Οι νέες αξιολογήσεις στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου εστιάζουν ακόμη περισσότερο στα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και στην ευκολία επισκευής των όποιων ζημιών.
Οι ασφαλιστές θα έχουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των κινδύνων σε ό,τι έχει σχέση με το αυτοκίνητο, μετά την εισαγωγή σημαντικών αλλαγών στην αξιολόγηση των ομαδικών αξιολογήσεων της ασφαλιστικής αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου. Το νέο σύστημα αντικατοπτρίζει την εντυπωσιακή μετατόπιση της αξιολόγησης του κινδύνου από τον οδηγό στο όχημα, καθώς τα προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού (ADAS) και οι λειτουργίες που βασίζονται σε λογισμικό αποδεικνύονται ολοένα και πιο αποτελεσματικές στη μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας των ατυχημάτων.
Ωστόσο, το κόστος των μεμονωμένων επισκευών έχει αυξηθεί απότομα, εν μέρει λόγω του χρόνου και του κόστους αντικατάστασης και επαναβαθμονόμησης των αισθητήρων ADAS που έχουν υποστεί βλάβη από σύγκρουση, καθώς και λόγω της αυξανόμενης παρουσίας της ηλεκτροκίνησης (τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συγκρούονται λιγότερο, αλλά η επισκευή τους κοστίζει περισσότερο). Η Γερμανική Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών (GDV), ανέφερε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευθύνονται για 5%-10% λιγότερα ατυχήματα κατά μέσο όρο από ό,τι τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά όταν συγκρούονται η επισκευή τους κοστίζει 30% έως 35% περισσότερο. Η Ένωση Βρετανών Ασφαλιστών διαπίστωσε επίσης ότι η επισκευή των ηλεκτρικών οχημάτων διαρκεί 14% περισσότερο σε χρόνο.
Με την ονομασία Vehicle Risk Rating (VRR), το νέο σύστημα θα προσφέρει ουσιαστικά δέκα φορές πιο λεπτομερή ακρίβεια στη βαθμολόγηση των αυτοκινήτων από το 1 έως το 500 (στο προηγούμενο σύστημα η βαθμολογία ήταν από το 1 ως το 50). Οι ασφαλιστές συνδυάζουν αυτές τις βαθμολογίες με τα στοιχεία από τις εταιρείες χρονομίσθωσης και των ιδιωτών οδηγών περιλαμβανομένου του ιστορικού αποζημιώσεων, για τον υπολογισμό των ασφαλίστρων. Το VRR θα λαμβάνει επίσης περισσότερο υπόψη τη βιώσιμη επισκευή και τα περιστατικά κλοπής για κάθε μοντέλο.
Σύμφωνα με το νέο σύστημα, τα οχήματα θα βαθμολογούνται από το 1 (χαμηλός κίνδυνος) ως το 99 (υψηλός κίνδυνος) σε πέντε διαφορετικές κατηγορίες: Επιδόσεις, αξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο ο σχεδιασμός τα υλικά και η κατασκευή επηρεάζουν το κόστος επισκευής και τη σοβαρότητα της ζημιάς, ευκολία επισκευής ζημιών, ανάλυση ενεργητικών και παθητικών συστημάτων ασφαλείας, αξιολόγηση του φυσικού και ψηφιακού εξοπλισμού ασφαλείας ενός οχήματος. Η Thatcham Research ανέπτυξε το VRR αφού αξιολόγησε πάνω από 1.300 σημεία δεδομένων από 25.000 παράγωγα οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων δεδομένων από ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε να διασφαλιστεί ότι το νέο σύστημα αποτυπώνει με ακρίβεια την ασφαλιστική ικανότητα κάθε αυτοκινήτου σε πραγματικές συνθήκες.
Η νέα τεχνολογία θέτει υπό αμφισβήτηση το υφιστάμενο μοντέλο ασφάλισης αυτοκινήτων, μετατοπίζοντας την ισορροπία του κινδύνου από τον οδηγό στο όχημα. Μέχρι πρόσφατα, οι ασφαλιστές μπορούσαν να βασιστούν στην ιστορική τους εμπειρία σχετικά με τους τύπους οχημάτων, σε συνδυασμό με τα δεδομένα του οδηγού, για να καθορίσουν τα ασφάλιστρα. Αυτό δεν είναι πλέον βιώσιμο στο σημερινό ταχέως εξελισσόμενο περιβάλλον, όπου είναι σημαντικό να κατανοηθεί η επιρροή των ταχέως αναπτυσσόμενων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού στην αντιμετώπιση της συχνότητας και τη σοβαρότητα των ατυχημάτων.
Το νέο σύστημα αξιολόγησης προσφέρει μια ακριβέστερη και λεπτομερέστερη εκτίμηση των κινδύνων του οχήματος, που θα βοηθήσει τους ασφαλιστές να τιμολογούν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα ασφάλιστρα και θα ενθαρρύνει επίσης τους κατασκευαστές να λαμβάνουν υπόψη τα ασφαλιστικά αποτελέσματα κατά το σχεδιασμό των οχημάτων και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών. Το VRR ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2024 και θα συνεχίσει να εφαρμόζεται παράλληλα με το παλιό σύστημα αξιολόγησης, για 18 μήνες.