Η διαμάχη σχετικά με τη στάση της ΕΕ έναντι της Κίνας στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζεται, καθώς κορυφαία στελέχη της BMW και της VW προειδοποίησαν για τις πιθανές συνέπειες των δασμών που θα επιβληθούν στην Κίνα.
Από την έναρξη της έρευνας της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα στις αρχές Οκτωβρίου, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία εξέφρασε την ανησυχία που αισθάνεται από την έρευνα, ενώ η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) επέκρινε την κίνηση στις αρχές Απριλίου, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της VDA Andreas Rade να δηλώνει ότι «η έρευνα δεν ήταν καλά συντονισμένη». Με τα λόγια του, ο Rade σημείωσε ότι «η διαδικασία δεν ήταν ένα κοινό σχέδιο μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού και ξεκίνησε από τις Βρυξέλλες στο πλαίσιο μιας υποψηφιότητας». Ο Rade πρόσθεσε: «Το να μην υπάρχει συναίνεση για τη συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν είναι καλό σημάδι».
Λίγο μετά τις δηλώσεις του, ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς συναντήθηκε με τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ στο πλαίσιο τριήμερης επίσκεψης στην Κίνα. Στα τέλη Απριλίου, αυτή τη φορά, ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Wang Wentao επισκέφθηκε την πρόεδρο του VDA Hildegard Müller. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων μεταξύ Κίνας και Γερμανίας, μια έκθεση που κυκλοφόρησε από το Rhodium Group ανέφερε ότι «η ΕΕ μπορεί να χρειαστεί να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς έως και 50% για να επιβραδύνει τη ροή των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη». Η έρευνα κατά των επιδοτήσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο και μετά την ολοκλήρωσή της ενδέχεται να επιβληθούν νέοι εισαγωγικοί δασμοί στην Κίνα.
«Οι δασμοί μπορεί να γυρίσουν μπούμερανγκ»
Η αντίθεση της Γερμανίας στην έρευνα κατά των επιδοτήσεων έγινε ακόμη πιο έντονη μετά τις δηλώσεις των κορυφαίων στελεχών της BMW και της VW. Ο Όλιβερ Ζίπσε, διευθύνων σύμβουλος της BMW, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η έρευνα μπορεί να σημαίνει ότι «πυροβολείς τον εαυτό σου στα πόδια». Σημειώνοντας ότι η BMW και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται από εξαρτήματα και πρώτες ύλες, ο Zipse δήλωσε: «Δεν θα υπάρχει ούτε ένα αυτοκίνητο στην ΕΕ χωρίς κινεζικά εξαρτήματα». Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, που αντιπροσωπεύει μια δέσμη πολιτικών πρωτοβουλιών για την καθοδήγηση της ΕΕ στην πράσινη μετάβαση, δεν μπορεί να ζωντανέψει χωρίς κινεζικούς πόρους.
Στη σύνοδο κορυφής των Financial Times για το μέλλον του αυτοκινήτου, ο διευθύνων σύμβουλος της VW Thomas Schaefer δήλωσε: « Αυτή η πιθανή αύξηση των δασμών μπορεί να καταλήξει σε αντίποινα». Η Κίνα έχει εκφράσει έντονες επικρίσεις για την έρευνα μέχρι στιγμής. Έχει επίσης υποστηρίξει ότι δεν προκλήθηκε από καταγγελία και ότι ορισμένες αμερικανικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραβιάζουν τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).
Μειώστε τους δασμούς
Τον Μάρτιο, ο Ola Källenius, διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με την αναμενόμενη αύξηση και υποστήριξε ότι «οι δασμοί πρέπει να μειωθούν, αντί να αυξηθούν». Ο Källenius δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες δεν αναζητούν προστασία και ότι η Ευρώπη χρειάζεται αυξημένο ανταγωνισμό για την παραγωγή καλύτερων οχημάτων. Η πρόεδρος του VDA, Hildegard Müller, εξέφρασε επίσης ανησυχίες παρόμοιες με εκείνες των κινεζικών μέσων ενημέρωσης τον Απρίλιο, λέγοντας: «Τα εμπορικά εμπόδια θα έχουν αρνητικό αποτέλεσμα και, αντίθετα, η Ευρώπη χρειάζεται μια ενεργή βιομηχανική στρατηγική».