Η αναθεώρηση από την ΕΕ της οδηγίας για τα βάρη και τις διαστάσεις αποσκοπεί στο να χορηγήσει την απαιτούμενη περαιτέρω αύξηση του βάρους στα φορτηγά μηδενικών ρύπων.
Το καλοκαίρι που μας πέρασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τη δέσμη μέτρων «Πράσινες εμπορευματικές μεταφορές», με στόχο να τις καταστήσει πιο βιώσιμες. Τα φορτηγά διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις εκπομπές των οδικών μεταφορών της ΕΕ. Αν και αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, ευθύνονται για σχεδόν το 30% των εκπομπών. Εάν η ΕΕ πρόκειται να επιτύχει τον στόχο της για κλιματική ουδετερότητα το 2050, ο στόλος των φορτηγών της ΕΕ πρέπει να απαλλαγεί γρήγορα από τις εκπομπές άνθρακα.
Ωστόσο, τα φορτηγά με μηδενικές εκπομπές μπορεί να είναι βαρύτερα από τα οχήματα εσωτερικής καύσης. Το 2019 τους επετράπη να ζυγίζουν δύο τόνους περισσότερο, σε ορισμένες περιπτώσεις χρήσης. Ενώ αυτό ήταν επαρκές για τα αστικά και τα περισσότερα περιφερειακά φορτηγά διανομής, τα φορτηγά μηδενικών ρύπων μεγάλων αποστάσεων απαιτούν μεγαλύτερο βάρος, καθώς είναι εφοδιασμένα με βαρύτερες μπαταρίες. Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων, η αναθεώρηση της οδηγίας για τα βάρη και τις διαστάσεις αποσκοπεί στο να χορηγήσει αυτή την περαιτέρω αύξηση του βάρους στα φορτηγά μηδενικών ρύπων.
Μη παρέχοντας χρηματικά κίνητρα για φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών, η οδηγία για την αναθεώρηση των διαστάσεων και του βάρους είναι ζωτικής σημασίας για την τόνωση της ζήτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών και την κατεύθυνση που θα πάρουν οι σχετικές επενδύσεις.