Αλλαγή φρουράς στην κορυφή των ευρωπαϊκών πωλήσεων ύστερα από 14 χρόνια, με τους Γερμανούς να παραδίδουν τη σκυτάλη στους Γάλλους.
Η ευρωπαϊκή αγορά κατέγραψε νέα πτώση το 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics που αφορούν σε 30 αγορές της γηραιάς ηπείρου (ΕΕ των 26 + Μ. Βρετανία, Νορβηγία, Ελβετία και Ισλανδία), οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ανήλθαν συνολικά στις 11.309.310 μονάδες, μειωμένες κατά 4,1% σε σύγκριση με το 2021.
Αξιοσημείωτο εδώ είναι το γεγονός ότι ο παραπάνω αριθμός αντιπροσωπεύει τη χαμηλότερη επίδοση της ευρωπαϊκής αγοράς από το 1985.
Πέρυσι, η αγορά κατέγραψε 674.000 λιγότερες πωλήσεις σε σχέση με το 2020, όταν η πανδημία Covid-19 έπληξε τις οικονομίες της Ευρώπης, Σε σύγκριση με το 2019, ο συνολικός όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 29% με 4,5 εκατομμύρια λιγότερες ταξινομήσεις νέων οχημάτων.
Αν μη τι άλλο, η μειωμένη διαθεσιμότητα, ο πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση αποδείχθηκαν σημαντικές προκλήσεις σε μια αγορά που δεν βρίσκεται στα καλύτερά της. Οι συνέπειες της πανδημίας και στη συνέχεια οι ελλείψεις ημιαγωγών το 2021 και το 2022, επιδεινώθηκαν από τις επακόλουθες αυξήσεις τιμών της ενέργειας.
Αλλά η Κίνα κερδίζει έδαφος
Οι κινεζικές μάρκες (εξαιρουμένης της Geely και των Volvo, Polestar, Lynk & Co που αποτελούν μέρος του εν λόγω ομίλου), συμπεριλαμβανομένης της MG, σημείωσαν σημαντική πρόοδο το 2022 με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται από 66.100 μονάδες το 2021 σε 152.400 πέρυσι.
Σε συνδυασμό, οι κινεζικές μάρκες ξεπέρασαν καθιερωμένους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των Mazda, Suzuki και Jaguar Land Rover. Ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων αντιστοιχούσε σε οχήματα που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από την κινεζική MG, η οποία σημείωσε αύξηση πωλήσεων της τάξης του 116% με σχεδόν 114.000 μονάδες, ξεπερνώντας τις πωλήσεις των Jeep και Honda.
Η άγνωστη στους περισσότερους DR Automobiles, μια ιταλική εταιρεία που πουλά οχήματα που κατασκευάζονται από την κινεζική Chery στην Ισπανία και την Ιταλία φέροντας διαφορετικά σήματα, ξεπέρασε τις πωλήσεις της Smart και της Subaru με αύξηση ταξινομήσεων κατά 197% (25.000 μονάδες). Τα οχήματα των MG και DR Automobiles αντιπροσώπευαν το 91% του όγκου πωλήσεων που κατέγραψαν όλες τις κινεζικές μάρκες. Οι BYD, Hongqi, Maxus, Nio, DFSK και Aiways, κατέγραψαν συνδυαστικά πάνω από 1.000 μονάδες.
Οι κερδισμένοι της αγοράς
Με την VW να κόβει πρώτη το νήμα, οι Hyundai-Kia και η Toyota ήταν ανάμεσα στις εταιρείες που ξεχώρισαν με τις επιδόσεις τους το 2022. Το Hyundai Motor Group αύξηση την εμπορική του επιρροή κατά 3,8% ταξινομώντας 1,05 εκατομμύρια αυτοκίνητα κλείνοντας έτσι την ψαλίδα από το Groupe Renault που κατέλαβε την τρίτη θέση. Η Kia ήταν η κινητήρια δύναμη για τον κορεατικό όμιλο, ξεπερνώντας σε πωλήσεις την ομογάλακτη Hyundai. Αξιοσημείωτο εδώ είναι ότι τα Kia Sportage και του Hyundai Tucson ξεπέρασαν σε πωλήσεις πολλά ανταγωνιστικά SUV κατασκευαστών όπως τα VW Tiguan, το Peugeot 3008 και το Nissan Qashqai.
Τα αποτελέσματα της Toyota οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχημένη πρώτη πλήρη χρονιά του Yaris Cross. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία εξασφάλισε τη δεύτερη θέση στην κατάταξη ανά μάρκα, χάνοντας από την VW που συνολικά κατέγραψε πτώση της τάξης του 6%.
Το μερίδιο αγοράς της Tesla συνεχίζει να ανεβαίνει και από 1,43% που ήταν το 2021 έφτασε το 2,06% το 2022, ξεπερνώντας σε πωλήσεις κατασκευαστές όπως η Seat, η Mini, η Suzuki, και υστερώντας από τη Nissan κατά μόλις 4.300 μονάδες. Η άνοδος των πωλήσεων της αμερικανικής εταιρείας οφείλεται πρωτίστως στο Model Y, το ηλεκτρικό όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη (138.000+ μονάδες).
Οι χαμένοι της αγοράς
Στον αντίποδα, κατασκευαστές και όμιλοι όπως η Stellantis, η Suzuki και το VW Group είδαν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται το 2022. Η πιο σημαντική πτώση ήταν αυτή της Stellantis – από 20,23% το 2021 σε 18,22% το 2022 – με τις πωλήσεις της να μειώνονται πέρσι κατά 14% (2,06 εκατομμύρια μονάδες). Και οι τέσσερις μεγάλες μάρκες κάτω από την ομπρέλα της Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat και Citroen) κατέγραψαν διψήφια πτώση.
Το Peugeot 208 εκθρονίζει το VW Golf
Το 2022 σήμανε το τέλος της «βασιλείας» του VW Golf που αποτελούσε το πιο δημοφιλές όχημα στην Ευρώπη από το 2007. Ποιος είναι ο νέος βασιλιάς; Το Peugeot 208. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία φορά που η Peugeot ηγήθηκε της ευρωπαϊκής αγοράς ήταν το 2007, με το Peugeot 207.
Αναλυτικότερα, το VW Golf έπεσε από την 1η στην 5η θέση στη γενική κατάταξη. Το Dacia Sandero ήταν το δεύτερο πιο δημοφιλές μοντέλο στην Ευρώπη, διατηρώντας τη θέση που επιτεύχθηκε το 2021, πρωτίστως χάρη στην ισχυρή ζήτηση στη Γαλλία. Το VW T-Roc, το SUV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη, εξασφάλισε την 3η θέση, ακολουθούμενο από το Fiat 500.
Ανάμεσα στις επιδόσεις που ξεχώρισαν το 2022 ήταν και αυτή του του Hyundai Tucson που μπήκε στο top 10 με περισσότερες από 150.000 μονάδες ως το C-SUV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Το Kia Sportage εντυπωσίασε επίσης, ενώ την ίδια ώρα το Opel Mokka σημείωσε σημαντική αύξηση (+34%) και έγινε το τρίτο SUV με τις περισσότερες πωλήσεις της Stellantis.
Επίσης, η Peugeot αύξησε τις ταξινομήσεις του «308» κατά +80%, με το Cupra Formentor να ανεβάζει τη δημοτικότητα του κατά +68% ξεπερνώντας σε πωλήσεις κάθε μοντέλο της Seat. Η Renault πούλησε σχεδόν 82.000 αντίτυπα του Arkana, η VW 67.400 μονάδες για λογαριασμό του Taigo κατά την πρώτη πλήρη χρονιά στην αγορά. Στο στρατόπεδο της Dacia, το Jogger κέρδισε την εμπιστοσύνη 55.300 και το ηλεκτρικό Spring, 48.800 μονάδες (+77%). Η BMW ήδη τη δημοτικότητα του Σειράς 4 να σκαρφαλώνει στις 41.100 μονάδες. Τέλος, το Hyundai Ioniq 5 κατέγραψε 37.600 πωλήσεις, μπροστά από το Cupra Born (32.400) και το Polestar 2 (32.300).