Με τις πωλήσεις να δείχνουν μερική εξισορρόπηση τον περασμένο μήνα, η ζήτηση για SUV και εξηλεκτρισμένα οχήματα (EV) έφτασε σε ιστορικό υψηλό, με τον αριθμό πωλήσεων να συνιστά ρεκόρ μεριδίου αγοράς και στις δύο περιπτώσεις.
Όπως φαίνεται από την εξέλιξη των πωλήσεων, το ήδη εξοικειωμένο με την κατηγορία των SUV, αγοραστικό κοινό της Ευρώπης, αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σχέση με τα εξηλεκτρισμένα οχήματα, δηλαδή με αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με κάποιας μορφής υβριδικό κινητήριο σύνολο (υβριδικά, plug-in) ή είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Αυτό πιστοποιείται και από τις μετρήσεις του έγκυρου οργανισμού Jato, που καταδεικνύουν τη διαρκή άνοδο πωλήσεων, η οποία μάλιστα τον Ιούλιο, αποτέλεσε ρεκόρ.
Ευρωπαϊκές πωλήσεις Ιουλίου: Βήμα σταθεροποίησης
Κατά τη διάρκεια του μήνα που πέρασε, φάνηκε πως η αυτοκινητοβιομηχανία άρχισε να βρίσκει το βηματισμό της, αφού η πτώση σε σύγκριση με τις αντίστοιχες πωλήσεις τον Ιούλιο του 2019, περιορίστηκε στο 4%. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι τον περασμένο Ιούλιο οι ταξινομήσεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν 1,28 εκατομμύρια οχήματα, ενώ τον Ιούλιο του 2019, ήταν 1,33 εκατομμύρια οχήματα. Βέβαια, όπως τόνισε ο αναλυτής της Jato, Felipe Munoz, “οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις ανταποκρίνονται στη βελτιωμένη κατάσταση της αγοράς. Αν αυτό συνεχιστεί, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για μια ανάκαμψη σχήματος “V”, όσο αφορά στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Παρόλα αυτά, υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα ως προς το πώς και το πότε θα ολοκληρωθεί η πανδημία, οπότε η προσοχή παραμένει”.
Ρεκόρ για τα SUV
Από την αρχή της χρονιάς, οι πωλήσεις έχουν μειωθεί κατά 35%, όμως τον τελευταίο καιρό υπάρχει αύξηση ζήτησης σε χώρες όπως Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Δανία και σε μικρομεσαίες αγορές. Αυτή την περίοδο, η μερίδα του λέοντος πηγαίνει στα SUV, που τον Ιούλιο σημείωσαν 530.800 πωλήσεις, επίδοση που τους προσφέρει για πρώτη φορά, το 42% του συνολικού μεριδίου αγοράς. Η συγκεκριμένη εξέλιξη μπορεί να φαντάζει φυσιολογική, ωστόσο περιέχει και ένα παράδοξο, όπως επισήμανε ο Munoz: “Τα SUV είναι συνήθως πιο ακριβά από τα αντίστοιχα χαμηλότερα οχήματα, οπότε είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι παρά την κρίση, είναι η μόνη κατηγορία που παρουσιάζει αύξηση. Αυτό αποδεικνύει πως με μια ανταγωνιστική προσφορά, οι αγοραστές απαντούν θετικά, παρά τις δυσκολίες”.
Η μόνη υποκατηγορία που παρουσίασε μείωση ήταν εκείνη των μεσαίων (-6%), τη στιγμή που τα μεγάλα-πολυτελή (+14%) και τα μικρά (small +9%, compact +4%) SUV αύξησαν τη ζήτησή τους. Από πλευράς πωλήσεων, στην κορυφή των SUV βρέθηκε το Renault Captur (20.361, +39%), ενώ ακολούθησαν τα Peugeot 2008 (20.006, +56%) και Volkswagen T-Roc (19.977, +12%). Σημειώνεται, πως η σημαντικό ρόλο έπαιξαν σε αυτή την κατηγορία και οι εξηλεκτρισμένες προτάσεις, που έφτασαν στο 48% των συνολικών πωλήσεων της κατηγορίας.
Ιστορικό υψηλό και για τα εξηλεκτρισμένα οχήματα
Όπως φαίνεται και από τις “επιδόσεις” στα SUV, οι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Διόλου τυχαία λοιπόν, οι ταξινομήσεις τους συνιστούν ρεκόρ στην πορεία του συγκεκριμένου τύπου οχημάτων. Πιο αναλυτικά, τον περασμένο Ιούλιο καταγράφηκαν 230.700 πωλήσεις, σπάζοντας για πρώτη φορά το φράγμα των 200.000 μονάδων, γεγονός που συνιστά αύξηση κατά 131%, σε σύγκριση με πέρυσι. Άλλωστε, το μερίδιο των EV στην αγορά αυξάνεται διαρκώς, αφού τον Ιούλιο του 2018 ήταν 5,7%, πέρυσι αυξήθηκε στο 7,5% και φέτος, έχει φτάσει στο 18%. Σύμφωνα με τον Munoz, η αύξηση ζήτησης για τα εξηλεκτρισμένα οχήματα συνδέεται με τη μείωση των τιμών, η οποία έχει προκύψει λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών, οι οποίες προσφέρουν περισσότερες επιλογές στην αγορά.
Στην επιμέρους κατηγοριοποίηση των εξηλεκτρισμένων οχημάτων, πιο δημοφιλή είναι τα υβριδικά (HEV), πυ παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 89%, με τις ήπια υβριδικές εκδόσεις των Ford Puma και Fiat 500 να παίζουν το ρόλο τους. Τα plug-in hybrids (PHEV) παρουσίασαν αύξηση 365% (!) σε σύγκριση με πέρυσι, καταγράφοντας 55.800 πωλήσεις. Ακόμη, θετική ήταν η εικόνα και για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, οι πωλήσεις των οποίων υπερδιπλασιάστηκαν, φτάνοντας στις 53.200, από 23.400 τον περσινό Ιούλιο.
Όσον αφορά στις πωλήσεις, η κορυφή στα υβριδικά και ήπια υβριδικά οχήματα ανήκει στην Toyota, με το CH-R (10.571) να προηγείται και την Corolla (10.345) να ακολουθεί. Στην τρίτη θέση, σκαρφάλωσε το νεοεισελθόν στο στίβο των πωλήσεων, Ford Puma (7.681), που βρέθηκε εμπρός από τα Toyota RAV-4 (7.533) και Yaris (6.992). Στα plug-in υβριδικά, το Ford Kuga (6.366) διατηρήθηκε στην κορυφή, εμπρός από τη Mercedes A-Class (3.454), η οποία ξεπέρασε οριακά το Volvo XC40 (3.453). Σχετικά με τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, το Renault Zoe (9.280) συνεχίζει να απολαμβάνει την πρωτιά, εμπρός από Hyundai Kona (4.405) και Volkswagen Golf (4.094).
Σημειώνεται, πως με βάση τις πωλήσεις του Ιουλίου, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς συνεχίζουν να διατηρούν τα βενζινοκίνητα οχήματα (52%), ενώ ακολουθούν τα πετρελαιοκίνητα (28%) και τα ηλεκτρικά (18%). Σε σύγκριση με πέρυσι, τα ηλεκτρικά όπως προαναφέραμε παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση, αφού πέρυσι ήταν στο 8%, ενώ αυξημένο είναι και το μερίδιο αγοράς τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα παρουσιάζουν μείωση κατά 7% (52%) και 3% (31%) αντίστοιχα.