Η BYD είναι πλέον μια ορατή απειλή απέναντι σε καταξιωμένα ονόματα της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκακιέρας. Ας δούμε πως ξεκίνησε και ποια είναι σήμερα η κινεζική εταιρεία με τις περισσότερες από 3 εκατ. πωλήσεις οχημάτων – και ακόμα περισσότερων μπαταριών.
Την τελευταία δεκαετία κανείς δεν μπορεί να κλείσει τα μάτια του απέναντι στη μετεωρική άνοδο των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες όχι μόνο άρχισαν να κατασκευάζουν και να πουλούν περισσότερα (και καλύτερα) αυτοκίνητα στην τοπική αγορά, αλλά επεκτάθηκαν και πέρα από τα σύνορα της για να γίνουν αυτό που με μια φράση αποκαλούμε σήμερα «παγκόσμιες μάρκες».
Μια από αυτές είναι η BYD – ένα αρκτικόλεξο του Build Your Dreams – μια εταιρεία η οποία ιδρύθηκε σχεδόν πριν από 30 χρόνια και πλέον ξεπερνά πολλές από τις ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, αυτοκινητοβιομηχανίες που αρχικά προσπαθούσε να μιμηθεί.
Όπως και με πολλούς από τους Κινέζους ομολόγους της από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο υπόλοιπος κόσμος αρχικά δεν πήρε στα… σοβαρά την BYD, κυρίως λόγω των αυτοκινήτων που παρήγαγε στα πρώιμα στάδια της ζωής της, τα οποία στερούνταν τεχνικών και σχεδιαστικών καινοτομιών.
Σήμερα, η BYD πουλά πάνω από 3 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του 2023. Επίδοση, αν μη τι άλλο, εντυπωσιακή αν σκεφτεί κανείς ότι το 2020 η ετήσια «συγκομιδή» της δεν υπερέβαινε τα 427.000 οχήματα. Αξιοσημείωτο είναι ότι τον Μάρτιο του 2022, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι εφεξής το ενδιαφέρον (και οι πόροι) της στρέφεται αποκλειστικά στα EVs.
BYD: Τα πρώτα βήματα
Η BYD ιδρύθηκε στην Κίνα το 1995 διαθέτοντας μόλις 20 υπαλλήλους. Το πρώτο της γραφείο στο εξωτερικό εγκαινιάστηκε στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, τρία χρόνια αργότερα, ενώ η κατασκευή του πρώτου βιομηχανικού της πάρκου στην Κίνα ξεκίνησε το 2000 στην περιοχή Pingshan στο Shenzhen και ολοκληρώθηκε το 2007.
Αρχικά, η BYD δεν κατασκεύαζε αυτοκίνητα, καθώς οι δύο μεγαλύτερες συμβάσεις της ήταν η προμήθεια των Nokia και Motorola με μπαταρίες κινητών τηλεφώνων. Οι φιλοδοξίες της στον κόσμο των τεσσάρων τροχών ξεκίνησαν με την εξαγορά της Xi’an Qinchuan Automobile το 2003.
Την ίδια χρονιά ιδρύεται η BYD Auto και το 2005 το πρώτο μοντέλο παραγωγής της εταιρείας, το σεντάν F3, ήταν ήδη στην αγορά. Το 2008 η εταιρεία έφερε στο φως μια plug-in υβριδική παραλλαγή του, η οποία έφερε την ονομασία F3DM και παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης την ίδια χρονιά. Ταυτόχρονα, η κινεζική εταιρεία άρχισε να κατασκευάζει πολλά περιφερειακά προϊόντα όπως ηλιακούς συλλέκτες, προϊόντα βιομηχανικού εξοπλισμού, ηλεκτρονικά εξαρτήματα κ.α.
Το 2008, η επενδυτική εταιρεία Berkshire Hathaway του Warren Buffet αγόρασε μετοχές της BYD αξίας 225 εκατομμυρίων δολαρίων – σε μεγάλο βαθμό λόγω ενδιαφέροντος της για το κομμάτι της εταιρείας που σχετίζονταν με την παραγωγή μπαταριών – δίνοντας μεγάλη ώθηση στη μάρκα. Τα επόμενα χρόνια, περεταίρω επενδύσεις αλλά κυρίως τα κίνητρα από την κινεζική κυβέρνηση για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων βοήθησαν την BYD και την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας να αναπτυχθούν ραγδαία.
Τα τετράτροχα προϊόντα της BYD
Η BYD δεν πουλά μόνο αυτοκίνητα, καθώς κατασκευάζει και εμπορεύεται μια μεγάλη γκάμα τύπων οχημάτων – από μικρά city cars μέχρι λεωφορεία και μεγάλα φορτηγά. Μάλιστα, τα περισσότερα από αυτά τα οχήματα είναι διαθέσιμα με plug-in υβριδικό ή πλήρως ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα της μάρκας φέρουν το σήμα BYD. Ωστόσο, η εταιρεία διαθέτει στις τάξεις αρκετές ακόμα ξεχωριστές μάρκες, με κάθε μια να έχει το δικό της διακριτικό σήμα και ταυτότητα. Το BYD Seagull είναι σήμερα το μικρότερο μοντέλο της εταιρείας, ενώ αμέσως μετά υπάρχει το BYD Dolphin. Από εκεί και πέρα, το «παρών» δίνουν το BYD Qin, το BYD Seal και το μεγαλύτερο BYD Han. Οι λάτρεις των crossover μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των BYD Atto 3, Song και Tang.
Η Denza είναι μια από τις πιο πολυτελείς μάρκες της BYD. Αποτελώντας αρχικά μια κοινοπραξία με τη Mercedes, η Denza έχει πλέον τρία μοντέλα στο ρόστερ της: τα crossover N7 και N8, καθώς και το πολυτελές μίνιβαν D9.
Διαβάστε επίσης:Το αυτοκίνητο της BYD που δεν λογαριάζει τις πλημμύρες
Η YangWang είναι μια ακόμα μάρκα πολυτελείας της BYD. Τα οχήματά της είναι το σπορ U9 – το οποίο μπορεί να πηγαίνει και με τρεις ρόδες! – καθώς και το μεγάλο SUV με την ονομασία U8.
Ιδιαίτερη ανάπτυξη γνωρίζει και ο κλάδος των επαγγελματικών οχημάτων της BYD, με την εταιρεία να κατασκευάζει μικρά ηλεκτρικά van οχήματα, όπως το BYD ETP3, αλλά και μεγαλύτερα, για ένα ευρύ φάσμα εργασιών. Η BYD κατασκευάζει επίσης λεωφορεία σε διάφορες τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο.
Που δραστηριοποιείται εμπορικά η BYD
Η BYD επέκτεινε αρχικά την παρουσία της εκτός Κίνας πουλώντας οχήματα στη Μέση Ανατολή, τη Νότια Αμερική και την Αφρική. Αυτή τη στιγμή, η BYD πουλά επιβατικά αυτοκίνητα σε ορισμένες αγορές της Ευρώπης και της Νοτιοανατολικής Ασίας, καθώς και στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ωκεανία. Στην Ευρώπη, είναι παρούσα σε 19 χώρες με 230 εμπόρους και έχει ήδη ένα εργοστάσιο στην Ουγγαρία όπου κατασκευάζει ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ σχεδιάζει να ανοίξει μια δεύτερη μονάδα παραγωγής στη συγκεκριμένη χώρα.
Από την ίδρυσή της η BYD έχει… μεγαλώσει και σε ανθρώπινο δυναμικό και από τους 20 υπαλλήλους που είχε αρχικά, πλέον διαθέτει στους κόλπους της πάνω από 290.000 εργαζομένους, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Η BYD ως κατασκευαστής μπαταριών
Η BYD είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές επαναφορτιζόμενων μπαταριών στον κόσμο. Και όπως είναι φυσικό τοποθετεί στα ηλεκτρικά της οχήματα τις δικές της μπαταρίες. Η εταιρεία προμηθεύει επίσης με μπαταρίες και άλλους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Το πιο σημαντικό εδώ είναι το γεγονός ότι η BYD είναι σε θέση να ελέγχει σήμερα ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού των μπαταριών – από την εξόρυξη ορυκτών έως την τελική συναρμολόγησή τους. Αυτό επέτρεψε στην εταιρεία όχι μόνο να πληρώνει λιγότερα για τις μπαταρίες της, αλλά και να επενδύει στην έρευνα και την ανάπτυξη. Ο πιο πρόσφατος καρπός της ερευνητικής της προσπάθειας στην τεχνολογία μπαταριών είναι η προηγμένη μπαταρία με την ονομασία Blade, η οποία φέρεται να έχει διάρκεια ζωής 1.200.000 χλμ.