Το νέο νομοθετικό πλαίσιο που εισήχθη στη Γαλλία και λαμβάνει υπόψη του το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στο στάδιο παραγωγής εξαιρεί από τις κρατικές επιδοτήσεις πολλά και καταξιωμένα EV. Που στην πλειοψηφία τους κατασκευάζονται στην Κίνα.
Τρία από τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά οχήματα της Γαλλίας, το «μικρό» Dacia Spring, το Tesla Model 3 και το MG4, θα χάσουν το «δικαίωμά» τους να πριμοδοτούνται μέσω των κρατικών επιδοτήσεων ύψους έως και 7.000€ με δεδομένες τις νέες απαιτήσεις που ευνοούν τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Γαλλία και την Ευρώπη, έναντι αυτών που παράγονται στην Κίνα.
Και τα τρία αυτά μοντέλα κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στη Γαλλία. Σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις που ανακοινώθηκαν φέτος, θα ληφθεί υπόψη η ποσότητα των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στη διαδικασία παραγωγής και μεταφοράς τους προκειμένου τα EV που πωλόύνται στη χώρα να δικαιούνται επιδότησης.
Τα οχήματα που παράγονται στην Κίνα, όπου η πλειονότητα της ενέργειας προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, βρίσκονται επομένως ήδη από τα…. αποδυτήρια σε σημαντικό μειονέκτημα στο πλαίσιο του νέου προγράμματος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εκφράσει ανησυχίες για τα φθηνά αυτοκίνητα από την Κίνα, ειδικά τα EV, που παίρνουν μερίδιο αγοράς από αυτοκίνητα ευρωπαϊκής κατασκευής. Η Επιτροπή άνοιξε μια έρευνα για την υποστήριξη του Πεκίνου προς τους εγχώριους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, που ενδεχομένως θα οδηγήσει σε νέους δασμούς.
Φρένο στις επιδοτήσεις στα κινέζικα EV
Η λίστα με τα οχήματα που δικαιούνται και με τη βούλα πλέον επιδότηση στη Γαλλία και δόθηκε στη δημοσιότητα χθες από τη γαλλική κυβέρνηση, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 24 BEV της Stellantis και 5 της Renault. Το Model Y της Tesla, το οποίο κατασκευάζεται στη Γερμανία, δικαιούται επιδότηση, όχι όμως και το Model 3 που «έρχεται» στην Ευρώπη. Ομοίως, το #1 της Smart, που κατασκευάστηκε στην Κίνα, δεν βρίσκεται στη λίστα, σε αντίθεση με το ForTwo, που «γεννιέται» στη Γαλλία.
Άλλα μοντέλα που κατασκευάζονται στην Κίνα και δεν δικαιούνται επιδότησης με βάση τα νέα κριτήρια είναι η BMW iX3 καθώς και τα Atto 3 και Dolphine της BYD. Σε αντίθεση, το Kia Niro, που κατασκευάζεται στην Κορέα, και το Hyundai Kona, στην Τσεχία, βρίσκονται εντός της σχετικής λίστας.
Συνολικά, περίπου το 65% των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στη Γαλλία παραμένουν στη λίστα των επιδοτούμενων οχημάτων.
«Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος πήγαν σε οχήματα με πολύ φτωχό αποτύπωμα άνθρακα», δήλωσε χαρακτηριστικά την Πέμπτη ο υπουργός οικονομικών της Γαλλίας, Bruno Le Maire. Και συμπλήρωσε: «Για να δικαιούται το μπόνους, ένα ηλεκτρικό όχημα πρέπει να έχει περιορισμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, κατά τα στάδια κατασκευής και μεταφοράς».
Αν μη τι άλλο, με τη νέα αυτή ρύθμιση η κυβέρνηση του προέδρου Emmanuel Macron ήθελε να καταστήσει τα γαλλικά και ευρωπαϊκής κατασκευής EV πιο προσιτά για τους εγχώριους καταναλωτές σε σχέση με τα φθηνότερα οχήματα που παράγονται στην Κίνα.
Θυμίζουμε ότι η γαλλική κυβέρνηση έχει ήδη προσφέρει στους αγοραστές επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που κυμαίνεται από 5.000 έως και 7.000 ευρώ με συνολικό κόστος 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.
Ωστόσο, ελλείψει φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων ευρωπαϊκής κατασκευής, το ένα τρίτο όλων των κινήτρων παρέχεται στους καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα.