X
Κόσμος

BMW X1 series, all 3 Seasons

Οι εξελίξεις στην σειρά της BMW X1, από το 1ο μέχρι το πιο πρόσφατο επεισόδιό της, αποτελούν ένα καλό δείγμα γραφής που η αποδοχή από το κοινό δικαιώνει τον κατασκευαστή.

Η πορεία της BMW X1 ξεκίνησε όταν η εταιρεία διέκρινε την τάση της αγοράς προς μεσαία, ευρύχωρα και με… δραστήριο – άλλα όχι απαραίτητα τετρακίνητο – χαρακτήρα οχήματα στην premium κατηγορία που κινείται.

Η εξέλιξή της μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως καταγραφή της διαδρομής του segment.

Season 1

Η X1, η entry-level σειρά των C-crossover ή SUV της BMW, ακολούθησε, ίσως με κάποια καθυστέρηση, τις X5 και Χ3 και τοποθετήθηκε κάτω από την τελευταία παρόλο που όταν πρωτοεμφανίστηκε, το 2009 ως E84, ήταν βασισμένη στην E90 – την Σειρά 3 της εποχής. Είχε το ίδιο μεταξόνιο (2.760 χλστ.) και ήταν πισωκίνητη. Ήταν όμως και φθηνότερη καθώς δεν διέθετε 4κίνηση (το xDrive του τότε) παρά μόνον σε κάποιες εκδόσεις.

Βασικός κινητήρας ήταν ο δίλιτρος 4κύλινδρος diesel σε σειρά της εταιρείας, με τρεις βαθμίδες απόδοσης από τους 143 ίππους της 18d και τους 177 της 20d, έως τους 204 της 23d με τις δύο τουρμπίνες.

Βασικό θεωρούνταν και το μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, ενώ για τις μεγαλύτερες εκδόσεις το αυτόματο 6 σχέσεων διατίθετο προαιρετικά και, αποτελούσε τη μόνη επιλογή στην κορυφαία έκδοση.

Αρχικά ο μόνος διαθέσιμος βενζινοκινητήρας ήταν ο 3λιτρος 6κύλινδρος ατμοσφαιρικός με 258 ίππους, με τετρακίνηση και το αυτόματο 6άρι κιβώτιο.

Στην πορεία προστέθηκαν και εκδόσεις με τον 1.600άρη και τον δίλιτρο turbo βενζινοκινητήρα και αποδόσεις από 143 έως 241 ίππους.

Ενδιάμεσα εφοδιάστηκε και με ατμοσφαιρικές εκδόσεις του δίλιτρου και τρίλιτρου κινητήρα, ενώ στα τελευταία χρόνια της παραγωγής της φόρεσε την υπερτροφοδοτούμενη έκδοση του εξακύλινδρου με τους 300 ίππους ως xDrive35i χαροποιώντας τους φανατικούς της εταιρείας με τις επιδόσεις και τον συνεπή χαρακτήρα.

Το βάρος κυμαίνονταν από τα 1.430 έως τα 1.780 κιλά, μόλις 100 κιλά παραπάνω από την 335i xDrive της εποχής.

Με ένα ελαφρύ facelift το 2013, που την σύστησε και στο κοινό των ΗΠΑ, έμεινε στην Αγορά άλλα 2 χρόνια και πούλησε συνολικά πάνω από 800.000 αυτοκίνητα.

Season 2

Η 2η γενιά της X1, η F48 το 2015, ξένισε τους θιασώτες της φίρμας περισσότερο από την «ψηλωμένη 3άρα touring» αφού σηματοδότησε τη αλλαγή στον άξονα κίνησης και την τοποθέτηση του κινητήρα που πλέον ήταν εγκάρσια αφού βασίστηκε στην κοινή με την Mini πλατφόρμα UKL2 (από το Untere Klasse που σημαίνει… Entry level στα ελληνικά) που έδωσε ακόμη τα Mini Countryman και Clubman, την σειρά 1, και τις 2 γενιές της σειράς 2 Active Tourer, αλλά και το Zinoro 60h το plug-in υβριδικό του ομίλου που κατασκευάζεται και διανέμεται στην Κίνα.

Η προσθιοκίνητη, πλέον, X1 έτυχε θετικής αποδοχής από τον Τύπο, τους καταναλωτές αλλά εν τέλει και από το κοινό της BMW που εκτίμησε την διατήρηση των οδικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών σε υψηλό επίπεδο. 

Διαστασιολογικά η 2η X1 ήταν 90 χλστ πιο κοντή σε μεταξόνιο αλλά λόγω τυπολογίας των μηχανικών μερών ήταν εξίσου ευρύχωρη (παράλληλα ήταν 23 χλστ πιο φαρδιά και 67 χλστ πιο ψηλή). Επιμήκυνση για χάρη των διαθέσιμων χώρων είχαμε σε αυτή τη γενιά με τις LWB (Long WheelBase) εκδόσεις της Κινεζικής Αγοράς, εκεί όπου η 1η γενιά πούλησε 200.000 αυτοκίνητα 140.000 από τα οποία παρήχθησαν τοπικά από την Brilliance στο Tiexi.

Το βάρος ξεκινούσε από τα 1.430 της Χ1 sDrive18i και στην PHEV xDrive25e έφτανε τα 1.745 κιλά έχοντας μάλιστα και ιδιαίτερα μικρό ρεζερβουάρ 36 λίτρων ώστε να χωρέσουν τα ηλεκτρικά μηχανικά μέρη. Η εν λόγω προσπάθεια έδινε θεωρητική αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία 55 χλμ και είχε συνδυασμένη απόδοση 220 ίππων.

Οι συνδυασμοί κινητήρων και μετάδοσης έφταναν τους 16 και εκτείνονταν από την βασική (από άποψη απόδοσης) πετρελαιοκίνητη έκδοση sDrive16d των 116 ίππων με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο μέχρι τις ίδιας ιπποδύναμης xDrive25d και xDrive25i των 231 ίππων.

Στην Κίνα κυκλοφόρησε και μία εξελιγμένη plug-in υβριδική εκδοχή της X1, η xDrive25Le διατηρώντας τον TwinPower Turbo τρικύλινδρο βενζίνης του 1μισου λίτρου να κινεί τους εμπρός τροχούς και ένα ηλεκτρικό μοτέρ να κινεί τους πίσω μέσω αλλά με συνδυασμένη απόδοση 231 ίππων και μέγιστη ροπή 382 Nm. Με το 6άρι Steptronic πετύχαινε 0 -100 χλμ./ώρα σε 7,4“ και βελτιωμένη αυτονομία 110 χιλιομέτρων παρόλο το αυξημένο βάρος.

Ως παγκόσμιο μοντέλο πλέον πούλησε πάνω από 1.200.000 αντίτυπα κάνοντας κι αυτή ένα μικρό facelift στα μισά της καριέρας της.

Season 3

Η ίδια πλατφόρμα, UKL2, έφερε για άλλη μια φορά αλλαγές στον τρόπο μετάδοσης της κίνησης. Στην εξέλιξή της με την ονομασία FAAR (από το Frontantriebsarchitektur που υποδεικνύει την αρχιτεκτονική μπροστινής κίνησης), επιμηκυμένη κατά 22 χλστ στο μεταξόνιο στα 2.692 χλστ, και έτοιμη για να υποδεχθεί διατάξεις μπαταριών και μοτέρ 4κίνησης, έγινε βάση και για την νέα, φετινή, 3η γενιά X1 την U11 η οποία μοιράζεται με την προκάτοχό της (και την Mini) τους τρικύλινδρους κινητήρες βενζίνης B38 των 1.500 κ.εκ. (σε θερμική και σε mild hybrid έκδοση), τους 2λιτρους τετρακύλινδρους βενζίνης B48 (εδώ σε mild hybrid εκδοχή) και τους 2λιτρους πετρελαίου B37 σε εκδόσεις με 150 και 211 ίππους αρχικά.

Ενώ στην προηγούμενη γενιά υπήρχε ακόμη η επιλογή χειροκίνητου κιβωτίου, η μετάβαση στα αυτόματα ολοκληρώνεται στην 3η γενιά με μόνο το 7άρι DCT (διπλού συμπλέκτη) της Getrag με κωδικό 7DCT300 διαθέσιμο, το οποίο σε κάποιες εκδόσεις διαθέτει και δυνατότητα χειροκίνητης επιλογής σχέσεων.

Η τάση της εποχής για υβριδικές διατάξεις μετάδοσης και η απόφαση για εξέλιξη ηλεκτρονικά ελεγχόμενων 4κίνητων εκδόσεων με χρήση ηλεκτρικών μοτέρ για την κίνηση των πίσω τροχών οδήγησε στην σημαντική αύξηση του βάρους που από τα 1.575 κιλά της βασικής X1 sDrive 18i φτάνει τα 2.085 κιλά στην αμιγώς ηλεκτρική έκδοση iX1 xDrive30 των 313 ίππων και της ονομαστικής ηλεκτρικής αυτονομίας των 400+ χλμ.

Ενδεικτική της εισβολής των πολυμέσων και διαδραστικότητας είναι η εικόνα των εσωτερικών των τριών γενιών X1.
Oι φωτογραφίες μιλάνε από μόνες τους.


Από την χωνευτή οθόνη και το περιστροφικό χειριστήριο στην κεντρική κονσόλα περάσαμε σε σαν-αναδυόμενη οθόνη στην 2η γενιά,
και καταλήξαμε σήμερα σε αυτό που η
BMW ονομάζει Curved Display, που συνδυάζει μια οθόνη 10,25 ιντσών για τον κυρίως πίνακα οργάνων και μία 10,7 ιντσών με ελαφρά καμπύλωση προς τον οδηγό για το σύστημα πολυμέσων, χάνοντας ενδιαμέσως κάμποσα κουμπιά και διακόπτες απολαμβάνοντας πλέον (ξανά / ακόμη πιο) μίνιμαλ σχεδιασμό και χειρισμό με τις άκρες των δακτύλων (ή/και την φωνή μας).

Driver’s tip: H x35i της 1ης γενιάς ΔΕΝ είχε iDrive. Και ήταν 300 κιλά ελαφρύτερη από την iX1.

Το σίγουρο είναι ότι συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων έχει βρει ή έχει δημιουργήσει τον χώρο της στην Αγορά και οι αριθμοί πωλήσεων το αποδεικνύουν.

Η δε X1 αποσυνδέθηκε από τις σειρές στις οποίες βασίστηκε και κατάφερε να εδραιωθεί παγκοσμίως σαν αυτόνομο μοντέλο της BMW.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!