Προς το παρόν μόνο η Tesla και η Geely κινούνται στην Ευρώπη κάτω από τον αυστηρό στόχο των 93,6 g/χλμ. που θα τεθεί σε ισχύ το 2025.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αυξήσουν αρκετά τις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων ούτως ώστε να επιτύχουν τους αυστηρούς στόχους εκπομπών CO2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2025.
Ο μέσος όρος εκπομπών του στόλου για το 2025 για τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ θα είναι 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χλμ., έναντι εκείνου των 116 g/χλμ. που τέθηκε σε ισχύ το 2021.
Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία έχει τον δικό της στόχο ανάλογα με την «σύσταση» του στόλου της, πράγμα που σημαίνει ότι μάρκες όπως η Mercedes και η BMW που πωλούν μεγάλα SUV έχουν υψηλότερους στόχους από εκείνες που πωλούν κυρίως μικρότερα αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται από κινητήρες με χαμηλότερες εκπομπές CO2, όπως η Dacia ή Citroen.
Η ΕΕ θα επιβάλει πρόστιμο 95 € ανά πωληθέν αυτοκίνητο για κάθε γραμμάριο CO2 που υπερβαίνει τον στόχο στους κατασκευαστές που δεν πληρούν τις απαιτήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλήρωσαν συνολικά 550 εκατομμύρια ευρώ το 2021, παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία πέτυχε τους στόχους τους εγκαίρως.
Από τους μεγάλους ομίλους αυτοκινήτων στην Ευρώπη, μόνο η Geely και η Tesla βρίσκονται ήδη κάτω από τους στόχους τους για το 2025. Η Tesla δεν έχει κανένα πρόβλημα να πετύχει τον στόχο της επειδή πουλά μόνο πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ενώ η Geely βοηθείται από την Volvo, η οποία πουλά μεγάλο αριθμό πλήρως ηλεκτρικών μοντέλων.
Η Toyota, η οποία πουλάει ελάχιστα EV αλλά μεγάλο αριθμό υβριδικών αυτοκινήτων, είναι πιο κοντά στον στόχο της για το 2025. Η Ford και το VW Group αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, αναφέρει η εταιρεία ερευνών Dataforce δημοσιοποιώντας το παρακάτω διάγραμμα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου VW, Oliver Blume, έχει δηλώσει στο πρόσφατο παρελθόν ότι η ΕΕ θα πρέπει να προσαρμόσει τους στόχους για τις εκπομπές CO2 λόγω της επιβράδυνσης των πωλήσεων των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW Oliver Zipse ζήτησε επίσης να επανεξεταστούν οι στόχοι, όπως και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Groupe Renault, Luca de Meo, απευθυνόμενος μέσω μιας ανοιχτής επιστολής του προς τις ρυθμιστικές αρχές.
Ποια είναι η λύση
Ο γρηγορότερος και καλύτερος δρόμος για τη συμμόρφωση στις αυστηρές περιβαλλοντικές νόρμες της Ευρώπης θα ήταν η αύξηση των πωλήσεων των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων έχει «παγώσει» φέτος μετά την απόσυρση των κινήτρων σε μεγάλες αγορές, όπως η Γερμανία, και την αντίσταση των καταναλωτών να πληρώσουν υψηλότερα ποσά για την απόκτηση ενός EV.
Το μερίδιο αγοράς των BEV στην Ευρώπη μειώθηκε στο 13,3% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, από 13,8% που ήταν την ίδια περίοδο το 2023, ανέφερε η Dataforce σε νεότερη έκθεση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται επίσης για τους στόχους αυξάνοντας τις πωλήσεις των πλήρως υβριδικών αυτοκινήτων, ενώ ιδιαίτερη… κινητικότητα παρατηρείται και στα PHEV. Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η συνολική ευρωπαϊκή αγορά αυξήθηκε κατά 4,3% (ή 234.000 πωλήσεις), με το ήμισυ του νέου όγκου να προέρχεται από πλήρως υβριδικά οχήματα, ανέφερε η Dataforce.
Μια ανάλυση της Transport & Environment διαπίστωσε ότι με βάση το μείγμα πωλήσεων του 2023, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς των EV στο 24%. Οι αυξημένες πωλήσεις υβριδικών θα μπορούσαν να μειώσουν αυτό το ποσοστό σε περίπου 18%, ανέφερε η T&E.
Η Dataforce είπε ότι μια αυτοκινητοβιομηχανία που δεν διαθέτει αμιγώς υβριδικά οχήματα στο χαρτοφυλάκιό της θα πρέπει να πουλήσει τόσα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα ώστε το άθροισμα τους να καταλαμβάνει το 37% των συνολικών της πωλήσεων. Ωστόσο, αν το μερίδιο των αμιγώς υβριδικών οχημάτων ενός κατασκευαστή ανέλθει στο 55%, εκείνο των αμιγώς ηλεκτρικών μπορεί να «πέσει» στο 23% ούτως ώστε να καλυφθούν οι απαιτήσεις εκπομπών CO2 της ΕΕ.