Περισσότερη ισχύς, αλλά και αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων ως εναλλακτική του παραδοσιακού χειροκίνητου, για το νέο Toyota GR Yaris που ταυτόχρονα φέρει σημαντικές «λειτουργικές» σχεδιαστικές αλλαγές και αναβαθμίσεις σε πλαίσιο και ανάρτηση.
Το πλήρωμα του χρόνου για την επίσημη αποκάλυψη του νέου Toyota GR Yaris – ενός αυτοκινήτου με περισσότερες από 18.000 πωλήσεις στην Ευρώπη που τάραξε τα νερά των «hot-hatch» εδώ και τρία περίπου χρόνια – ήρθε φέρνοντας σημαντικές αναβαθμίσεις ουσίας, μαζί με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 8 σχέσεων με την ονομασία Gazoo Racing Direct.
Ξεκινώντας από τον γνωστό, 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα των 1,6 λίτρων, οι μηχανικοί της Toyota κατάφεραν να «εξάγουν» με στοχευμένες επεμβάσεις από το «μικρό» αυτό διαμάντι 19 επιπλέον ίππους αλλά και 30 ακόμα Nm ροπής, με αποτέλεσμα οι σχετικές μέγιστες τιμές να ανέρχονται τώρα στους 280 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. και στα 390 Nm από τις 3.250 έως και τις 4.600 σ.α.λ.
Σύμφωνα με το εργοστάσιο, ο κινητήρας έχει «δυναμωθεί» στα ενδότερα του με ενισχυμένο σύστημα βαλβίδων, νέο υλικό για τις βαλβίδες εξαγωγής και υψηλότερη πίεση στο σύστημα ψεκασμού καυσίμου D-4ST. Την ίδια ώρα, το «παρών» δίνουν νέα, ελαφριά έμβολα με ανθεκτικούς δακτυλίους, ενώ προστέθηκε και ένας νέος αισθητήρας πίεσης εισαγωγής. Στην έκδοση «Circuit» μάλιστα -η μοναδική διαθέσμη πλέον- οι θιασώτες του μοντέλου θα απολαύσουν τις υπηρεσίες ενός πρόσθετου ψυγείου για βελτίωση της αξιοπιστίας κατά την flat-out οδήγηση, καθώς και τροποποιήσεις στην εισαγωγή αέρα, σε συνδυασμό με intercooler με ψεκασμό.
Η μεγάλη, ωστόσο, είδηση στο νέο GR Yaris είναι η δυνατότητα παραγγελίας του μοντέλου σε συνδυασμό με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων – το χειροκίνητο παραμένει ως βασική επιλογή. Σύμφωνα με την Toyota, η αύξηση του αριθμού των ταχυτήτων από 6 σε 8 επιτρέπει στο κιβώτιο Gazoo Racing Direct να έχει πιο κοντές σχέσεις, ενώ σημαντικά οφέλη προκύπτουν επίσης από την παρουσία ενός νέου συστήματος ελέγχου ροπής και μιας ηλεκτρομαγνητικής βαλβίδας υψηλής απόκρισης.
Η χρήση ενός υλικού στο συμπλέκτη με υψηλή αντοχή στη θερμότητα και η ρύθμιση του λογισμικού ελέγχου έχουν ως αποτέλεσμα οι αλλαγές ταχυτήτων να πραγματοποιούνται εξαιρετικά γρήγορα. Οι αλλαγές δε στο αυτόματο πρόγραμμα D είναι αγωνιστικού επιπέδου, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Toyota, και η λειτουργία προγνωστικής επιλογής σχέσης (predictive gear selection) ευθυγραμμίζεται απόλυτα με τις προθέσεις του οδηγού. Από εκεί και πέρα, οι προφανείς απαιτήσεις ψύξης του κιβωτίου αντιμετωπίζονται με την εγκατάσταση ενός ψυγείου λαδιού, το οποίο είναι στάνταρ.
Ο οδηγός του αυτοκινήτου έχει στη διάθεσή του τα προγράμματα Sport, Normal και Eco, τα οποία παραμετροποιούν τα χαρακτηριστικά απόδοσης για το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι, τη λειτουργία το συστήματος κλιματισμού, την απόκριση του γκαζιού και την απεικόνιση στο ταμπλό. Στις αυτόματες δε εκδόσεις ρυθμίζεται επίσης και η αίσθηση αλλαγής ταχυτήτων και η επιλογή τους μέσω του επιλογέα ή των paddles.
Όπως και στο παρελθόν, η καρδιά του συστήματος μετάδοσης είναι η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη μόνιμη τετρακίνηση GR-Four, η οποία παρέχει τρία προφίλ (Normal, Sport και Track) και συνοδεύεται από μπλοκέ διαφορικά τύπου Τόρσεν εμπρός και πίσω.
Η Toyota έβαλε το χέρι της και στο πλαίσιο του GR Yaris, το οποίο τώρα είναι ακόμα πιο άκαμπτο, χάρη στην αύξηση των συγκολλήσεων και την εφαρμογή περισσότερης δομικής κόλλας κατά περίπου 13% και 24%, αντίστοιχα. Σε ότι αφορά την ανάρτηση, η Toyota αναφέρει αλλαγές στην έδραση των εμπρός αμορτισέρ στο αμάξωμα, καθώς και νέες ρυθμίσεις στα ελατήρια εμπρός και πίσω.
Το νέο Toyota GR Yaris εντός και εκτός
Σημαντικές αλλαγές έχουν γίνει στο εσωτερικό του νέου GR Yaris. Εν προκειμένω, τα χειριστήρια που χρησιμοποιούνται συχνά κατά την σπορ οδήγηση, όπως το σύστημα για τον ψεκασμό του intercooler, ο διακόπτης για την απενεργοποίηση του συστήματος ευστάθειας και τα φώτα αλάρμ, έχουν μετακινηθεί πιο κοντά στον οδηγό. Επίσης, στην πλευρά του συνοδηγού, η γνώριμη επιφάνεια στο ταμπλό έχει μεγαλώσει, ώστε να υπάρχει χώρος για την τοποθέτηση επιπλέον οργάνων ή οθόνης.
Ταυτόχρονα, η ορατότητα του οδηγού έχει βελτιωθεί με τη μείωση του ύψους κατά 50 χλστ. του άνω άκρου του πίνακα οργάνων, τη νέα θέση του εσωτερικού καθρέφτη και την αλλαγή της κλίσης του πίνακα οργάνων κατά 15 μοίρες προς τον οδηγό – ο τελευταίος είναι τώρα νέος, πλήρως ψηφιακός, με διαγώνιο 12,3 ιντσών. Επίσης, το κάθισμα έχει χαμηλώσει κατά 25 χλστ. και το τιμόνι έχει προσαρμοστεί ανάλογα, ενώ στην αυτόματη έκδοση ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιούνται οι αλλαγές ταχυτήτων μέσω του επιλογέα ακολουθεί τα αγωνιστικά πρότυπα, ώστε ο οδηγός να σπρώχνει τον σχετικό μοχλό προς τα εμπρός για να κατεβάσει σχέση και να τον τραβάει προς τα πίσω για να ανεβάσει.
Εξωτερικά, διαφορετική σχεδίαση διαθέτει το πλέγμα της κάτω μάσκας και ο αντίστοιχος προφυλακτήρας. Πίσω, τα φώτα ομίχλης και όπισθεν έχουν μετακινηθεί από το κάτω τμήμα του προφυλακτήρα προκειμένου να ενσωματωθούν στα πίσω φωτιστικά σώματα, μειώνοντας τον κίνδυνο ζημιάς, Ακολουθώντας αντίστοιχη φιλοσοφία, το ψηλά τοποθετημένο τρίτο φως φρένων μεταφέρθηκε από την αεροτομή σε χαμηλότερο σημείο στην πίσω πόρτα, έτσι ώστε όλα τα φώτα να είναι περισσότερο ευδιάκριτα και ευθυγραμμισμένα.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι η Toyota πρόκειται να παράγει δύο ειδικές εκδόσεις του νέου GR Yaris, που φέρουν το όνομα Sébastien Ogier Special Edition και Kalle Rovanperä Special Edition – αυτές θα παρουσιαστούν στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, τον εναρκτήριο γύρο του φετινού WRC, που θα διεξαχθεί από τις 25 έως τις 28 Ιανουαρίου.