X
Κόσμος

Γιατί οι εταιρείες δεν έχουν οδηγούς φορτηγών για να μεταφέρουν τα νέα αυτοκίνητα;

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη δεν μπόρεσαν να παραδώσουν χιλιάδες νέα οχήματα στους αγοραστές λόγω σημαντικών ελλείψεων σε οδηγούς φορτηγών.

Δεν είναι μόνο οι ελλείψεις ημιαγωγών και πρώτων υλών που συνέβαλαν και συνεχίζουν να συμβάλουν καθοριστικά σε σημαντικές καθυστερήσεις όσον αφορά την έγκαιρη παραγωγή και διάθεση των νέων αυτοκίνητων στους πελάτες.

Όπως αποκαλύπτει νεότερο ρεπορτάζ της Automotive News, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη πλήττονται και από την έλλειψη οδηγών φορτηγών για τη μεταφορά των νέων οχημάτων.

Εν προκειμένω, η Stellantis και η Renault στρέφονται στο εσωτερικό των εταιρειών τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν την έλλειψη οδηγών φορτηγών που αφήνει χιλιάδες οχήματα μακριά από τις αντιπροσωπείες και τους πελάτες. Η Stellantis φέρεται να έστειλε σχετικό email και τοποθέτησε σε ορισμένα από τα εργοστάσιά του σχετικές αφίσες σε μια προσπάθεια να πείσει τους εργαζόμενους να εκπαιδευτούν προκειμένου να γίνουν οδηγοί φορτηγών.

Μάλιστα, περίπου 140 υπάλληλοι, κυρίως από τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, έχουν δηλώσει έμπρακτα το ενδιαφέρον τους να υποστηρίξουν την όλη προσπάθεια, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε η εταιρεία χθες.

Εν τω μεταξύ, η Renault ξεκινά μια διαδικασία για να εκπαιδεύσει ορισμένους υπαλλήλους της με την αρωγή της εταιρείας στελέχωσης Adecco Group, ώστε να μπορούν να αποκτήσουν άδειες οδήγησης φορτηγών οχημάτων, σύμφωνα με δηλώσεις εκπρόσωπών της.

Ο Stellantis ανέφερε ότι θα πληρώσει ολόκληρο το τίμημα για την εκπαίδευση και τα δίδακτρα που χρειάζονται για την απόκτηση αδειών οδηγού φορτηγού διευκλύνοντας ταυτόχρονα την εθελοντική αλλαγής εργασίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία σκέφτεται, επίσης, να αγοράσει τα δικά της φορτηγά για να αντιμετωπίσει τα εμπόδια στις παραδόσεις των νέων της αυτοκινήτων.

Όπως είχε γίνει γνωστό πριν δύο και πλέον μήνες, οι ελλείψεις οδηγών φορτηγών άφησαν «κολλημένα» χιλιάδες αυτοκίνητα στο εργοστάσιο της Stellantis στο Sochaux στην ανατολική Γαλλία στα τέλη του περασμένου έτους, γεγονός που ανάγκασε την εταιρεία να τα σταθμεύσει πολλά από αυτά σε ένα εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο αρκετά χιλιόμετρα μακριά από το εργοστάσιο.

Φωτ.: iStock

Γιατί υπάρχει έλλειψη οδηγών;

Πολλοί από τους οδηγούς φορτηγών της Ευρώπης προέρχονται από την Ουκρανία και εξαιτίας της εισβολής της Ρωσίας στη χώρα σταμάτησαν να είναι διαθέσιμοι από την αρχή του πολέμου. Γεγονός που σίγουρα «βαθαίνει» τα προβλήματα στον τομέα των logistics που ξεκίνησαν με την πανδημία COVID-19 και συνεχίστηκαν με τις ελλείψεις ημιαγωγών και πρώτων υλών

Όμως, υπάρχουν και άλλοι λόγοι που έχουν συμβάλλει στη διόγκωση του παραπάνω προβλήματος. Στην Ευρώπη, έως και 425.000 θέσεις οδηγών φορτηγών, ή αλλιώς, το 10% των συνολικών, παρέμειναν ακάλυπτες το 2021, αριθμός που ανέβηκε στο 14% στα τέλη του περασμένου έτους.

Οι ελλείψεις οδηγών φορτηγών επιτείνονται από το αυξανόμενο χάσμα μεταξύ των οδηγών που συνταξιοδοτούνται και εκείνων που εισέρχονται στο επάγγελμα για πρώτη φορά. Αυτό το χάσμα, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, πρόκειται να τριπλασιάσει το ποσοστό των ακάλυπτων θέσεων οδηγών φορτηγών, σε πάνω από 60% έως το 2026, και να υπερπενταπλασιαστεί για τους οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν, σε σχεδόν 50% έως το 2026.

Παρά το γεγονός ότι οι μισθοί των οδηγών είναι έως και πέντε φορές υψηλότεροι από τους μέσους κατώτατους μισθούς, οι σχετικές έρευνες περιγράφουν ανησυχητικά δεδομένα σχετικά με τις δυσκολίες πρόσβασης στο επάγγελμα του οδηγού, ειδικά για τους νέους, και την ελκυστικότητά του, ειδικά για τις γυναίκες.

Αυτή τη στιγμή σε πέντε από τις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης στον τομέα των οδικών μεταφορών με φορτηγά, το ποσοστό των νέων οδηγών περιορίζεται μόλις στο 6%.

Το υψηλό κόστος για την απόκτηση άδειας και εκπαίδευσης αποτελεί επίσης τροχοπέδη για την είσοδο νέων οδηγών στον τομέα. Στη Γαλλία, μια άδεια ικανότητας οδήγησης φορτηγού κοστίζει 5.300 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε πάνω από το τριπλάσιο του μέσου μηνιαίου μισθού, ενώ στη Γερμανία, μια άδεια λεωφορείου και πούλμαν κοστίζει 9.000 ευρώ κατά μέσο όρο.

Επίσης, το ζήτημα της ασφάλειας, ιδιαίτερα για τις γυναίκες οδηγούς, είναι ζωτικής σημασίας για να γίνει το επάγγελμα πιο ελκυστικό. Ωστόσο, μόλις το 3% των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης φορτηγών στην ΕΕ είναι πιστοποιημένες ως ασφαλείς.

Φωτ.: iStock

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!