Ο Herbert Diess εκπόνησε ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιo και οδήγησε τη VW στη νέα εποχή επιχειρώντας την αντιστροφή του κλίματος σε μια δύσκολη περίοδο για τη γερμανική εταιρεία. Τι ήταν όμως αυτό που ανάγκασε τις οικογένειες Porsche και Piech να άρουν την εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπό του;
Ο Herbert Diess ανέλαβε το τιμόνι του VW Group πριν από τέσσερα χρόνια, όταν η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρισκόταν σε μία έντονη περιδίνηση. Και, σίγουρα, υπό ασφυκτική πίεση προκειμένου να προβεί σε δραματικές αλλαγές στη στρατηγική, στις δομές και την κουλτούρα της. Και το πρώην στέλεχος της BMW ήταν το πρόσωπο που θα ηγείτο της προσπάθειας υλοποίησης του νέου οράματος για τον Νο 1 όμιλο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η προσπάθεια του Herbert Diess να δημιουργήσει μια νέα επιχείρηση με επίκεντρο στο λογισμικό και έδρα τη Γερμανία (βλ. Cariad), εντός της VW, αλλά και να δρομολογήσει τις εξελίξεις για την πολλά υποσχόμενη είσοδο της Porsche στις διεθνείς χρηματαγορές που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση των επενδύσεων ηλεκτροκίνησης της VW, αποτέλεσαν τον πυρήνα των δράσεων για τον αυστριακής καταγωγής μάνατζερ.
Αν μη τι άλλο, ο Herbert Diess δεν έμοιαζε με τα προηγούμενα διευθυντικά στελέχη της VW. Ούτε στην προσέγγισή του στις επιχειρήσεις, ούτε και στο προσωπικό του στυλ. Και αυτά ήταν μερικά μόνο από τα «συστατικά» που έκαναν τον Herbert Diess να φαίνεται εν έτει 2018 ως το κατάλληλο πρόσωπο που θα οδηγούσε τη VW στη νέα εποχή «μακριά από το διαβόητο dieselgate.
Ο Herbert Diess επικεντρώθηκε περισσότερο σε αυτό που ήθελαν οι επενδυτές παρά στο να ευχαριστήσει τα εργατικά συνδικάτα της VW. Ο Diess πίστευε πολύ στο μεγάλο στοίχημα της ηλεκτροκίνησης, ενώ την ίδια στιγμή καλλιέργησε με μαεστρία μια… παιχνιδιάρικη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ταυτόχρονα, έθεσε χωρίς φόβο τον ηγέτη των ηλεκτρικών οχημάτων, την αμερικανική Tesla, ως σημείο αναφοράς της VW, και όχι τους παραδοσιακούς αντιπάλους της. Όπως η Toyota, για παράδειγμα.
Αν μη τι άλλο, ο Herbert Diess πήρε πολλά ρίσκα, τόσο με τη στρατηγική προϊόντων και τεχνολογίας, όσο και με την τάση του να λέει δημοσίως τη γνώμη του. Μερικές φορές, μάλιστα, ξεπέρασε τα όρια. Το 2019, ο Diess φάνηκε να υπαινίσσεται ένα σύνθημα της ναζιστικής εποχής όταν προσπάθησε να περιγράψει τις δυνατότητες κερδοφορίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, λέγοντας «EBIT macht Frei». Αργότερα, βέβαια, ζήτησε συγγνώμη για τα σχόλια αυτά και εξήγησε ότι σε καμία περίπτωση δεν ήθελε να κάνει σύγκριση με το σύνθημα της ναζιστικής εποχής «Arbeit Macht Frei» («Η εργασία σε απελευθερώνει»), που εμφανίστηκε στις πύλες του Άουσβιτς κατά τη διάρκεια του oλοκαυτώματος…
Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, ο Herbert Diess είναι ο άνθρωπος που έφερε ξανά στη ζωή το αγαπημένο microbus της VW, υπό τη μορφή πλέον ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, προαναγγέλλοντας συγχρόνως στις ΗΠΑ την αναγέννηση της μάρκας Scout. Ωστόσο, το πρώην αφεντικό του VW Group ήρθε ουκ ολίγες φορές σε προστριβές με τους τοπικούς αντιπροσώπους της μητρικής εταιρείας του ομίλου.
Ταυτόχρονα, ο Herbert Diess δεν έκρυψε ποτέ τον θαυμασμό του για την Tesla και τον CEO της, Elon Musk, ο οποίος πρόσφερε στον Diess τη θέση του CEO στην αμερικανική εταιρεία το 2015 πριν ο Diess αποφασίσει να ενταχθεί στη VW.
Αν μη τι άλλο, ο 63χρονος Herbert Diess ανέλαβε πολλά και δύσκολα καθήκοντα στην καριέρα του στη VW, συμπεριλαμβανομένων των σημαντικών περικοπών κόστους. Αφού εντάχθηκε στη VW το 2015 ως επικεφαλής της μάρκας της VW, ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος της, Martin Wintercorn, ανέθεσε στον Herbert Diess να περικόψει 5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως στο κόστος της μάρκας μέσα σε δύο χρόνια – μια αποστολή που τον έφερε «απέναντι» στα γερμανικά εργατικά συνδικάτα.
Εν προκειμένω, ο πάλαι ποτέ ισχυρός άνδρας της εταιρείας συγκρούστηκε επανειλημμένα με τους ηγέτες των εργατικών συνδικάτων τα VW, οι οποίοι έχουν τις μισές ψήφους στο Εποπτικό Συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, το κομβικό στοιχείο για τα μέλη των οικογενειών Porsche και Piech – που αποτελούν ως γνωστόν τους βασικούς μετόχους της VW – ήταν οι ανησυχίες των τελευταιών για τη «μη έγκαιρη παράδοση» των υποσχέσεων του Herbert Diess ύστερα από επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ στα ηλεκτρικά οχήματα και την εξέλιξη λογισμικού.
Επιπλέον τριγμοί και δυσαρέσκειες προήλθαν και από την τιμή της μετοχής της VW, καθώς από τότε που ανέλαβε το τιμόνι της εταιρείας ο Herbert Diess το 2018, η αξία της παρέμεινε σταθερή, με σημαντική μάλιστα μείωση κατά 24% για το 2022. φέτος. Η Tesla, την ίδια ακριβώς τετραετία, αύξησε την αξία κατά 15 φορές.
Ο Herbert Diess θα αποχωρήσει από το VW Group την 1η Σεπτεμβρίου, τρία χρόνια πριν την προγραμματισμένη λήξη του συμβολαίου του. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ομίλου επέλεξε να αντικαταστήσει τον Herbert Diess με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Porsche, Oliver Blume. Ωστόσο, ασαφές παραμένει αν η προσέγγιση του τελευταίου, η οποία βασίζεται στη συναίνεση, θα καρποφορήσει με δεδομένη την ισχύ του συμβουλίου των εργαζομένων της VW, το οποίο αποτέλεσε μια διαρκή «πηγή προβλημάτων» για τον Herbert Diess στις προσπάθειές του να προωθήσει τη μεταρρύθμιση. Μένει επίσης να φανεί αν ο Oliver Blume θα επιμείνει με την ίδια θέρμη με τον προκάτοχό του σε θέματα που άπτονται της ηλεκτροκίνησης…