Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν δυσαρεστημένες από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβάλει δασμούς έως και 38,1% στα κινεζικής κατασκευής EV που εισάγονται στη γηραιά ήπειρο.
Χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την απόφασή της να επιβάλει δασμούς έως και 38,1% στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα που «έρχονται» στην Ευρώπη από την Κίνα με την αιτιολογία ότι οι εγχώριες εταιρείες στη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη έχουν επωφεληθεί από τις υψηλές επιδοτήσεις που έχουν δεχθεί από το Πεκίνο.
Αυτή η απόφαση ωστόσο φαίνεται πως δεν ικανοποιεί και τόσο τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες φοβούνται τα αντίποινα της Κίνας αλλά και τις αναταράξεις που πιθανόν να προκύψουν στην εφοδιαστική αλυσίδα ως απόρροια της απάντησης του Πεκίνου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε ότι οι δασμοί θα βλάψουν τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα τους. «Ο προστατευτισμός ενέχει τον κίνδυνο ενός σπιράλ αντιδράσεων: οι δασμοί οδηγούν σε νέους δασμούς, σε απομόνωση, παρά σε συνεργασία. Όσον αφορά το BMW Group, τα προστατευτικά μέτρα, όπως οι εισαγωγικοί δασμοί, δεν συμβάλλουν στον ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes, Ola Kallenius, δήλωσε: «Δεν χρειαζόμαστε φραγμούς στο εμπόριο. Θα πρέπει να εργαστούμε για την άρση των εμπορικών φραγμών σύμφωνα με το πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου».
Από τη μεριά της, η VW είπε ότι οι δασμοί δεν θα επιτύχουν τον στόχο της ΕΕ για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Το χρονοδιάγραμμα της απόφασης της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι επιζήμιο για την τρέχουσα, ασθενή ζήτηση για οχήματα BEV στη Γερμανία και την Ευρώπη. Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης αντισταθμίζουν τυχόν οφέλη για την ευρωπαϊκή και ειδικά τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία».
Η VDA, ο επίσημος φορέας του κλάδου στη Γερμανία, δήλωσε ότι οι δασμοί αυξάνουν τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου και δεν θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.
Από την μεριά του, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Volvo, Bjorn Annwall, δήλωσε ότι οι πελάτες θα καταλήξουν να πληρώσουν περισσότερα για να αγοράσουν ένα EV. «Η Volvo υποστηρίζει το ανοιχτό και δίκαιο εμπόριο. Κάθε τι που το εμποδίζει δεν είναι καλό».
Λιγότερο από ένα μήνα αφότου η Ουάσιγκτον τετραπλασίασε τους δασμούς στα κινεζικά EV – που πλέον φτάνουν στο 100% – οι Βρυξέλλες ξεκαθάρισαν χθες ότι θα επιβάλουν πρόσθετους δασμούς 17,4% στην BYD, 20% στην Geely και 38,1% στην SAIC, πέραν του υπάρχοντος δασμού ύψους 10%.
Άλλοι κατασκευαστές EV από την Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα της ΕΕ που αφορά τις επιδοτήσεις που δέχθηκαν αλλά δεν έχουν συμπεριληφθεί στις σχετικές ανακοινώσεις, θα υπόκεινται σε δασμούς που κατά μέσο όρο θα κυμαίνονται σε 21%.
Η Tesla, η οποία εξάγει με κατεύθυνση την Ευρώπη το Model 3 που κατασκευάζει στη Σαγκάη, ενδέχεται να δεχθεί και αυτή τους τιμωρητικούς δασμούς της ΕΕ, με συντελεστή που θα υπολογιστεί ειδικά για αυτή, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε δήλωσή της.