Η ολλανδική πλατφόρμα κινητικότητας umob εξαγόρασε την MaaS Global, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στα μέσα Μαρτίου. Η χρεοκοπία της φινλανδικής πρωτοπόρου εταιρείας Mobility-as-a-Service αποτελεί σήμα αφύπνισης για τον κλάδο.
Η MaaS Global ιδρύθηκε στο Ελσίνκι το 2015 από τον Φινλανδό επιχειρηματία Sampo Hietanen, ήταν ο πρώτος εξειδικευμένος πάροχος υπηρεσιών κινητικότητας στον κόσμο και το κύριο προϊόν της, η εφαρμογή Whim, η πρώτη ανάλογη εμπορική υπηρεσία στον κόσμο. Η εταιρεία συγκέντρωσε χρηματοδότηση ύψους 162 εκατομμυρίων δολαρίων από την Toyota, τη Mitsubishi, την BP Ventures και άλλους.
Η ιδέα πίσω από την εφαρμογή Whim ήταν να απλοποιήσει τις αστικές μετακινήσεις προσφέροντας μια ολοκληρωμένη λύση. Χρησιμοποιώντας μόνο την εφαρμογή Whim, οι χρήστες μπορούσαν να κάνουν κράτηση για ταξίδια με διαφορετικούς παρόχους, από τις δημόσιες συγκοινωνίες μέσω ταξί έως τα ηλεκτρονικά σκούτερ και πολλά άλλα. Το Whim δραστηριοποιήθηκε σε δύο πόλεις της Φινλανδίας (Ελσίνκι και Τούρκκου), καθώς και στην Αμβέρσα, τη Βιέννη, το Μπέρμιγχαμ, το Τόκιο και σε ολόκληρη την Ελβετία. Συνολικά, είχε ένα εκατομμύριο χρήστες, οι οποίοι χρησιμοποίησαν το Whim για να κλείσουν 30 εκατομμύρια διαδρομές.
Παρά το γεγονός ότι απέκτησε απήχηση (το Whim είχε 10.000 ενεργούς χρήστες μόνο στο Ελσίνκι) η ιδέα δεν πέτυχε οικονομική βιωσιμότητα. Σύμφωνα με την τελευταία οικονομική έκθεση της εταιρείας, η MaaS Global είχε κύκλο εργασιών 3,8 εκατ. ευρώ το 2022, αλλά δημιούργησε ζημίες ύψους 9,3 εκατ. ευρώ. Στο αποκορύφωμά της, η Whim απασχολούσε 120 άτομα παγκοσμίως. Τον Φεβρουάριο, όμως, ο αριθμός αυτός είχε μειωθεί σε 28 άτομα. Στις αρχές Μαρτίου, η Maas Global ενημέρωσε τους πελάτες της ότι η εφαρμογή Whim θα σταματούσε να λειτουργεί. Το συνδρομητικό μοντέλο κοινής κινητικότητας B2C που η εταιρεία είχε προωθήσει, δεν αποδείχθηκε οικονομικά βιώσιμο, τουλάχιστον όχι με την τρέχουσα μορφή της Whim.
Η αποτυχία της πρωτοπόρου στον τομέα της κινητικότητας MaaS Global είναι εμβληματική για τις δυσκολίες στον ευρύτερο κλάδο της κινητικότητας. Αντιμέτωποι με οικονομικούς αντίθετους ανέμους, πολλοί πάροχοι κινητικότητας δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να βρουν το δρόμο από την καινοτομία στην κερδοφορία. Ως αποτέλεσμα, πολλές εταιρείες αναγκάζονται να αναδιαρθρώσουν, να συγχωνευθούν ή να καταθέσουν αίτηση πτώχευσης.
Παρά όλα αυτά, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για το Mobility as a Service φαίνονται θετικές. Μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη στη Ζυρίχη δείχνει ότι η συγκέντρωση υπηρεσιών κινητικότητας σε μια ενιαία εφαρμογή ενθαρρύνει τη χρήση τους. Και οι εταιρείες που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες δραστηριοποιούνται σε όλη την Ευρώπη, με την Jelbi στο Βερολίνο, την Floya στις Βρυξέλλες και την Breeze στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σε αυτό το θετικό μέλλον ποντάρει η umob, με έδρα το Ρότερνταμ.
Το 2023, η umob έκανε μια παρουσίαση της εφαρμογής της που ενσωματώνει την κοινή κινητικότητα, τα ταξί και τις δημόσιες μεταφορές και αναφέρει έντονο ενδιαφέρον από την αγορά. Έχοντας εξαγοράσει την MaaS Global, η εταιρεία στοχεύει να συνεχίσει τη λειτουργία των υπηρεσιών Whim με το δικό της όνομα.