Η ύφεση της ζήτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα τελειώσει ως το 2025, προβλέπει μελέτη της Dataforce. Στη συνέχεια οι πωλήσεις θα αυξάνονται και θα ξεπεράσουν τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2029.
Ο τελευταίος χρόνος ήταν ευνοϊκός για τους επικριτές και τους σκεπτικιστές των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV). Σε μεγάλο βαθμό λόγω της μείωσης και της κατάργησης των κρατικών κινήτρων, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023 έχουν κολλήσει στο 16% της ευρωπαϊκής αγοράς νέων αυτοκινήτων.
Αυτοί οι επικριτές και οι σκεπτικιστές θα δικαιωθούν και το 2024, αλλά το 2025 τα προγνωστικά τους θα ανατραπούν. Σύμφωνα με την έκθεση «EU Passenger Car Report 2024 της Dataforce», η βουτιά στη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα τελειώσει από το επόμενο έτος. Ενώ το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη θα παραμείνει στο 16% το 2024, θα εκτιναχθεί στο 23% το 2025 και στη συνέχεια θα συνεχίσει να αυξάνεται: στο 33% το 2027 και στο 48% το 2029.
Ενώ τα υβριδικά οχήματα (δηλ. τα PHEV και τα HEV) θα συνεχίσουν να παραμένουν στο 18%, το μερίδιο των οχημάτων εσωτερικής καύσης (δηλαδή βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα) θα μειωθεί κατακόρυφα, από σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) το 2023 σε λιγότερο από το μισό (46%) το 2027 και μόλις στο ένα τρίτο (34%) το 2029.
Μέχρι το έτος αυτό, τα BEV θα ξεπερνούν σε πωλήσεις τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μαζί. Με άλλα λόγια η αγορά αναμένει την απαγόρευση της ΕΕ για την πώληση νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης από το 2035. Με βάση τις προβλέψεις της Dataforce, το μερίδιο των νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης που θα πωληθούν το 2034 θα είναι πράγματι πολύ μικρό.
Και γιατί η Dataforce προβλέπει ότι η ζήτηση BEV θα αυξηθεί και πάλι από το επόμενο έτος; Επειδή βλέπει μειώσεις των ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία.
Οι απαιτήσεις της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 του στόλου των οχημάτων, οι οποίες ήταν ακόμη 116 g/km το 2020, θα γίνονται όλο και πιο αυστηρές: 94 g/km το 2025, 50 g/km το 2030 και τελικά 0 g/km το 2035. Η είσοδος στην αγορά νέων κατασκευαστών (δηλαδή οι Κινέζοι) θα πιέσει προς τα κάτω τις τιμές των νέων BEV. Σε συνδυασμό με την αύξηση της εμβέλειας, την καλύτερη υποδομή φόρτισης και την αύξηση των φόρων CO2, αυτό θα καταστήσει σταδιακά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο ελκυστική επιλογή.
Ωστόσο, δεν έχουν τελειώσει όλα για τους επικριτές και τους σκεπτικιστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η πρόβλεψη της Dataforce προϋποθέτει ότι η ΕΕ διατηρεί την πορεία μείωσης των εκπομπών του στόλου της. Το αν αυτό θα συμβεί στην πραγματικότητα ή όχι, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις ευρωπαϊκές εκλογές, οι οποίες βρίσκονται προ των πυλών.