Η Ford αποκάλυψε το νέο Focus ST, το οποίο εφοδιάζεται είτε με βενζινοκινητήρα της γενιάς EcoBoost με απόδοση 280 ίππων, είτε μ’ έναν προηγμένο ντίζελ της οικογένειας EcoBlue με 190 ίππους.
Το νέο Ford Focus ST είναι πλέον και επίσημα εδώ (οι πωλήσεις του ωστόσο ξεκινούν το καλοκαίρι) διατηρώντας την παράδοση που το θέλει να τοποθετείται ένα «κλικ» πιο χαμηλά σε σχέση με το σκληροπυρηνικό RS και… κάμποσα σκαλιά πιο πάνω σε σχέση με τις ταπεινότερες εκδόσεις της οικογένειας. Ένα ακόμα στοιχείο που συνδέει το νέο Focus ST με το παρελθόν είναι η διάθεσή τους σε δύο τύπους αμαξώματος – 5θυρο και στέισον βάγκον – δύο κινητήρες, τον γνωστό 2,3L βενζινοκινητήρα της Ford και έναν 2λιτρο ντίζελ, αλλά και δύο τύπους μετάδοσης, με το χειροκίνητο 6άρι να παραμένει ως η πλέον mainstream επιλογή σε σχέση με την αυτόματη των 7 σχέσεων. Πέραν αυτών, όμως, η κορυφαία (προς το παρόν) έκδοση του μικρομεσαίου μοντέλου της Ford «κουβαλά» πάνω της μία σειρά από νεωτεριστικά στοιχεία στον τεχνικό τομέα που επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα χαρακτήρα που να συνδυάζει όσο το δυνατόν πιο ιδανικά τις απαιτήσεις των «ανήσυχων» με εκείνες των περισσότερο παραδοσιακών.
Ο EcoBoost κινητήρας βενζίνης των 2,3 λίτρων αποδίδει 280 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. σε συνδυασμό με 420 Nm ροπής, τα οποία είναι διαθέσιμα σταθερά από τις 3.000 έως και τις 4.000 σ.α.λ. Σύμφωνα με τη Ford, οι παραπάνω τιμές εξασφαλίζουν στο νέο ST επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο μικρότερο των 6 δλ. Η απόκριση του κινητήρα, που πλέον εδράζεται σε πιο «σφικτές» βάσεις, ενισχύεται με τη χρήση ενός twin-scroll στροβιλοσυμπιεστή, ενώ το «παρών» δίνουν ένα «ιδιαίτερο» και σε επίπεδο ηχητικής σύστημα εξαγωγής που μειώνει το back-pressure, μία ηλεκτρικά ελεγχόμενη waste-gate, καθώς και ένα αναβαθμισμένο intercooler. Η τεχνολογία anti-lag που είδαμε στο Ford GT εισάγεται τώρα και στο Focus ST, με το σύστημα να διατηρεί ανοιχτό το γκάζι όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από δεξί πεντάλ.
Από τη μεριά του, ο 2λιτρος ντίζελ κινητήρας του νέου Focus ST ανήκει στη γενιά EcoBlue και αποδίδει 190 ίππους στις 3.500 σ.α.λ. και ροπή 400 Nm από τις 2.000 έως και τις 3.000 σ.α.λ. – από αυτά τα 360 Nm κάνουν αισθητή την παρουσία τους ήδη από τις 1.500 σ.α.λ. – συνοδευόμενος από τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας και χαλύβδινα πιστόνια.
Το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο διαθέτει κατά 7% πιο «κοντές» διαδρομές, ενώ ως μέρος του προαιρετικού Performance Pack διατίθεται και το σύστημα rev-matching, μαζί με τη σχετική λυχνία για ιδανική αλλαγή των σχέσεων πριν τον κόφτη, που γνωρίσαμε στη Mustang. Στο δε αυτόματο κιβώτιο των 7 σχέσεων ενσωματώνεται η τεχνολογία Adaptive Shift Scheduling που βελτιστοποιεί τους χρόνους διαδοχής των ταχυτήτων – φυσικά, η όλη διάταξη συνοδεύεται από paddles στο τιμόνι.
Σε ότι αφορά την ανάρτηση (σ.σ.: το Focus ST «φοράει» πίσω την πολλαπλών συνδέσμων διάταξη SLA), οι ιθύνοντες της Ford διατήρησαν τα ίδια ελατήρια διαφοροποιώντας όμως το ύψος (-10 χλστ.). Από εκεί και πέρα, τα αμορτισέρ είναι πιο σφικτά, κατά 20% εμπρός και κατά 13% πίσω, σε σχέση με τις «μικρές» εκδόσεις του μοντέλου. Με το προαιρετικό πακέτο Performance Pack και αποκλειστικά για το 5θυρο 2,3 EcoBoost, ο οδηγός θα έχει στη διάθεσή του το σύστημα CCD, που «παρακολουθεί» ανά 2 χιλιοστά του δευτερολέπτου τις ταλαντώσεις των τροχών, τη γωνία του τιμονιού αλλά και την ποσότητα της πέδησης προσαρμόζοντας ηλεκτρονικά την απόσβεση των αμορτισέρ.
Στο βενζινοκίνητο μοντέλο, η Ford προσφέρει για πρώτη φορά στο Focus ST ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (eLSD), το οποίο ρυθμίζει την κατανομή της ροπής ανάμεσα στους εμπρός τροχούς λαμβάνοντας υπόψη του τα στοιχεία που φτάνουν στη μονάδα ελέγχου από τους αισθητήρων κίνησης. Σε αντίθεση, το πετρελαιοκίνητο ST εφοδιάζεται με σύστημα Torque Vectoring που επεμβαίνει στα φρένα. Σε ότι αφορά στο σύστημα διεύθυνσης (EPAS), η Ford έκανε πιο γρήγορη (κατά 15%) την ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγέρα, που πλέον διαθέτει διαφορετική χαρτογράφηση.
Τα νέα Ford Focus ST πατούν σε ειδικά σχεδιασμένα ελαστικά της Michelin, του τύπου Pilot 4S, και φρενάρουν με την αρωγή ενός αναβαθμισμένου συστήματος πέδησης που αποτελείται από δίσκους 330 και 302 χλστ. με διπίστονες και μονοπίστονες δαγκάνες εμπρός και πίσω, αντίστοιχα. Το «παρών» δίνει και το γνωστό σύστημα Electric Brake Booster της Ford, το οποίο, ειδικά για την περίσταση έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει την αίσθηση και τη δυναμική της πέδησης ώστε να ταιριάζει με τις επιλογές του Drive Mode. Εδώ, πέρα από τα Slippery/Wet, Normal και Sport, το «παρών» δίνει και το Track (αποκλειστικά στις εκδόσεις με το Performance Pack), ενώ σε κάθε περίπτωση γίνεται η αναγκαία προσαρμογή των χαρακτηριστικών λειτουργίας των eLSD, EPAS, CCD, καθώς και της απόκρισης αλλαγών στις εκδόσεις με τα αυτόματο κιβώτιο και εκείνης του κινητήρα. Τέλος, χαρακτηριστική είναι η παρουσία του μπουτόν «Sport» στο τιμόνι για άμεση πρόσβαση στο εν λόγω mode.
Σχεδιαστικά, η Ford κράτησε χαμηλούς τόνους – προφανώς για να αφήσει «χώρο» στην έκδοση RS. Έτσι, μικρές αλλαγές εντοπίζονται στη γρίλια (και για λόγους καλύτερης ψύξης των κινητήρων), στη μεγαλύτερη πίσω αεροτομή, στις διπλές απολήξεις της εξάτμισης, στο διαφορετικό διαχύτη και στις νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου των 18 ή 19 ιντσών. Στο εσωτερικό, τέλος, η ειδοποιός διαφορά εντοπίζεται στα νέα καθίσματα της Recaro και στις επιπλέον ενδείξεις που προβάλλονται στον ψηφιακό πίνακα πληροφοριών που βρίσκεται στο ταμπλό του αυτοκινήτου._Χ.Α.