top icon
Κόσμος

ΕΕ – Σημαντική πτώση για τα ηλεκτρικά LCV

To 2024 ήταν μια κακή χρονιά για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (eLCV) βυθίστηκαν στο «κόκκινο», ενώ το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε σημαντικά σε σύγκριση με το 2023.

Το 2024 τα πλήρως ηλεκτρικά (BEV) και τα υβριδικά (PHEV) ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα (LCV) σημείωσαν σημαντικά κέρδη τόσο σε όγκο, όσο και σε μερίδιο αγοράς σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα κέρδη αυτά έχουν ουσιαστικά εξαλειφθεί από τη φετινή μείωση, που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη απορία, δεδομένου ότι η συνολική αγορά συνέχισε να αυξάνεται. Οι πωλήσεις νέων LCV αυξήθηκαν κατά 8,5% σε ετήσια βάση τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2024. Τόσο η βενζίνη όσο και το ντίζελ αυξήθηκαν σε παρουσία, το ντίζελ κατάφερε μάλιστα να ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος του μεριδίου αγοράς που είχε χάσει από το 2022.

Ένας λόγος για τη μείωση των πωλήσεων είναι ακριβώς ο ίδιος, τόσο για τα eLCV, όσο και για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η αύξηση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας. Τον Ιούνιο του 2024, η μέση τιμή μιας κιλοβατώρας (kWh) ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ ήταν 0,289 ευρώ, αυξημένη κατά 36% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2020. Η αύξηση αυτή (λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης, ιδίως από τα κέντρα δεδομένων) έχει καταστήσει τη λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων ακριβότερη και επιβραδύνει την ηλεκτροκίνηση.

eLCV

Επίσης, υπάρχει και το πρόβλημα των υποδομών. Για παράδειγμα, εκτός από προηγμένες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων όπως οι Κάτω Χώρες, οι δημόσιες υποδομές φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ εξακολουθούν να είναι ανεπαρκείς τόσο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο και για τα ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα. Αυτό αποτελεί μεγαλύτερο πρόβλημα για τους στόλους LCV, οι οποίοι απαιτούν γρήγορη φόρτιση οπουδήποτε.

Το αβέβαιο οικονομικό κλίμα έχει κάνει τις επιχειρήσεις πιο επιφυλακτικές όσον αφορά τις επενδύσεις τους, επίσης και όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση των στόλων αυτοκινήτων και LCV. Ωστόσο, αυτή η αβεβαιότητα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στους στόλους LCV, καθώς συμβάλλει στην επιβράδυνση των κλάδων της εφοδιαστικής, του λιανικού εμπορίου και των κατασκευών, οι οποίοι παραδοσιακά βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα LCV.

eLCV

Για πολλούς στόλους LCV, το ντίζελ παραμένει ο βασιλιάς. Εξακολουθεί να είναι η πιο αποδοτική από πλευράς κόστους και λειτουργικής αξιοπιστίας επιλογή. Τα πετρελαιοκίνητα LCV έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια, ανεφοδιάζονται ταχύτερα και έχουν χαμηλότερο κόστος απόκτησης σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά εναλλακτικά τους οχήματα. Ακόμα και με την αυστηροποίηση των κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων, οι καθαρότεροι κινητήρες ντίζελ εξακολουθούν να παρέχουν είσοδο σε ζώνες χαμηλών εκπομπών. Τα eLCV εξακολουθούν γενικά να περιορίζονται σε ορισμένους τύπους αμαξωμάτων και μεγέθη. Υπάρχουν σημαντικά κενά στην αγορά όσον αφορά τα μοντέλα που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις συγκεκριμένων κλάδων, ιδίως των κατασκευών και των logistics.

Όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι ο κλάδος θα επιστρέψει από την πτώση στην άνθιση. Με την πρόοδο του χρόνου και της τεχνολογίας, οι χρόνοι φόρτισης θα μειωθούν και οι αποστάσεις θα αυξηθούν. Το μέσο λειτουργικό κόστος των eLCV θα μειωθεί κάτω από αυτό των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων LCV. Βραχυπρόθεσμα, «το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων στην αγορά ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (BEVs συν PHEVs) θα αυξηθεί σε 9,8% το 2025 και θα φτάσει το 51,6% το 2030», προβλέπει ο Neil King, επικεφαλής προβλέψεων της EV Volumes. «Μακροπρόθεσμα, η εντολή της ΕΕ για μηδενικούς ρύπους το 2035 θα επιταχύνει περαιτέρω τη μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά LCV».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ