Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την επιβολή επιπλέον δασμών από 17,4% έως και 38,1% στις κινεζικές εταιρείες BYD, Geely και SAIC που εισάγουν στη γηραιά ήπειρο τα EV τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε στις αυτοκινητοβιομηχανίες σήμερα ότι θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 38,1% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον προσεχή Ιούλιο, κίνηση που η Κίνα χαρακτήρισε ως «προστατευτική».
Λιγότερο από ένα μήνα αφότου η Ουάσιγκτον τετραπλασίασε τους δασμούς στα κινεζικά EV – που πλέον φτάνουν στο 100% – οι Βρυξέλλες είπαν ότι θα επιβάλουν πρόσθετους δασμούς 17,4% στην BYD, 20% στην Geely και 38,1% στην SAIC, πέραν του υπάρχοντος δασμού ύψους 10%, με αιτία τις επιδοτήσεις που έχουν δεχθεί οι εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανίες από το Πεκίνο.
Άλλοι κατασκευαστές EV από την Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα της ΕΕ που αφορά τις επιδοτήσεις που δέχθηκαν αλλά δεν έχουν συμπεριληφθεί στις σημερινές ανακοινώσεις, θα υπόκεινται σε δασμούς που κατά μέσο όρο θα κυμαίνονται σε 21%.
Η Tesla, η οποία εξάγει με κατεύθυνση την Ευρώπη το Model 3 που κατασκευάζει στη Σαγκάη, ενδέχεται να δεχθεί και αυτή τους τιμωρητικούς δασμούς της ΕΕ, με συντελεστή που θα υπολογιστεί ειδικά για αυτή, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε δήλωσή της.
Οι διεθνείς αγορές ωστόσο δεν υποδέχτηκαν με ιδιαίτερη… χαρά τις παραπάνω ειδήσεις, καθώς οι μετοχές ορισμένων από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης που πραγματοποιούν μεγάλο μέρος των πωλήσεών τους στην Κίνα, την μεγαλύτερη από πλευράς όγκου αγορά του πλανήτη, υποχώρησαν εξαιτίας των φόβων τους για αντίποινα από το αντίπαλο «στρατόπεδο».
«Η έρευνα που αφορά τις επιδοτήσεις είναι μια τυπική περίπτωση προστατευτισμού», δήλωσε ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Lin Jian, προσθέτοντας ότι οι δασμοί θα βλάψουν την οικονομική και εμπορική συνεργασία Κίνας-ΕΕ και τη σταθερότητα της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού.
Ο Lin Jian είπε επίσης ότι η Κίνα προέτρεψε την ΕΕ να υποστηρίξει το ελεύθερο εμπόριο, προσθέτοντας ότι το Πεκίνο θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να «διασφαλίσει σθεναρά» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά του. Κάτ που σημαίνει ότι ο πόλεμος ανάμεσα σε ΕΕ και Κίνα μόλις άρχισε…
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ΕΕ εισήχθησαν περίπου 440.000 EV από την Κίνα τους τελευταίους 12 μήνες, συνολικής αξίας 9 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Οι πρώτες αντιδράσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης
Η VW δεν φαίνεται να συμφωνεί με τις αποφάσεις τις ΕΕ για την επιβολή επιπλέον δασμών στα κινεζικά αυτοκίνητα. Σε σχετικές δηλώσεις της, η αναφέρει: «Οι αντισταθμιστικοί δασμοί γενικά δεν είναι κατάλληλοι για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας μακροπρόθεσμα – τους απορρίπτουμε. Ο χρόνος λήψης της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι επιζήμιος για την τρέχουσα αδύναμη ζήτηση για οχήματα BEV στη Γερμανία και την Ευρώπη. Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης αντισταθμίζουν τυχόν οφέλη για την ευρωπαϊκή και ειδικά τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.».
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αντίδραση της Stellantis: «Ως παγκόσμια εταιρεία η Stellantis πιστεύει στον ελεύθερο και δίκαιο ανταγωνισμό σε ένα παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον και δεν υποστηρίζει μέτρα που συμβάλλουν στον κατακερματισμό του κόσμου. Η Stellantis είναι ευέλικτη για να προσαρμοστεί και να εκμεταλλευτεί οποιοδήποτε σενάριο και η σημερινή ανακοίνωση των δασμών δεν θα αποτρέψει τη συνολική στρατηγική μας σε σχέση με την Leapmotor στην Ευρώπη, καθώς έχουμε λάβει υπόψη αυτή την πιθανή εξέλιξη».
Η Mercedes, μέσω δηλώσεών του CEO της, Ola Kallenius, τόνισε: «Ως χώρα που πραγματοποιούμε εξαγωγής, αυτό που δεν χρειαζόμαστε είναι να αυξάνονται τα εμπόδια στο εμπόριο. Θα πρέπει να εργαστούμε για την άρση των εμπορικών φραγμών στο πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου».