Τα SUV αποτελούν σήμερα το πιο δυναμικό κομμάτι της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου με ολοένα και περισσότερους κατασκευαστές να θέλουν να «τοποθετήσουν» σε περίοπτη θέση στην αγορά το δικό τους εκπρόσωπο. Ανάμεσα στις πολυάριθμες πλέον προτάσεις του είδους, τα μικρά Sport Utility Vehicles, τα επονομαζόμενα και ως B-SUV’s, καταλαμβάνουν πλέον ένα διόλου ευκαταφρόνητο εμπορικό μερίδιο στο ευρωπαϊκό στερέωμα που σε απόλυτους αριθμούς υπερέβη τη χρονιά που μας πέρασε τις 1,4 εκ. μονάδες.
Πρωταθλητής στην εν λόγω «συνομοταξία» οχημάτων στο σύνολο της γηραιάς ηπείρου για το 2016 ανεδείχθη το Renault Captur, το οποίο είδε τις πωλήσεις του να σκαρφαλώνουν κατά 11% σε σχέση με εκείνες του 2015 ολοκληρώνοντας τη χρονιά με 215.493 ταξινομήσεις. Κατά 13% αυξήθηκαν και οι πωλήσεις του Peugeot 2008, το οποίο κατέλαβε τη δεύτερη θέση (175.079 πωλήσεις) εμπρός από το Opel Mokka που «έγραψε» μέσα στη χρονιά που μας πέρασε 164.340 πωλήσεις σημειώνοντας οριακή άνοδο της τάξης του 1%. Εξαιρετική δυναμική (+41%) παρουσίασαν τα δίδυμα Fiat 500X και Jeep Renegade, που τερμάτισαν την κούρσα των πωλήσεων στην πέμπτη και έβδομη θέση αντίστοιχα με 104.931 και 76.203 πωλήσεις, πίσω από τα Dacia Duster (+11%) και Nissan Juke (-4%), τα οποία έκλεισαν τη χρονιά με 139.826 και 98.108 αυτοκίνητα αντίστοιχα. Στις επόμενες θέσεις της κατάταξης συναντάμε τα Suzuki Vitara (73.099), Citroen C4 Cactus (71.378), Skoda Yeti (59.531), Ford EcoSport (40.084), Mazda CX-3 (52.409), Mitsubishi ASX (39.241), Honda HR-V (33.064), Suzuki S-Cross (29.087), Kia Soul (13.599), Suzuki Jimny (13.184), SsangYong Tivoli (10.051), Kia Niro (8.565) και Toyota C-HR (7.123).
Στο πρώτο 3μηνο του τρέχοντος έτους και με βελτιωμένο κατά 16% εμπορικό βηματισμό σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, οι πωλήσεις των B-SUV’s στην Ευρώπη άγγιξαν τις 435.000 μονάδες, κάτι που προμηνύει πως τα εν λόγω αυτοκίνητα θα καταφέρουν στο τέλος του έτους να κερδίσουν την εμπιστοσύνη 1,6 εκ. αγοραστών. Το Renault Captur (54.931) διατηρεί το προβάδισμα του 2016, με τα Peugeot 2008 (53.744) και Opel Mokka (49.048) να κρατούν και αυτά με τη σειρά τους τις επόμενες θέσει του άτυπου βάθρου. Το Dacia Duster (35.862) κατάφερε να αναρριχηθεί στην 4η θέση, ενώ εντυπωσιακό είναι και το άλμα του Toyota C-HR, που σήμερα καταλαμβάνει την 5η θέση με 31.783 πωλήσεις. Το Nissan Juke (29.291) έπεται, ενώ πίσω τους ακολουθούν τα Fiat 500X (27.467) και Jeep Renegade (21.302). Η 10άδα συμπληρώνεται από τα Suzuki Vitara (19.481) και Ford EcoSport (18.454).
Ας δούμε όμως με την ευκαιρία της σύντομης αυτής «ενδοσκόπησης» της αγοράς των Β-SUV’s ποια είναι τα σημαντικότερα νέα μοντέλα που λίαν συντόμως θα κάνουν την εμφάνισή τους στο πολυπληθές πλέον τερέν της.
Citroen C3 Aircross
H σχεδιαστική έμπνευση του αντιπάλου των Renault Captur και Nissan Juke αντλείται από το ομώνυμο πρωτότυπο που παρουσιάστηκε τον περασμένο Μάρτιο στην κοσμοπολίτικη Γενεύη. Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο Alexandre Malval, στόχος της Citroen ήταν να δημιουργήσει ένα ευχάριστο σχεδιαστικά αυτοκίνητο, τόσο εντός όσο και εκτός, που να προσελκύει ένα σαφώς πιο νεανικό σε σχέση με τον πρόγονό του κοινό. Το νέο Citroen C3 Aircross συντηρεί ένα συμπαγές προφίλ όντας 75 χλστ. πιο ψηλό, αλλά και 15 χλστ. πιο μακρύ από το Nissan Juke. Ωστόσο, ο χώρος φόρτωσης ξεπερνά τα δεδομένα της κατηγορίας του φιλοξενώντας αποσκευές με χωρητικότητα από 410 έως και 1.289 λίτρες, τιμές μεγαλύτερες κατά 106 και 100 λίτρα αντίστοιχα σε σχέση με εκείνες του εξ Ανατολών αντιπάλου του. Κάτω από το καπό θα φιλοξενούνται γνώριμα μηχανικά σύνολα. Η αφετηρία της βενζινοκίνητης γκάμας είναι ο 3κύλινδρος PureTech 82, ενώ διαθέσιμη θα είναι και η δυνατότερη έκδοση «110». Κατά πάσα πιθανότητα, το «παρών» θα δίνει και η έκδοση των 130 ίππων, ενώ σε ότι αφορά τις εκδόσεις ντίζελ (BlueHDi), η Citroen θα προσφέρει κινητήρες με απόδοση 100 και 120 ίππων. Περισσότερα όμως στοιχεία για τα ως άνω μηχανικά σύνολα, αναμένεται να αποκαλυφθούν μετά το καλοκαίρι, λίγο πριν το εμπορικό λανσάρισμα του μοντέλου στις κατά τόπους αγορές.
Hyundai Kona
Αυτή είναι η πρώτη προσπάθεια της κορεάτικης εταιρείας σε μια από τις πιο αναπτυσσόμενες σε δημοτικότητα κατηγορίες της παγκόσμιας αγοράς. Και σίγουρα, αξίζει της προσοχής όλων καλούμενη να αντιπαρατεθεί με «ισχυρά» ονόματα του είδους. Με το νέο Kona η κορεάτικη εταιρεία στοχεύει πρωτίστως στην Ευρώπη προσδοκώντας έως τα τέλη του 2021 να καταστεί η Νο1 σε πωλήσεις ασιατική εταιρεία στο σύνολο των επιμέρους αγορών της γηραιάς ηπείρου. Με το όνομά του να παραπέμπει στην ομώνυμη παραλιακή περιοχή που βρίσκεται στο νησί της Χαβάης, το Hyundai Kona έχει μήκος 4.165 χλστ., πλάτος 1.800 χλστ. και ύψος 1.550 χλστ., ενώ το μεταξόνιο του αγγίζει τα 2,6 μ. Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η απόσταση (170 χλστ.) του αμαξώματος από το έδαφος, στοιχείο που εξασφαλίζει στο νέο Kona «πραγματικό SUV χαρακτήρα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στις δηλώσεις τους οι ιθύνοντες της κορεάτικης εταιρείας. Σε ότι αφορά στα κινητήρια σύνολα, η Hyundai προσφέρει σε πρώτη φάση δύο υπερτροφοδοτούμενες βενζινοκινητήρες. Ο πρώτος είναι 3κύλινδρος, έχει χωρητικότητα 1,0 λίτρου και «πάει πακέτο» με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων και ο δεύτερος 1,6 λίτρα σε συνδυασμό με ένα 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η ισχύς των 120 ίππων αλλά και η ροπή των 172 Nm του «μικρού» T-GDI κινητήρα εξασφαλίζει επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 12 δλ. εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα της τάξης των 181 χλμ./ώρα. Σε ότι αφορά τον 1.600άρη -4κύλινδρος, επίσης με τούρμπο- η απόδοσή του έχει οριστεί στους 177 ίππους και η ροπή στα 265 Nm, τιμές που εξασφαλίζουν τελική ταχύτητα 210 χλμ./ώρα και «0-100» σε μόλις 7,7 δλ.
Kia Stonic
Το αυτοκίνητο ακολουθεί την ευρωπαϊκή φιλοσοφία σχεδιασμού, όπως άλλωστε και η υπόλοιπη γκάμα της Κia, ενώ αντλεί την έμπνευσή του από τα μεγαλύτερα SUV της εταιρείας. Το νέο Stonic, όπως επίσημα θα ονομάζεται, θα διαθέτει συμπαγείς διαστάσεις και χαμηλό κέντρο βάρους, αλλά και πολλές επιλογές προσαρμογής στις κατά περίπτωση ανάγκες του οδηγού και των επιβατών του. Σε σχέση με το αδελφό Kona, το Stonic αναμένεται να έχε πιο σπορτίφ σχεδιασμό, κάτι που εν γένει χαρακτηρίζει τα προϊόντα της Kia σε σχέση με τα αντίστοιχα της Hyundai. Το εσωτερικό του Stonic υπόσχεται τεχνολογία και την εργονομία, με έξυπνα διαμορφωμένους εσωτερικούς χώρους και προχωρημένα συστήματα επικοινωνίας, αντίστοιχα με εκείνα του ομόσταβλου Hyundai Kona. Περισσότερα δεν είναι γνωστά για το αυτοκίνητο αυτή τη στιγμή, ενώ δεν έχουν ανακοινωθεί ούτε τα μηχανικά σύνολα που θα χρησιμοποιεί. Ωστόσο, βέβαιο είναι πως η «μαμά» Hyundai θα φροντίσει ώστε η γκάμα να έχει αφετηρία των 1.000άρη κινητήρα τούρμπο του ομίλου, ο οποίος θα αποδίδει 120 ίππους, ενώ το «παρών» θα δίνει και ο μεγάλος 1.600άρη T-GDI των 177 ίππων.
Opel Crossland X
Βασισμένο σε πλατφόρμα της PSA (θυμίζουμε ότι φέτος στη Γενεύη ανακοινώθηκε η νέα εποχή PSA-Opel) στην οποία πατάει και το Peugeot 2008, φαίνεται να έχει μια διαφορετική φιλοσοφία σε σχέση με το απελθόν Meriva, αφού πλέον μιλάμε για ένα crossover σε κόμπακτ διαστάσεις, όπως άλλωστε το 2008 αλλά και το Renault Captur, τα οποία και θα βρει απέναντί του. Με μήκος στα 4.212 χλστ., πλάτος 1.765 χλστ και ύψος 1.605 χλστ., θυμίζει σχεδιαστικά το Adam όταν το κοιτάς από το προφίλ και συγκεκριμένα στην πίσω κολόνα και περισσότερο το Mokka X, από το οποίο όμως, σχεδιαστικά ξεχωρίζει, εξαιτίας της διαφορετικής απόχρωσης της οροφής (τρία διαθέσιμα χρώματα), τη χρωμιωμένη λωρίδα ανάμεσα σε αυτήν και τα πλευρικά κρύσταλλα και φυσικά τα ψηλά τοποθετημένα πίσω φωτιστικά σώματα. Σε σχέση με ένα Astra για παράδειγμα, είναι 16 εκατοστά μικρότερο και 10 εκατοστά ψηλότερο. Αναφορικά με τις κινητήριες μονάδες, το νέο Opel Crossland X διαθέτει τρεις βενζινοκίνητες εκδόσεις 1.2 λίτρων (1.199 κ.εκ.) απόδοσης 81, 110 και 130 ίππων με τις δύο τελευταίες να είναι turbo και δύο πετρελαιοκίνητες 1.6 (1.560 κ.εκ.), με 99 (και με 99 ως ECOTEC) και 120 ίππους. Επιπλέον, διατίθεται και με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων αλλά αποκλειστικά στην έκδοση 1.2 Turbo των 110 ίππων. Αργότερα μέσα στην χρονιά, θα το δούμε και ως LPG.
Seat Arona
Το δεύτερο κατά σειρά μοντέλο της Seat στην πιο δυναμική αυτή τη στιγμή κλάση της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου (σ.σ.: μετά το Arona στο φως θα έρθει και ένα «μεγάλο» SUV) θα βασίζεται στο νέο Seat Ibiza που με τη σειρά του «πατά» στην πλατφόρμα MQB διαθέτοντας ένα εξίσου αιχμηρό παρουσιαστικό και φυσικά υψηλότερο ανάστημα από το best seller σούπερ μίνι της γκάμας. Στα μηχανικά μέρη, το πλούσιο portfolio του Ομίλου VW αναμένεται, για μια ακόμα φορά, να δώσει τις απαραίτητες λύσεις. Το «παρών» θα δίνει φυσικά ο 3κύλινδρος 1.000άρης των 115 ίππων καθώς και ο νέος 1.500άρης TSI που είδαμε στο VW Golf, ενώ βέβαιο πρέπει να θεωρείται πως κάτω από το καπό αισθητή θα είναι η παρουσία του 1.600αρη TDI πετρελαιοκινητήρα των 116 ίππων. Καθώς δεν πρόκειται για ένα μοντέλο με off road «βλέψεις», το νέο Seat Arona θα διατίθεται αποκλειστικά σε εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός τροχούς, με τις πλουσιότερες και πιο δυνατές να εξοπλίζονται με το γνώριμο DSG κιβώτιο του Ομίλου. Αξίζει να προσθέσουμε πως την κατασκευή του νέου Arona και φυσικά του νέου Ibiza στη μονάδα παραγωγής της Seat που βρίσκεται στο Martorell, η Seat επένδυσε περί τα 900 εκ. ευρώ, ποσό που αποτελεί μέρος της συνολικής επένδυσης των 3,3 δις ευρώ που ανακοινώθηκε το Σεπτέμβριο του 2015, για την περίοδο 2015-2019.
Skoda B–SUV
Οι σκέψεις για την κατασκευή ενός μικρού crossover μοντέλου βρίσκονται στο μυαλό των ιθυνόντων της Skoda –και φυσικά στη μαμά VW- τουλάχιστον εδώ και δύο χρόνια. Όπως όλα δείχνουν, η ιδέα φαίνεται πλέον να είναι ώριμη, καθώς η εταιρεία ετοιμάζεται να φέρει στις εκθέσεις των αντιπροσώπων της ένα εντελώς νέο μικρό crossover, το οποίo θα βασίζεται στην επόμενη γενιά του «μικρού» Fabia. Επί της ουσίας, η SUV εκδοχή του νέου VW Polo θα «χτιστεί» το δάπεδο του γερμανικού μοντέλου, που φυσικά μοιράζεται το Ibiza και τα προαναφερθέν Arona που επίσημα θα δει το φως της δημοσιότητας σε μόλις 7 μέρες από σήμερα. Η αντιπρόταση της Skoda αναμένεται να προσφέρει σε σχέση με το Arona περισσότερη πρακτικότητα και μεγαλύτερους χώρους για τους επιβάτες, όντας αισθητά μεγαλύτερο από το «κλασσικό» Skoda Fabia. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν πληροφορίες αναφορικά με το ποια θα είναι η επίσημη ονομασία του. Ωστόσο, νωρίτερα μέσα στη χρονιά, η Skoda προχώρησε στην κατοχύρωση των ονομάτων Aratan και Airon, τα οποία είναι πολύ πιθανόν να «συνδέονται» με το νέο baby-SUV της. Ο χρόνος λανσαρίσματος μικρού SUV της Skoda προσδιορίζεται στα τέλη του 2017 ή το αργότερο στις αρχές του 2018.
VW T-Cross
Η VW δεν θα μπορούσε να αφήσει… αχαρτογράφητη και την εν λόγω κατηγορία. Ήδη, η μητρική εταιρεία του 12μελους Ομίλου εταιρειών εργάζεται πυρετωδώς πάνω στο δικό της B-SUV που θα βασίζεται στο νέο Polo αποτελώντας συγχρόνως το alter ego της αντίστοιχης πρότασης της Skoda αλλά και του επερχόμενου, φυσικά, Seat Arona. Σε επίπεδο σχεδίασης, όσο παράδοξο κι αν φαντάζει, ο προπομπός του μοντέλου είναι το… κάμπριο T-Cross Breeze που είδαμε να παρουσιάζεται για πρώτη φορά πέρσι στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης. Το ανοιχτό πρωτότυπο VW T-Cross Breeze έχει συνολικό μήκος 4.133 χιλιοστά, το οποίο το καθιστά λίγο μεγαλύτερο από το «παλιό» Cross Polo. Το μεταξόνιο ανέρχεται στα 2.565 χιλιοστά, επιτρέποντας τετραθέσια εσωτερική διάταξη, αν και ο χώρος για τα πόδια των επιβατών στο πίσω μέρος φαίνεται να είναι περιορισμένος. Το πλάτος του ανοικτού crossover ανέρχεται σε 1.798 χιλιοστά, ενώ το ύψος του με την οροφή κλειστή είναι 1.563 χιλιοστά. Το εσωτερικό αποφεύγει τα συμβατικά πλήκτρα και τα κουμπιά, υπέρ της οθόνης αφής, στο ίδιο πνεύμα με το BUDD-e. Αξίζει να σημειωθεί πως το T-Cross, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί μέσα στο 2018, θα τοποθετηθεί ένα σκαλί πιο χαμηλά από το νέο επίσης T-Roc, που με τη σειρά του αποτελεί την crossover εκδοχή του Golf._X.A.