Η δεδηλωμένη και επίσημα πρόθεση της Ιταλίας να μειώσει από του χρόνου τα κεφάλαια που διατίθενται για τη στήριξη του συνόλου της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας κατά 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αυξήσει τις εντάσεις μεταξύ της Stellantis και της κυβέρνησης της Giorgia Meloni.
Το 2022, η κυβέρνηση του Mario Draghi, του προκατόχου της Giorgia Meloni, είχε δηλώσει ότι θα διαθέσει 8,7 δισεκατομμύρια ευρώ με ορίζοντα το 2030 για να στηρίξει την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, καθώς και την τοπική αγορά αυτοκινήτου εν τω συνόλω της.
Ωστόσο, ο προϋπολογισμός που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα από τον υπουργό Οικονομίας Minister Giancarlo για το 2025 προβλέπει ότι η κυβέρνηση της Ιταλίας θέλει να «εκτρέψει» τώρα 4,6 δισ. ευρώ, από τα 5,8 δισ. ευρώ που έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο 2025-2030, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν άλλοι τομείς της τοπικής οικονομίας.
Σύμφωνα με το νέο προϋπολογισμό που θα εγκριθεί και από τα δύο σώματα του κοινοβουλίου έως τα τέλη Δεκεμβρίου -και επομένως εξακολουθεί να υπόκειται σε αλλαγές- τα διαθέσιμα κεφάλαια για κίνητρα αγοράς και ενισχύσεις στον κλάδο θα μειωθούν σε 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από το 2025 έως το 2030. Ο προηγούμενος προϋπολογισμός προέβλεπε 762 εκατομμύρια ευρώ για το 2025 και 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως από το 2026 έως το 2030.
Ο υπουργός βιομηχανίας Adolfo Urso δήλωσε ότι δεσμεύεται να διασφαλίσει ότι η βιομηχανία θα διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία για να αντιμετωπίσει την πρόκληση της πράσινης μετάβασης.
«Όλοι οι πόροι θα διατεθούν σε επενδύσεις στον τομέα της παραγωγής, που είναι η πραγματική δύναμη της Ιταλίας», είπε ο Adolfo Urso. Η δήλωσή του σημαίνει, με απλά λόγια, ότι η κυβέρνηση δεν θα προσφέρει κίνητρα στους πελάτες προκειμένου να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα από το επόμενο έτος.
Αν μη τι άλλο, η διαφαινόμενη μείωση της χρηματοδότησης θα μπορούσε να πυροδοτήσει περαιτέρω εντάσεις μεταξύ της Ρώμης και της Stellantis, της μοναδικής μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιταλίας.
Η κυβέρνηση έχει ασκήσει έντονη κριτική στη Stellantis για την πτώση της παραγωγής της στην Ιταλία καθώς και για τη μεταφορά της παραγωγής στο εξωτερικό για ορισμένα μοντέλα ιστορικών ιταλικών μαρκών, όπως η Fiat, η Lancia και η Alfa Romeo.
Από την πλευρά της, η Stellantis είπε ότι ο στόχος παραγωγής 1.000.000 οχημάτων ετησίως εντός Ιταλίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κρατική υποστήριξη, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων αγοράς.