, ο Li Shufu, ο άνθρωπος που ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία κατασκευάζοντας εξαρτήματα ψυγείων, είναι ο ιθύνον νους που με περισσή επιμονή μετέτρεψε έναν χρεοκοπημένο πρώην κρατικό κατασκευαστή οχημάτων στη μεγαλύτερη σήμερα αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας. Αν μη τι άλλο, πρόκειται για ένα… κοφτερό επιχειρηματικό μυαλό, με διεθνείς βλέψεις και συμμάχους, που θέλει να κάνει την Geely μια «παγκόσμια εταιρεία». Καταθέτοντας με περισσή επιμονή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την εξαγορά και την ανασυγκρότηση της Volvo, ο 209ος αυτή τη στιγμή πιο πλούσιος άνθρωπος του πλανήτη ήταν, από τις αρχές ήδη της δεκαετίας του ’00, ένας από τους λίγους που πίστεψαν στην προοπτική και τη δυναμική της σουηδικής εταιρείας δίνοντας, αμέσως μετά την εξαγορά της από την «προβληματική» Ford, απλόχερα στους ιθύνοντές της την ελευθερία αλλά και όλους τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους για τη συνέχεια. Ταυτόχρονα, ο Li Shufu κατάφερε σε μόλις 7 και κάτι χρόνια να φέρει εις πέρας μία ακόμα πιο σημαντική –και καθοριστική- αποστολή για λογαριασμό των Σουηδών: να μειώσει κατά πολύ το υψηλό κατασκευαστικό κόστος των μοντέλων της. Πως; Αφενός αναπτύσσοντας από κοινού με την Geely πλατφόρμες και επιμέρους τεχνολογίες, αφετέρου «υποστηρίζοντας» ένα νέο εργοστάσιο οχημάτων της Volvo στην Κίνα από το οποίο τα προϊόντα της τελευταίας εξάγονται με χαμηλότερο κόστος προς άλλες αγορές της υφηλίου. Ανάμεσα στις οποίες και αρκετές ευρωπαϊκές, καθώς φυσικά και εκείνη των ΗΠΑ._X.A.