Η αυτόνομη οδήγηση είναι ήδη γεγονός, ωστόσο υπάρχουν αρκετοί μύθοι που σχετίζονται με αυτήν.
Θα γίνουν σύντομα πραγματικότητα τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα; Θα πρέπει να αλλάξει η στάση των ανθρώπων για να εξασφαλιστεί η ευρεία αποδοχή της αυτόνομης οδήγησης; Η μελέτη “SocAIty” της Audi, που συντάχθηκε με τη βοήθεια καταξιωμένων εμπειρογνωμόνων, εξετάζει αυτά τα ερωτήματα, μεταξύ άλλων. Επίσης, ξεκαθαρίζει ορισμένους από τους πιο διαδεδομένους μύθους γύρω από το θέμα.
Μύθος πρώτος: Τα αυτοκινούμενα οχήματα θα είναι σαν τα «κανονικά», απλώς χωρίς οδηγούς
Η αεροδυναμική αποτελεί βασικό παράγοντα όσον αφορά τις αποστάσεις τις οποίες διανύουν τα ηλεκτρικά οχήματα, γι’ αυτό και συνεχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό. Η εμφάνιση των αυτοκινήτων δεν θα αλλάξει ριζικά από αυτή την άποψη. Αυτό που είναι σαφές, ωστόσο, είναι ότι ο σχεδιασμός στο μέλλον θα επικεντρωθεί κυρίως στο εσωτερικό των οχημάτων. Η άνεση των επιβατών θα αποτελεί προτεραιότητα για τις εταιρείες, γι’ αυτό και τα καθίσματά τους δεν θα είναι πλέον απαραίτητα στραμμένα προς την κατεύθυνση στην οποία κινούνται.
Αυτή η ελευθερία του εσωτερικού σχεδιασμού θα προσφέρει στους επιβάτες ένα ευρύ φάσμα επιλογών για ατομικά προσαρμόσιμες εμπειρίες όπως επικοινωνία, χαλάρωση ή και εργασία. Ο χώρος για τους επιβάτες θα μεγιστοποιηθεί, επιτρέποντας την προσωρινή αναδίπλωση όλων όσων δεν χρειάζονται, όπως των πεντάλ, του επιλογέα ταχυτήτων και του τιμονιού.
Ο Oliver Hoffmann, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Audi ο οποίος είναι υπεύθυνος για την τεχνική ανάπτυξη των οχημάτων της γερμανικής φίρμας αναφέρει: “Η ψηφιοποίηση μας επιτρέπει να κάνουμε την κινητικότητα ακόμα πιο ασφαλή, πιο προσωπική και κυρίως πιο έξυπνη. Στόχος είναι τα οχήματά μας να ενσωματώνονται απρόσκοπτα στην καθημερινή ζωή των πελατών μας. Δημιουργούμε έτσι μια πραγματική προστιθέμενη αξία – δίνοντάς τους πίσω χρόνο για πράγματα που είναι σημαντικά για αυτούς”.
Μύθος δεύτερος: Τα αυτόνομα οχήματα θα οδηγούν οπουδήποτε
Για να κυκλοφορήσουν τα αυτόνομα αυτοκίνητα στους δρόμους θα χρειαστεί ένα πλήρως αξιόπιστο και καθ’ όλα ασφαλές λογισμικό όχι μόνο για το όχημα, αλλά και για ολόκληρο το περιβάλλον. Αυτό θα αλλάξει σταδιακά την εικόνα των πόλεων. Για το σκοπό αυτό, οι υποδομές πρέπει να επεκταθούν και να περιλαμβάνουν έξυπνα φανάρια και αισθητήρες οδικής κυκλοφορίας. Οι πόλεις θα γίνουν πιο ψηφιακές, παρέχοντας ένα κατάλληλο οικοσύστημα για έναν αυξανόμενο αριθμό αυτοματοποιημένων αυτοκινήτων. Αυτό θα καταστήσει τις πόλεις ασφαλέστερες όπου ιδανικά, η κυκλοφορία θα μπορεί να “ρέει” χωρίς διακοπές ή συμφόρηση.
Ο εμπειρογνώμονας της SocAIty, Eric Hilgendorf αναφέρει πως “Δεν πρόκειται για επανάσταση, αλλά μάλλον για εξέλιξη. Βήμα προς βήμα προς μια κατεύθυνση που ήδη γίνεται σαφής”.
Μύθος τρίτος: Τα αυτοκινούμενα οχήματα θα κάνουν την οδήγηση λιγότερο διασκεδαστική
Αυτός ο μύθος αποτελεί πηγή άγχους για τους λάτρεις της οδήγησης καθώς φοβούνται πως θα καταδικαστούν στο ρόλο του αδρανούς επιβάτη. Ορισμένοι σκέφτονται ότι το αυτοκίνητό τους θα τους εμποδίσει να διασχίσουν τη χώρα και να απολαύσουν την εμπειρία της οδήγησης. Ωστόσο αυτό δεν είναι αλήθεια, καθώς τα αυτόνομα οχήματα δεν θα “τερματίσουν” τη διασκέδαση που λαμβάνει κάποιος όταν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι ενός οχήματος. Κανένας κατασκευαστής δεν θα εμποδίσει τους πελάτες του να οδηγούν τα αυτοκίνητά τους, αν το επιθυμούν. Στο μέλλον, οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα εξακολουθούν να έχουν την επιλογή να οδηγούν οι ίδιοι το αυτοκίνητο ή να παραδίδουν τον έλεγχο στο αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια δυσάρεστων καταστάσεων, όπως η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο.
Μύθος τέταρτος: Το «χάκινγκ» των συγκεκριμένων αυτοκίνητων θα είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο
Δεν είναι αλήθεια. Τα αυτοκινούμενα οχήματα δεν θα είναι πιο ευάλωτα από τα “συνηθισμένα” αυτοκίνητα. Τούτου λεχθέντος, ο αντίκτυπος μιας επίθεσης χάκερ στα συστήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια ενός αυτοκινούμενου οχήματος μπορεί να είναι πιο σοβαρός. Για το λόγο αυτό, οι κατασκευαστές αναπτύσσουν συνεχώς μέτρα προστασίας από επιθέσεις στον κυβερνοχώρο και βελτιώνουν τους μηχανισμούς προστασίας, τόσο στο εσωτερικό του οχήματος όσο και στο εξωτερικό. Καθώς τα αυτοκίνητα “δικτυώνονται” όλο και περισσότερο με το περιβάλλον τους, αυξάνεται και η προσπάθεια που απαιτείται για να εξασφαλιστεί αξιόπιστη και πάντα ενημερωμένη ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Ο Sam Abuelsamid, εμπειρογνώμονας της SocAIty, αναφέρει πως “Ο κλάδος του αυτοκινήτου το παίρνει τώρα πραγματικά στα σοβαρά, αλλά είναι σημαντικό γι’ αυτούς να ενσωματώσουν την ασφάλεια από την αρχική φάση του σχεδιασμού σε όλη τη διαδικασία και σε όλες τις πτυχές της επιχείρησης”.
Μύθος πέμπτος: Τα αυτόνομα οχήματα θα “πιάνουν” λιγότερες θέσεις στάθμευσης
Τα αυτόνομα οχήματα δεν θα απαιτούν λιγότερους χώρους στάθμευσης, αλλά θα χρησιμοποιούν τον χώρο πολύ πιο αποτελεσματικά. Στην ουσία μιλάμε για ένα μοντέλο κοινής χρήσης. Οι χρήστες των συγκεκριμένων οχημάτων θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα εν λόγω οχήματα σε συνεννόηση με άλλους χρήστες ώστε να μειωθεί η συμφόρηση στις μητροπολιτικές περιοχές, καθώς σύμφωνα με τη Σύμφωνα με τη Γερμανική Υπηρεσία Περιβάλλοντος, σήμερα ο χρήστης ενός οχήματος οδηγεί κατά μέσο όρο μόλις μία ώρα την ημέρα.
Μύθος έκτος: Η τεχνολογία υπάρχει αλλά δεν έχουμε νόμους για την αυτόνομη οδήγηση
Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογική ανάπτυξη σε χώρες όπως οι ΗΠΑ ή η Κίνα φαίνεται να εξελίσσεται ταχύτερα από ό,τι στην Ευρώπη. Ωστόσο, είναι επίσης αλήθεια ότι οι Γερμανοί νομοθέτες δημιούργησαν από πολύ νωρίς ένα νομικό πλαίσιο που θέτει την ασφάλεια σε προτεραιότητα όσον αφορά την εισαγωγή της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης. Από την άποψη αυτή, η Γερμανία θεωρείται ακόμη και πρωτοπόρος με βάση τα διεθνή πρότυπα. Ήδη από το 2017, τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιτρέπεται, υπό ορισμένες συνθήκες, να αναλαμβάνουν ενέργειες που μέχρι πρότινος ήταν αποκλειστική ευθύνη του ανθρώπου (SAE Level 3).
Τον Ιούνιο του 2021, θεσπίστηκε νομικό πλαίσιο που επιτρέπει στα αυτόνομα οχήματα, επιπέδου 4 και άνω, να κυκλοφορούν σε καθορισμένες διαδρομές. Ο νόμος αυτός αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς μια πιο ολοκληρωμένη ρύθμιση, η οποία επί του παρόντος επεξεργάζεται εντατικά. Οι αρχές οι οποίες εφαρμόζουν τους νόμους δεν εμποδίζουν την ανάπτυξη, ακολουθούν απλώς τη νομικά κατοχυρωμένη αρχή: ότι η ασφάλεια προηγείται.
Μύθος έβδομος: Σε ακραίες περιπτώσεις, τα αυτόνομα οχήματα θα πρέπει να λαμβάνουν αποφάσεις ζωής και θανάτου
Όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, τον καθοριστικό παράγοντα διαδραματίζει ακόμη ο άνθρωπος, καθώς είναι αυτός που προγραμματίζει το όχημα. Το όχημα μπορεί να αντικατοπτρίζει μόνο ό,τι ορίζει το λογισμικό του. Ωστόσο οι έρευνες δείχνουν πως τα αυτόνομα οχήματα είναι σημαντικά λιγότερο επιρρεπή σε λάθη καθώς δεν έχουν να αντιμετωπίσουν για παράδειγμα σημάδια κόπωσης κατά το ταξίδι.
Πολλοί άνθρωποι προβληματίζονται από το ερώτημα αν μια μηχανή μπορεί να κάνει τη σωστή επιλογή σε μια επικίνδυνη κατάσταση. Δεν είναι η πρώτη φορά που τίθεται αυτό το ερώτημα. Στην πραγματικότητα, αποτελεί θέμα συζήτησης εδώ και δεκαετίες.
Με την αυτόνομη οδήγηση, αυτή η συζήτηση έχει γνωρίσει μια αναζωπύρωση. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι ειδικοί λένε ότι το κεντρικό σημείο της συζήτησης είναι ότι ένα αυτοκινούμενο αυτοκίνητο δεν θα λάβει τη δική του απόφαση σε μια επικίνδυνη κατάσταση, αλλά αντίθετα θα εξετάσει μόνο τις επιλογές λογισμικού με τις οποίες το προίκισαν οι δημιουργοί του. Μπορεί και θα αναλάβει μόνο τις ηθικές αποφάσεις και αξίες των ανθρώπων που το σχεδίασαν και θα τις εφαρμόσει χωρίς τη δική του ερμηνεία.
Μύθος όγδοος: Τα αυτόνομα οχήματα θα είναι τόσο ακριβά που λίγοι θα μπορούν να τα αγοράσουν
Η ανάπτυξη των αυτόνομων αυτοκινήτων είναι ένα εγχείρημα με μεγάλο επενδυτικό βάρος. Βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, φυσικά, αυτό επηρεάζει το κόστος των προϊόντων. Μακροπρόθεσμα όμως, δηλαδή όταν αυτά θα είναι έτοιμα για μαζική παραγωγή και το κόστος ανάπτυξης θα έχει αποσβεστεί αναλόγως, οι τιμές θα έχουν μειωθεί.
Επιπλέον, η προβλεπόμενη αύξηση της οδικής ασφάλειας θα μειώσει σημαντικά τις ζημιές που υφίσταται ένα αυτοκινούμενο όχημα. Αυτό με τη σειρά του θα μειώσει πιθανότατα περαιτέρω το κόστος επισκευής και ασφάλισης. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η αναμενόμενη αλλαγή στη χρήση της κινητικότητας. Στις μητροπολιτικές περιοχές, ορισμένα αυτόνομα οχήματα θα ανήκουν σε παρόχους κινητικότητας αντί σε ιδιώτες. Ή θα τα μοιράζονται πολλά άτομα μέσω εφαρμογών κοινής χρήσης.