Η κλιματική αλλαγή οδηγεί στην τάση για all-season ελαστικά, που είναι πανευρωπαϊκή και αναμένεται να συνεχιστεί. Όμως, είναι πολύ νωρίς για να διαγράψουμε τα χειμερινά ελαστικά.
Οι κύριες διαφορές μεταξύ χειμερινών και θερινών ελαστικών είναι ο τύπος τους και ο σχεδιασμός του πέλματος. Τα καλοκαιρινά ελαστικά είναι κατασκευασμένα από σκληρότερο καουτσούκ, που παρέχει καλύτερη οδική συμπεριφορά και αποδοτικότητα καυσίμου σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Τα χειμερινά ελαστικά χρησιμοποιούν ένα πιο μαλακό ελαστικό που παραμένει εύκαμπτο και σε χαμηλές και κάτω από το μηδέν θερμοκρασίες, παρέχοντας καλύτερη πρόσφυση στους δρόμους που είναι στρωμένοι με πάγο και χιόνι. Έχουν επίσης βαθύτερο πέλμα (συνήθως άνω των 4 mm) με περισσότερες μικρές σχισμές και αυλακώσεις, το οποίο παρέχει πρόσφυση σε χιόνι και πάγο και καλύτερη ανταπόκριση σε βρεγμένους δρόμους. Είναι καλύτερα για θερμοκρασίες κάτω των 7°C, ειδικά σε συνθήκες πάγου και χιονιού.
Όπως δείχνουν οι παραπάνω προδιαγραφές, η αλλαγή ελαστικών είναι περισσότερο από όλα θέμα ασφάλειας. Σε πιο κρύο καιρό, τα καλοκαιρινά ελαστικά γίνονται εύθραυστα, μειώνοντας την πρόσφυση και αυξάνοντας τις αποστάσεις φρεναρίσματος. Σε θερμότερο καιρό, τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να φθαρούν γρήγορα και να υπερθερμανθούν, μειώνοντας την αποτελεσματικότητά τους. Ωστόσο, η χρήση χειμερινών και θερινών ελαστικών εκτός εποχής επηρεάζει επίσης την απόδοση, όσον αφορά τη συμπεριφορά, την πέδηση, την αποδοτικότητα του καυσίμου και τη μακροζωία των ίδιων των ελαστικών.
Η ασφάλεια, φυσικά, είναι ο λόγος για τον οποίο τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά σε μεγάλο αριθμό ευρωπαϊκών χωρών, ειδικά σε αυτές που πλήττονται από χειμωνιάτικες συνθήκες. Ένα από τα «βαρόμετρα» για την ευρωπαϊκή αγορά χειμερινών ελαστικών είναι η Γερμανία, όπου είναι υποχρεωτικά όχι από μια συγκεκριμένη ελάχιστη θερμοκρασία, ούτε για μια καθορισμένη περίοδο, αλλά «όποτε το απαιτούν οι καιρικές συνθήκες».
Ωστόσο, ένας αυξανόμενος αριθμός οδηγών επιλέγει πλέον τα λεγόμενα ελαστικά «για όλες τις εποχές του χρόνου». Η ζήτηση για ελαστικά all-season είναι υψηλότερη ειδικά στη βόρεια και δυτική Γερμανία, όπου οι καιρικές συνθήκες είναι λιγότερο δύσκολες το χειμώνα. Αυτή η τάση δείχνει ότι πολλοί οδηγοί εκτιμούν την άνεση και την ευελιξία των ελαστικών ολόσωμης χρήσης. Αναμένεται ότι το ποσοστό όσων επιλέγουν ελαστικά all-season θα συνεχίσει να αυξάνεται, άνω του 40%».
Συνδυάζοντας χαρακτηριστικά τόσο των καλοκαιρινών όσο και των χειμερινών ελαστικών, τα all-season ελαστικά είναι σχεδιασμένα για να αποδίδουν καλά σε διάφορες συνθήκες. Η σύνθεση του καουτσούκ τους είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένει ευέλικτη σε ένα ευρύ φάσμα θερμοκρασιών, ενώ το μέτριο βάθος πέλματός τους είναι βελτιστοποιημένο, για να αντιμετωπίζει τον πάγο, το χιόνι και τη βροχή. Τα all-season ελαστικά είναι ιδανικά για περιοχές με ήπιο κλίμα και μέτριες εποχιακές αλλαγές. Προσφέρουν την ευκολία να μην χρειάζεται να αλλάζετε ελαστικά και παρέχουν ισορροπημένες επιδόσεις όλο το χρόνο. Μια πρόσφατη έρευνα της Nokian Tyres δείχνει ότι το 77% των Ευρωπαίων οδηγών συμφωνεί ότι η κλιματική αλλαγή και οι ηπιότερες καιρικές συνθήκες το χειμώνα θα κάνουν τα all-season ελαστικά πιο ενδιαφέροντα για τους oδηγούς στο μέλλον.
Όμως οι ηπιότεροι χειμώνες δεν είναι η μόνη επίδραση της κλιματικής αλλαγής στην οποία τα all-season ελαστικά είναι χρήσιμα. Η αυξανόμενη ανάγκη για πρόσθετη ασφάλεια σε απροσδόκητες συνθήκες υγρασίας και χιονιού, ακόμη και εκτός εποχής, είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους πολλά ευρωπαϊκά οχήματα εφοδιάζονται με ελαστικά, τα οποία μπορούν να αντιμετωπίσουν όλες τις διαφορετικές καιρικές συνθήκες. Όλα αυτά δείχνουν ότι η αγορά all-season ελαστικών θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Η Dunlop, η οποία λάνσαρε την τελευταία γενιά all-season ελαστικών νωρίτερα φέτος, προβλέπει ότι η αγορά all-season ελαστικών στην Ευρώπη «θα αυξάνεται μεταξύ 2% και 3% ετησίως τα επόμενα πέντε χρόνια».
Όμως, δεν θα αποτελέσει σύντομα παρελθόν η αλλαγή ελαστικών κατά την αλλαγή των εποχών. Αν και τα all-season είναι κατάλληλα για να αντιμετωπίζουν μια ευρύτερη ποικιλία καιρικών συνθηκών από τα καλοκαιρινά ή χειμερινά ελαστικά, εξακολουθούν να μην είναι ιδανικά για την αντιμετώπιση των πολύ ακραίων θερμοκρασιών ζέστης και κρύου. Σε περιοχές που ενδέχεται να επηρεαστούν από πιο ακραίες καιρικές συνθήκες, θα εξακολουθεί να είναι καλύτερη η εναλλαγή μεταξύ τύπων ελαστικών που έχουν σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζουν καλύτερα αυτές τις συνθήκες.