top icon
Κόσμος

H αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη και οι προκλήσεις του 2025

Η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη παραμένει ιδιαίτερα ευαίσθητη στις παγκόσμιες οικονομικές προκλήσεις, στις μεταβαλλόμενες πολιτικές καταστάσεις και στην αυστηροποίηση των κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων.

Ορισμένες χρονιές παρατηρείται υψηλή αγοραστική δραστηριότητα, ενώ άλλες αναγκάζουν τους αγοραστές να αλλάξουν δραστικά τις συνήθειές τους. Ποιες αλλαγές περιμένουν την αγορά αυτοκινήτου το 2025 και τι πρέπει να γνωρίζουν όσοι σχεδιάζουν να αγοράσουν ένα όχημα;

Ενώ η παγκόσμια κρίση των ημιαγωγών μπορεί να φαίνεται σαν να ανήκει στο παρελθόν, οι επιπτώσεις της στην αγορά αυτοκινήτων εξακολουθούν να είναι αισθητές. Το 2021-2022, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού είχαν ως αποτέλεσμα να παραχθούν σημαντικά λιγότερα νέα αυτοκίνητα παγκοσμίως. Οι διακυμάνσεις στην αγορά νέων αυτοκινήτων επηρεάζουν άμεσα το τμήμα των μεταχειρισμένων. Επί του παρόντος, υπάρχει αξιοσημείωτη έλλειψη οχημάτων που παρήχθησαν το 2021-2022 και το ζήτημα αυτό θα συνεχιστεί. Η κατηγορία των αυτοκινήτων 3 έως 4 ετών θα στερείται απλώς επιλογών.

Τόσο οι αγορές καινούργιων όσο και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν πληγεί σκληρά από τον πληθωρισμό και την αύξηση των επιτοκίων. Πολλοί οδηγοί επέλεξαν φθηνότερα αυτοκίνητα ή ανέβαλαν τις αγορές τους για καλύτερες εποχές. Ωστόσο, με τη σταθεροποίηση των επιτοκίων το 2024, η αγορά αυτοκινήτων αναμένεται να ανακάμψει το 2025. Καθώς τα επιτόκια πέφτουν, τα αυτοκίνητα γίνονται πιο προσιτά, επηρεάζοντας σημαντικά τη συμπεριφορά των αγοραστών. Οι οδηγοί που έσφιγγαν το ζωνάρι τους τα τελευταία χρόνια είναι πιθανό να χαλαρώσουν το πορτοφόλι τους φέτος.

Sales

Η μη επαρκώς αναπτυγμένη δημόσια υποδομή φόρτισης και το υψηλό κόστος επιβραδύνουν την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών μοντέλων. Ενώ ορισμένοι μπορεί να θέλουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, οι υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με παρόμοια μοντέλα ντίζελ και βενζίνης αποθαρρύνουν. Στις περισσότερες χώρες, η έλλειψη σταθμών φόρτισης σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιλέγονται κυρίως από εκείνους που μπορούν να τα φορτίσουν στο σπίτι. Η ζήτηση για μεταχειρισμένα EV θα μπορούσε επίσης να επηρεαστεί σημαντικά από την αυξανόμενη δημοτικότητα των φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν οι οδηγοί θα επενδύσουν σε αυτά τα μοντέλα, δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με την αξιοπιστία και την εξυπηρέτηση μετά την πώληση. Πολλοί αγοραστές ενδέχεται να επιμείνουν στις καθιερωμένες μάρκες.

Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα κυριαρχούσαν επί μακρόν στη δυτικοευρωπαϊκή αγορά, αλλά η βασιλεία τους τελειώνει σιγά σιγά. Οι αγοραστές στρέφονται όλο και περισσότερο στα υβριδικά και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, ενώ οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων εκτοπίζουν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα από την αγορά. Η μείωση της παραγωγής νέων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στη Δυτική Ευρώπη επηρεάζει την προσφορά μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Ανατολική Ευρώπη. Λόγω αυτής της περιορισμένης προσφοράς, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ηλικίας 1 έως 5 ετών θα παραμείνουν πιθανότατα σε υψηλή ζήτηση στην Ανατολική Ευρώπη, επιβραδύνοντας σημαντικά την απαξίωσή τους. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι αγοραστές θα βρεθούν αντιμέτωποι με υψηλότερες τιμές από ό,τι περίμεναν.

αγορά αυτοκινήτου

Το 2025, η ΕΕ μείωσε το επιτρεπόμενο επίπεδο εκπομπών CO₂ για τα αυτοκίνητα από 116 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο σε 94 γραμμάρια. Εάν οι κατασκευαστές δεν συμμορφωθούν, θα αντιμετωπίσουν τεράστια πρόστιμα για κάθε όχημα που πωλείται. Καθώς η ΕΕ αυστηροποιεί τους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων, οι μεγάλοι κατασκευαστές αγωνίζονται να επιβιώσουν. Οι αγοραστές είναι απρόθυμοι να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η αυξανόμενη δημοτικότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών αποτελεί μια ακόμη απειλή. Οι χαμηλές πωλήσεις EV και η δυσπιστία των καταναλωτών δημιουργούν προκλήσεις για ολόκληρη την αγορά αυτοκινήτων. Η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Σλοβακία, η Τσεχική Δημοκρατία και η Ιταλία έχουν ήδη εκφράσει ανησυχίες για τους αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων, ζητώντας από την ΕΕ να τους καθυστερήσει, υποστηρίζοντας ότι τα πρόστιμα θα βλάψουν τόσο τους κατασκευαστές όσο και τις εθνικές οικονομίες.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάζονται να προσφέρουν οχήματα με υποτονική ζήτηση. Εκτός αυτού, τα νέα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο ακριβά, γεγονός που φυσικά επιβραδύνει τις πωλήσεις και θέτει σε κίνδυνο τις ανεπιτυχείς προσπάθειές τους να διατηρήσουν το εργατικό δυναμικό. Θα πρέπει να υπάρξει μια απελπισμένη εξέλιξη στη βιομηχανία το επόμενο έτος για να απομακρυνθεί από την κρίση που μοιάζει αναπόφευκτη. Η Ευρώπη πρέπει να δράσει τώρα ή να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των αυστηρών κανονισμών και απλώς να παρακολουθήσει πώς ο ανταγωνισμός από την Κίνα ρίχνει σκιά στη βιομηχανία της ηπείρου.

αγορά αυτοκινήτου

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ