Οι κατασκευαστές έχουν ενστάσεις, ενώ και η Γερμανία ζητά περεταίρω ρυθμίζεις και διαβεβαιώσεις από την ΕΕ αναφορικά με το πώς τα πράσινα σχέδια των Βρυξελλών θα επηρεάσουν το όποιο μέλλον έχει πλέον απομείνει στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να αναβάλει την ψηφοφορία που αφορά την επικύρωση της σχετικής νομοθεσίας που απαγορεύει πρακτικά μετά το 2035 την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Κι αυτό, χάρη στηις πιέσεις της Γερμανίας, η οποία εξέφρασε όχι και τόσο απροσδόκητα τις έντονες αντιρρήσεις της εν μέσω ανησυχιών για το πώς τα πράσινα σχέδια των Βρυξελλών θα επηρεάσουν την αυτοκινητοβιομηχανία.
Επί της ουσίας, αυτή τη στιγμή οι αξιωματούχοι της ΕΕ και της Γερμανίας βρίσκονται σε συνομιλίες σχετικά με τον τρόπο επίτευξης ενός συμβιβασμού όσον αφορά χρήση των e-fuels σε νέα αυτοκίνητα μετά το 2035.
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, πρόκειται να συναντήσει τον Γερμανό Καγκελάριο, Olaf Scholz, στο περιθώριο της συνεδρίασης του γερμανικού υπουργικού συμβουλίου την Κυριακή, προκειμένου να συζητήσουν το όλο θέμα.
«Είναι αντιφατικό η Επιτροπή της ΕΕ ζητά υψηλούς στόχους προστασίας του κλίματος και την ίδια στιγμή να καθιστά πιο δύσκολη την επίτευξη αυτών των στόχων μέσω υπερβολικά φιλόδοξων ρυθμίσεων», δήλωσε στο Βερολίνο ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing, προσθέτοντας ότι εναπόκειται στον εκτελεστικό βραχίονα της ΕΕ να βρει μια βιώσιμη λύση.
Οι υπουργοί της ΕΕ επρόκειτο να ψηφίσουν την περασμένη Τρίτη την τακτική έγκριση της συμφωνίας για την απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα από το 2035. Ο Daniel Holmberg, εκπρόσωπος της Σουηδίας, η οποία κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, επιβεβαίωσε την καθυστέρηση της ψηφοφορίας δηλώνοντας ότι οι διπλωμάτες θα απενέλθουν στο θέμα «εν ευθέτω χρόνω».
«Εάν η Επιτροπή επιδείξει μια αξιόπιστη στάση στις συνομιλίες με τους υπουργούς και τη γερμανική κυβέρνηση, είμαι αισιόδοξος ότι θα βρεθεί λύση», δήλωσε την Πέμπτη ο Sven Giegold, υφυπουργός στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Δράσης της Γερμανίας.
Τι πραγματικά ζητά η Γερμανία και η «εσωτερική» διχογνωμία
Η Γερμανία αναζητά διαβεβαιώσεις ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός με άλλα λόγια βραχίονας της ΕΕ, θα προτείνει διατάξεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα e-fuls, ή αλλιώς, τα ηλεκτροκαύσιμα, σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035.
Η ΕΕ προσπαθεί να καταλήξει σε μια λύση που θα καθησυχάζει τη Γερμανία, πράγμα που σημαίνει ότι εξακολουθεί να είναι πιθανός ένας συμβιβασμός, ακόμη και αν καθυστερήσει η τελική έγκριση του σχεδίου για μηδενισμό των εκπομπών ρύπων από κάθε νέο αυτοκίνητο που θα πωλείται στην περιοχή από το 2035 και εξής.
Ωστόσο, δεν είναι σαφές ποιες ακριβώς διαβεβαιώσεις αναζητά αυτή τη στιγμή η Γερμανία.
Οι αντιρρήσεις της Γερμανίας έγιναν γνωστές το βράδυ της Τρίτης από τον Γερμανό υπουργό Μεταφορών Volker Wissing. Από τη μεριά του ωστόσο, ο Καγκελάριος Olaf Scholz θεωρεί τα συνθετικά καύσιμα ως αναποτελεσματικά και είναι πεπεισμένος ότι τα ΕVs με μπαταρία θα επικρατήσουν τελικά.
Το σκεπτικό του επικεφαλής της γερμανικής κυβέρνησης είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προβλέπεται να είναι φθηνότερα όσον αφορά το καθημερινό κόστος λειτουργίας από τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμο, τα οποία απαιτούν μεγάλες ποσότητες ενέργειας προκειμένου να παραχθούν.
Αρκετοί εκτός Γερμανίας – αλλά εντός Ευρώπης – αμφιβάλλουν ότι τα e-fuels είναι η λύση, δεδομένου ότι είναι πολύ πιο ακριβά από τα συμβατικά καύσιμα και επί του παρόντος… δυσεύρετα.