Ταξιδέψαμε στη Βρετανία για να δούμε από κοντά τη λειτουργία του εργοστασίου της Nissan, αλλά και την παραγωγή του νέου Qashqai.
Το εργοστάσιο της Nissan στο Sunderland, στα Βόρεια της Βρετανίας, λειτουργεία σχεδόν 30 χρόνια, από το 1986 και αποτελεί το σημείο αναφοράς για τον Ιάπωνα κατασκευαστή, καθώς εκεί σχεδιάζονται τα νέα πλάνα της εταιρείας για την κατασκευή οχημάτων μηδενικών ρύπων.
Σε μια κίνηση εξωστρέφειας, μετά από 10 χρόνια άνοιξε ξανά τις πόρτες του για να υποδεχθεί δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου, από όλο τον κόσμο και για πρώτη φορά στην ιστορία του μας παρουσίασε μονάδες που μέχρι τώρα δεν είχαν δει ποτέ το φως της δημοσιότητας.
Τα πλάνα της ιαπωνικής εταιρείας περιλαμβάνουν τη μετάβασή της στην ηλεκτρική εποχή, με τις εξελίξεις να τρέχουν ραγδαία, αλλά και τη δυναμική του εργοστασίου σε αυτή τη φάση του να είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Εδώ είναι που κατασκευάζονται το Qashqai και το Juke, από την αρχή της εμπορικής τους πορείας, αποτελώντας τους βασικούς πυλώνες της μάρκας. Η παραγωγή τους θα μετεξελιχθεί στις επόμενες γενιές, καθώς θα γίνουν αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στο άμεσο μέλλον.
Σε αυτή τη φάση, οι δύο γραμμές παραγωγής του εργοστασίου αφορούν το νέο Qashqai e-Power, το οποίο αναμένεται σύντομα να είναι διαθέσιμο στις ευρωπαϊκές αγορές, αλλά και μία ακόμα που αφορά τις άλλες εκδόσεις του Qashqai και το Juke, ενώ εδώ κατασκευάζεται και το αμιγώς ηλεκτρικό Leaf. Για την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός αυτοκινήτου απαιτούνται 14 ώρες, όσον αφορά της πρώτη γραμμή παραγωγής, ενώ στη δεύτερη ο χρόνος αυτός διαμορφώνεται στις 24 ώρες.
Μια μικρή πολιτεία
Το εργοστάσιο της Nissan στο Sunderland είναι συγκρότημα που έχει χτιστεί πάνω σε ένα παλιό αεροδρόμιο, με διαφορετικά κτίρια και εγκαταστάσεις για κάθε εργασία και γειτνιάζει με το λιμάνι της περιοχής, που καθιστά εύκολη τη μεταφορά των αυτοκινήτων σε αγορές του κόσμου.
Η παραγωγή απασχολεί 7.000 άτομα στις ομάδες εργασίας της Nissan στο Ηνωμένο Βασίλειο, περιλαμβάνοντας το Κέντρο Σχεδιασμού της Nissan στο Paddington του Λονδίνου, το Τεχνικό Κέντρο στο Cranfield του Bedfordshire, την ομάδα παραγωγής στο Sunderland, το κέντρο ανταλλακτικών στο Lutterworth και την ομάδα πωλήσεων και μάρκετινγκ στο Rickmansworth, καθώς και άλλες 30.000 θέσεις εργασίας στην αλυσίδα εφοδιασμού του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η ετήσια παραγωγή ανέρχεται στα 300.000 αυτοκίνητα, με τη δυναμική του εργοστασίου όμως να φτάνει και τα 500.000 αυτοκίνητα, που μεταφράζεται, όπως μας τόνισαν, σε ένα όχημα ανά δύο λεπτά της ώρας. Το εργοστάσιο εξελίσσεται συνεχώς, με την πιο πρόσφατη αναβάθμιση να αφορά την παραγωγή του νέου Qashqai.
Τίποτα δεν πάει χαμένο
Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στην ανακύκλωση αποβλήτων χάλυβα και αλουμινίου, πλαστικού, χρώματος ή ξύλου, τα οποία περνάνε σε ειδικό σύστημα που κάνει την περισυλλογή τους και μετά τα προωθεί στο δίκτυο ανακύκλωσης, προκειμένου αυτά να επιστρέψουν και να χρησιμοποιηθούν ξανά.
Κομμάτι της περιβαλλοντικής ανησυχίας που επιδεικνύει η Nissan και βρίσκει εφαρμογή στο εργοστάσιο του Sunderland είναι τα δύο φωτοβολταϊκά πάρκα που είναι ικανά να δίνουν 25 megawatt ενέργειας και 10 ανεμογεννήτριες, οι οποίες με τη σειρά τους προσφέρουν ακόμα 7 megawatt. Οι δυο αυτές πηγές μαζί παρέχουν το 20% της ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία του εργοστασίου.
Ρομπότ και άνθρωποι μαζί
Η συνύπαρξη των ανθρώπων με τα ρομπότ που χρησιμοποιούνται ευρέως στην παραγωγή είναι αγαστή, με στόχο το τέλειο αποτέλεσμα. Όλα δουλεύουν… ρολόι, με το χρόνο να είναι πρωταγωνιστής σε αυτή τη διαδικασία, ακόμα και στα διαλείμματα. Η αυτοματοποίηση των εργασιών παίζει σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα, προκειμένου αυτό να είναι αψεγάδιαστο.
Υπολογιστές «διαβάζουν» τις εργασίες που πρέπει να γίνουν ακόμα και από τους ανθρώπους, δίνοντας το πράσινο φως (στην κυριολεξία) μόνο όταν αυτές έχουν εκτελεστεί άψογα. Η διαδοχή των κινήσεων είναι αυτοματοποιημένη και μοιάζει εύκολη, χωρίς ωστόσο στην πράξη να είναι.
Είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τη συναρμολόγηση κάποιων τμημάτων, διαπιστώνοντας ότι η διαδικασία απαιτεί δεξιότητα, με τον υπολογιστή που κάνει τον έλεγχο να ανάβει αρκετές φορές το κόκκινο φως που σε υποχρέωνε να επιστρέψεις και να επαναλάβεις τη διαδικασία.
Ενδεικτικά, από τη δοκιμασία αξιολόγησης που υποβάλλονται οι επίδοξοι εργαζόμενοι κατά τη διαδικασία συνέντευξης και πριν πάρουν την έγκριση για τη δουλειά, περνάνε μόνο οι 3 στους 10. Την περάσαμε και εμείς και ενώ φαίνεται εύκολη, είναι απαιτητική, καθώς απαιτεί τελειότητα και τίποτα λιγότερο, η οποία μάλιστα συνδυάζεται με τον καλό χρόνο (είπαμε όλα.. ρολόι).
Τεχνολογία αιχμής
Το φανοποιείο άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό και πιο συγκεκριμένα του δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου. Αφού, πρώτα φορέσαμε το ειδικό σακάκι, περάσαμε από ένα υποχρεωτικό ντους… αέρα, προκειμένου να απαλλαγούμε από κάθε είδους σκόνη που μεταφέραμε. Όπως μας τόνισαν, ο μεγαλύτερος εχθρός του τμήματος αυτού είναι η σκόνη, με το φανοποιείο στο εσωτερικό του να μοιάζει περισσότερο με… χειρουργείο.
Πεντακάθαρο, με διαδρόμους που απομονώνουν τη γραμμή παραγωγής που γίνεται η βαφή από βραχίονες ρομπότ, με ακροφύσια που επιτρέπουν την αλλαγή χρώματος ανάλογα με τις ανάγκες, καθώς διαθέτουν ένα ειδικό σύστημα πλύσης, το οποίο τα καθαρίζει προκειμένου να περάσουν στο επόμενο χρώμα, χωρίς να διακόπτεται η διαδικασία. Ο άνθρωπος και εδώ έχει σημαντική θέση, καθώς κάνει τον απαραίτητο ποιοτικό έλεγχο και επισημαίνει τυχών διορθώσεις.
Σημαντικό κομμάτι του φανοποιείου είναι η μονάδα ανακύκλωσης. Εκεί που γίνεται η βαφή των αμαξωμάτων, το πάτωμα διαθέτει μια σχάρα, η οποία επιτρέπει στο χρώμα που δεν καταλήγει στο αμάξωμα να πάει κάτω, στα δοχεία όπου και συλλέγεται. Ακολούθως, επεξεργάζεται και χρησιμοποιείται σε άλλες εφαρμογές, όπως το βάψιμο των διαβάσεων των δρόμων.
Το «σπίτι» του Qashqai
Ο Adam Pennick, Αντιπρόεδρος Παραγωγής της Nissan στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Είμαστε υπερήφανοι που αποκαλούμε το εργοστάσιο του Sunderland ως το σπίτι του Qashqai».
Δείτε επίσης: Τα πάντα για το νέο Nissan Qashqai
Είναι σημαντική η σχέση του εργοστασίου με το ιαπωνικό crossover, καθώς έχει βαθιές ρίζες που πάνε πίσω στο χρόνο και το 2006, όταν το Qashqai έκανε πρεμιέρα με την πρώτη γενιά του. Από τότε έχουν διατεθεί 4,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και 120.000 Qashqai e-Power.
Nissan EV36Zero
Η νέα εποχή ανατέλλει, με το στρατηγικό πλάνο EV36Zero να μεταφράζεται στο άμεσο μέλλον σε παραγωγή τριών νέων πρωτότυπων μοντέλων και με πιο μακρόπνοο ορίζοντας, απεξάρτηση από τη χρήση άνθρακα και στην παραγωγή.
Αυτό προϋποθέτει αλλαγές στο εργοστάσιο, προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετήσει τις νέες ανάγκες για παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, έχοντας ως στόχο η παραγωγή μέχρι το 2030 να είναι αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων.
Στο ενδιάμεσο, η παραγωγή θα περιλαμβάνει μοντέλα Plug-in Hybrid, υβριδικά, αλλά και αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ από το 2026 θα πρέπει να μετατρέψει το 40% της παραγωγής της σε αμιγώς ηλεκτρικά.