Η Κίνα επιχειρεί μέσω Τουρκίας να αποφύγει τους εισαγωγικούς δασμούς που επιθυμεί να επιβάλει η Ευρώπη στα κινεζικής κατασκευής και προέλευσης οχήματα που σύντομα θα κατακλύσουν την γηραιά ήπειρο.
Η επέλαση της Κίνας στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου πραγματοποιείται σε πολλά επίπεδα και με πολλά μέσα. Ένα από αυτά είναι και η δημιουργία εργοστασίων κατασκευής οχημάτων και μπαταριών, τα οποία, όπως όλα δείχνουν, θα αποτελέσουν τον δούρειο ίππο των Κινέζων για την «άλωση» της αγοράς της γηραιάς ηπείρου καθώς με αυτά θα καταφέρουν να αποφύγουν τους εισαγωγικούς δασμούς τους οποίους η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει έτοιμη να επιβάλλει στα κινεζικής προέλευσης οχήματα.
Ένας από τους κατασκευαστές αυτούς είναι η BYD, η οποία έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα έχει έτοιμη στα τέλη του 2025 μια νέα μονάδα κατασκευής οχημάτων και μπαταριών στην Ουγγαρία. Σε ανάλογες κινήσεις, επί ισπανικού αυτή τη φορά εδάφους, φαίνεται να προχωρά και η Chery.
Τώρα, στο παιχνίδι φαίνεται να μπαίνει και η Τουρκία, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery για επενδύσεις μέσω της κατασκευής εργοστασίων στη χώρα.
«Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες το συντομότερο δυνατό. Έχουμε κάνει πολύ δρόμο και με τους δύο», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Fatih Kacir στο Bloomberg σε συνέντευξή του στην Άγκυρα.
Ξεχωριστές διαπραγματεύσεις τόσο με την SAIC, στην οποία ανήκει η MG, όσο και με την Great Wall βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη, προσέθεσε ο Fatih Kacir.
Διαβάστε επίσης: Γιατί η Κίνα έχει το επάνω χέρι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Αν μη τι άλλο, η κατασκευή εργοστασίων στην Τουρκία θα μπορούσε να δώσει στους κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων ευκολότερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οποία η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνίες τελωνειακής ένωσης.
Η Τουρκία είναι επίσης μια σημαντική αγορά από μόνη της, με τα EV να έχουν μερίδιο εκεί που φτάνει το 7,5%. Μάλιστα, η εθνική ρυθμιστική αρχή της αγοράς ενέργειας αναμένει ότι ο αριθμός των EV στην Τουρκία θα αυξηθεί κατά περίπου 180.000 μονάδες σε ετήσια βάση έως το 2025. Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, στη γείτονα χώρα το μερίδιο των EV θα ξεπεράσει το 30% το 2032.
Διαβάστε επίσης: Αυτές είναι οι κινέζικες εταιρείες που θα κατασκευάζουν αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Η Τουρκία έχει και την δική της ηλεκτρική μάρκα, την Togg, η οποία έχει ως στόχο να κυριαρχήσει στην εγχώρια αγορά – την τέταρτη μεγαλύτερη στη διευρυμένη περιφέρεια της Ευρώπης σύμφωνα με στοιχεία που αφορούν το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Αν μη τα άλλο, η απόφαση των Κινέζων κατασκευαστών να επενδύσουν στην Τουρκία θα ήταν ευχής έργον για την τουρκική κυβέρνηση, η οποία προσπάθησε εδώ και χρόνια να αξιοποιήσει την θέση της χώρας, η οποία συνδέει την Ασία και την Ευρώπη, προκειμένου να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον μεταποιητικό της τομέα – μέχρι στιγμής, όχι με ιδιαίτερη επιτυχία.
Η απόφαση του VW Group το 2019 να εγκαταλείψει τα σχέδιά του να κατασκευάσει στην Τουρκία ένα νέο εργοστάσιο, αν μη τι άλλο, αποτέλεσε μια μεγάλη ήττα για την τουρκική κυβέρνηση – θυμίζουμε ότι η επένδυση αυτή ακυρώθηκε μετά την διεθνή κατακραυγή που προκλήθηκε μετά τη στρατιωτική δράση της χώρας στη βόρεια Συρία.
Πόσα λεφτά βγάζει η Τουρκία από τις εξαγωγές αυτοκινήτων
Τα αυτοκίνητα, μαζί με την παραγωγή και πώληση εκτός χώρας ενός μεγάλου αριθμού ανταλλακτικών, αποτελούν για την γείτονα χώρα μια μεγάλη πηγή εσόδων, τα οποία το 2023 ανήλθαν σε 35,7 δισεκατομμυρίων δολάρια, έναντι 21,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων μια δεκαετία νωρίτερα.
Οποιαδήποτε απόφαση να ανοίξει ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Τουρκία θα έφερνε στις κινεζικές εταιρείες «προνομιακές ευκαιρίες για επενδύσεις και στον τομέα των μπαταριών», είπε ο Fatih Kacir,
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Togg και η κινεζική Farasis Energy κατασκευάζουν επίσης ένα εργοστάσιο μπαταριών στη βορειοδυτική πόλη της Προύσας στην Τουρκία στο πλαίσιο μιας κοινής επιχείρησης.