Η Γαλλία εισάγει το 2024 νέα περιβαλλοντικά κριτήρια για τη χορήγηση του οικολογικού bonus αγοράς νέων οχημάτων, τα οποία εμπλέκουν στην εξίσωση και το αποτύπωμα άνθρακα στη φάση παραγωγής τους, με πιθανότητα να υπάρξουν ηλεκτρικά μοντέλα που δεν θα επιδοτηθούν.
Tα περιβαλλοντικά κριτήρια που ισχύουν σήμερα στη Γαλλία εστιάζονται σε ένα οικολογικό bonus, το οποίο κυμαίνεται από 5.000 έως 7.000 ευρώ, επιδοτώντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα βάρους 2,4 τόνων ή λιγότερο και κόστους μέχρι 47.000 ευρώ. Από το 2024, αυτό το bonus θα εξαρτάται από την τιμή του αποτυπώματος άνθρακα της παραγωγής του: Μόνο αυτοκίνητα με αποτύπωμα άνθρακα μικρότερο από 14,75 τόνους θα είναι επιλέξιμα για αυτό.
Με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της παραγωγής, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από χώρες με ενεργειακό μείγμα υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, όπως η Κίνα, αλλά και τα πιο βαριά αυτοκίνητα που συναρμολογούνται με μπαταρίες που εισάγονται από την Ασία, δεν θα είναι επιλέξιμα για το bonus και θα δουν το πλεονέκτημα της τιμής τους να μειώνεται.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αυτό θα μπορούσε να αφορά οχήματα όπως το Tesla Model 3 (και τα δύο περίπου 15-16 tCO2) και ενδεχομένως και κάποια γερμανικά μοντέλα όπως το BMX iX (18-19 tCO2) ή το Audi Q8 e-tron (15-16 tCO2). Ο κατάλογος των επιλέξιμων οχημάτων για το οικολογικό bonus, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, θα δημοσιευτεί στις 15 Δεκεμβρίου 2023. Σχετικά με τα νέα περιβαλλοντικά κριτήρια, σταδιακά θα λαμβάνονται επίσης υπόψη στοιχεία σχετικά με την ανακυκλωσιμότητα των υλικών και τη χρήση υλικών βιολογικής προέλευσης. Η πρωτοβουλία αυτή έχει πολλά πλεονεκτήματα και θα μπορούσε να επαναληφθεί από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την Ιταλία να έχει ήδη ανακοινώσει το ενδιαφέρον της για το μέτρο. Ωστόσο, απαιτούνται πολλές βελτιώσεις για πανευρωπαϊκή εφαρμογή.
Στο ζήτημα αυτό, ίσως η στρατηγική να υπερβαίνει το αυστηρά περιβαλλοντικό ζήτημα. Τα νέα κριτήρια που θα ισχύσουν το 2024 είναι ένας τρόπος για τη Γαλλία να ενθαρρύνει τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη χώρα της και γενικότερα στην Ευρώπη και να στοχεύσει τις επιδοτήσεις σε αυτά. Σε κάθε περίπτωση ο καθορισμός του οικολογικού bonus είναι ένα μήνυμα προς τους αυτοκινητιστές, αλλά κυρίως προς τους κατασκευαστές, να καταβάλουν περαιτέρω προσπάθειες για την απαλλαγή της αυτοκινητοβιομηχανίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Θα μπορούσε επίσης να ανοίξει το δρόμο για μετασχηματισμό των δημόσιων πολιτικών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, ικανό να κατευθύνει τις επενδύσεις και τις επιδοτήσεις προς τα πιο βιώσιμα προϊόντα και να αποθαρρύνει την παραγωγή και την πώληση οχημάτων με υψηλό αποτύπωμα άνθρακα.