Οι Toyota, Subaru και Mazda αποκάλυψαν τους νέους εν σειρά, μπόξερ και περιστροφικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης που εξελίσσουν, οι οποίοι θα υποστηρίξουν, ο κάθε ένας με τη δική του κατασκευαστική φιλοσοφία και διάταξη, τα επερχόμενα υβριδικά συστήματα κίνησης των τριών εταιρειών.
Σε κοινή παρουσίαση που πραγματοποίησαν πριν λίγες μέρες, οι Toyota, Subaru και Mazda ανακοίνωσαν ότι θα συνεχίσουν στο εγγύς μέλλον να εξελίσσουν νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ούτως ώστε αυτοί να «ταιριάζουν» τόσο με τα νέα δεδομένα που επιτάσσει η ηλεκτρική κινητικότητα, όσο και με την πάγια επιδίωξή τους για ουδετερότητα όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα.
Τι σημαίνει αυτό; Πρακτικά, οι τρεις ιαπωνικές εταιρείες δήλωσαν διατεθειμένες να επενδύσουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενόσω ταυτόχρονα θα εξελίσσουν κινητήρες οι οποίοι θα υποστηρίζουν περιβαλλοντικά πιο «ευαίσθητα» αυτοκίνητα, όπως τα υβριδικά, καθώς και οχήματα εναλλακτικών καυσίμων.
Ας δούμε αναλυτικά τι ακριβώς προτίθενται να φέρουν στην αγορά οι τρεις ιαπωνικές εταιρείες που προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Φιλί ζωής για τον μπόξερ κινητήρα της Subaru
«Αν o στόχος είναι απλώς η αποδοτικότητα, οι επίπεδοι κινητήρες δεν είναι απαραίτητα πάντα η καλύτερη επιλογή. Τι θα ήταν όμως η Subaru χωρίς αυτούς; Όταν το σκεφτεί κανείς, είμαστε η μόνη μάρκα οχημάτων μαζικής παραγωγής που κατασκευάζει σήμερα μπόξερ κινητήρες. Για να έχουμε απήχηση σε αυτούς που στηρίζουν τη Subaru, στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την τρέχουσα αδυναμία μας στην αποδοτικότητα καυσίμου», δηλώνει χαρακτηριστικά η Subaru.
Στο πλαίσιο των δικών της αποκαλύψεων, η Subaru έφερε στο φως ένα υβριδικό σύστημα επόμενης γενιάς, γνωστό ως e-Boxer, που έχει στην καρδιά του έναν επίπεδο κινητήρα. Στην τρέχουσα εκδοχή του e-Boxer, μια παράλληλη υβριδική διάταξη χρησιμοποιεί τόσο τον κινητήρα όσο και τον ηλεκτροκινητήρα για την τροφοδοσία του οχήματος με ισχύ. Το νέο σύστημα, ωστόσο, χρησιμοποιεί μια σειριακή-παράλληλη υβριδική διάταξη, στην οποία ο κινητήρας παρέχει άμεσα την κινητήρια δύναμη ενώ υπόσχεται καλύτερη οικονομία καυσίμου.
Το βασικό στοιχείο της νέας διάταξης είναι το συμπαγές μέγεθος του συστήματος. Πίσω από τον θερμικό κινητήρα βρίσκεται το διαφορικό που κινεί τους εμπρός τροχούς, οι δύο ηλεκτροκινητήρες και το κιβώτιο ταχυτήτων της υβριδικής μονάδας, καθώς και το κιβώτιο μεταφοράς που στέλνει τη ροπή στους πίσω τροχούς, όλα… τακτοποιημένα μαζί. Επιπλέον, οι μηχανικοί της Subaru μπόρεσαν να τοποθετήσουν τη μονάδα ελέγχου ισχύος, η οποία συνήθως καταλαμβάνει μέρος του χώρου της δεξαμενής καυσίμου, στο χώρο του κινητήρα. Αυτό θα επιτρέπει την αύξηση της χωρητικότητας του ρεζερβουάρ καυσίμου, αυξάνοντας έτσι την αυτονομία.
Το νέο αυτό υβριδικό σύστημα θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται στην Ιαπωνία, στο εργοστάσιο που έχει την έδρα του στο Kitamoto.
Ο περιστροφικός κινητήρας της Mazda ζει ως range–extender
«Ο περιστροφικός κινητήρας είναι κάτι το μοναδικό για την Mazda. Ωστόσο, τα δομικά χαρακτηριστικά του μας έχουν φέρει επανειλημμένα σε δύσκολη θέση όσον αφορά τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Στο παρελθόν ο κινητήρας αυτός εξαφανίστηκε. Αλλά τώρα νιώθουμε ότι είναι καιρός να μετατρέψουμε αυτή τη μοναδικότητα σε πλεονέκτημα», δηλώνει από τη μεριά της η Mazda.
Η Mazda αποκάλυψε το Rotary EV System Concept, σε δύο διατάξεις με έναν ή δύο ρότορες, το οποίο είναι επί της ουσίας ένα ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης που εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα των περιστροφικών κινητήρων, οι οποίοι είναι συμπαγείς και ελαφροί.
Η έκδοση του νέου συστήματος που διαθέτει έναν ρότορα (εγκάρσιας τοποθέτησης) είναι αρκετά συμπαγές ώστε να χωράει κάτω από το καπό αυτοκινήτων που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, ακόμη και όταν συνδυάζονται με μονάδες. Η έκδοση με δύο ρότορες (διαμήκης τοποθέτηση) επιτυγχάνει εξαιρετικά χαμηλό κέντρο βάρους, κάτω από τις κορυφές των ελαστικών και στις δύο πλευρές. Αυτό θα δώσει στους σχεδιαστές την δυνατότητα να «ανατρέπουν τα πρότυπα των σημερινών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης», αναφέρει χαρακτηριστικά η Mazda.
Η Mazda τόνισε επίσης ότι οι νέοι περιστροφικοί της κινητήρες θα είναι συμβατοί με καύσιμα μηδενικού άνθρακα.
Οι νέοι 1.5L και 2.0L κινητήρες της Toyota
«Η φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από αυτούς τους νέους κινητήρες είναι εντελώς διαφορετική από εκείνους που χρησιμοποιούσαμε στο παρελθόν. Για αυτό κάνουμε λόγο για “Engine Reborn”», αναφέρει χαρακτηριστικά η Toyota για τα νέα κινητήρια σύνολα που έχει ήδη σκαριά.
Επί της ουσίας, πρόκειται για δύο 4κύλινδρους εν σειρά κινητήρες, με χωρητικότητα 1,5 λίτρων και 2,0 λίτρων, αμφότεροι σχεδιασμένοι και εξελιγμένοι με γνώμονα τις ανάγκες της ηλεκτρικής κινητικότητας. Ο κινητήρας των 1,5 λίτρων θα είναι διαθέσιμος σε δύο εκδοχές, μια με φυσική αναπνοή και μια υπερτροφοδοτούμενη. Η ατμοσφαιρική παραλλαγή, παρά τον έναν επιπλέον κύλινδρο, έχει μικρότερο συνολικό όγκο και ύψος κατά 10% σε σύγκριση με τον 3κύλινδρο κινητήρα των 1,5 λίτρων που «φορούν» σήμερα τα «μικρά» μοντέλα της Toyota.
Προκειμένου ο τρέχων 1.500άρης να τα… βγάζει πέρα με τους αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων που προβλέπονται για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, η Toyota θα πρέπει να περιορίσει την απόδοση τους και να χρησιμοποιήσει υψηλού κόστους καταλύτες για τον καθαρισμό των καυσαερίων. Αντ’ αυτών, ο νέος κινητήρας διατηρεί την απόδοση υψηλά, χάρη στη βελτιωμένη τεχνολογία καύσης. Ταυτόχρονα, το συμπαγές του μέγεθος επιτρέπει στους σχεδιαστές να δημιουργήσουν στα οχήματα που θα φιλοξενείται ένα χαμηλότερο καπό, μειώνοντας την αεροδυναμική αντίσταση. Αυτές οι αλλαγές αναμένεται να αποφέρουν έως και 12% βελτιωμένη οικονομία καυσίμου σε οχήματα με σεντάν αμάξωμα.
Από εκεί πέρα, η υπερτροφοδοτούμενη έκδοση των 1.5L του νέου 4κύλινδρου κινητήρα θα είναι σε θέση να καλύψει το κενό που αφήνει πίσω της ο ατμοσφαιρικός κινητήρας 2.5L της Toyota, που χρησιμοποιείται σε οχήματα που ρυμουλκούν βαριά φορτία. Ο νέος αυτός κινητήρας συμμορφώνεται με κανονισμούς που απαιτούν μείωση της ισχύος του υπάρχοντος μοντέλου κατά 30%. Και αυτός διαθέτει μικρότερο όγκο (κατά 20%) και ύψος (κατά 15%).
Σε ότι αφορά τον νέο 2λιτρο, ο οποίος θα είναι υπερτροφοδοτούενος, βασικά χαρακτηριστικά του θα είναι το μειωμένο μέγεθος και ύψος (κατά 10%) σε σχέση με τον υπάρχοντα, επίσης υπερτροφοδοτούμενο, 2,4L.