Παρά τις προκλήσεις το 2023 απεδείχθη μια… παραγωγική χρονιά για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία με τις πωλήσεις να ξεπερνούν τις 78 εκατ. μονάδες, τους κινέζους κατασκευαστές να ανεβαίνουν και το Model Y να κερδίζει άνετα την κούρσα.
Παρά τις αντιξοότητες που αντιμετώπισε, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία κατέγραψε πολύ καλές επιδόσεις το 2023. Σύμφωνα με τα δεδομένα και τις εκτιμήσεις της Jato Dynamics που αφορούν τις εγγραφές νέων οχημάτων σε 151 αγορές σε όλο τον κόσμο, πέρσι πουλήθηκαν συνολικά 78,32 εκατομμύρια νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Επίδοση αυξημένη κατά σχεδόν 7 εκατομμύρια μονάδες σε σχέση με το 2022 (+10%).
Είναι ενδιαφέρον ότι τα θετικά αποτελέσματα του περασμένου έτους δεν προήλθαν με «οδηγό» την Κίνα. Ενώ ο ετήσιος όγκος πωλήσεων στην μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη αυξήθηκε κατά 6% σε σύγκριση με το 2022, τόσο η ΗΠΑ και ο Καναδάς όσο και η Ιαπωνία και η Κορέα παρουσίασαν αύξηση 12%. Ωστόσο, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά το 2023 ήταν η ευρωπαϊκή, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης στην Τουρκία, της τέταρτης μεγαλύτερης αγοράς της περιοχής, η οποία «προσπέρασε» σε επιδόσεις την Ισπανία.
Κάθε περιοχή, εκτός από την Αφρική, είδε τη ζήτηση για νέα αυτοκίνητα να αυξάνεται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics, ο όγκος πωλήσεων σε αυτήν την περιοχή μειώθηκε κατά 6% και τις 956.000 μονάδες. Το αποτέλεσμα αυτό ερμηνεύεται από τη σημαντική πτώση των πωλήσεων στην Αίγυπτο, η οποία ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της ηπείρου το 2022 και η τρίτη πέρυσι. Η Νότια Αφρική αντιπροσώπευε το 51% των συνολικών πωλήσεων της ηπείρου.
Πάνω από 1 στα 5 αυτοκίνητα πωλούνται σε αναδυόμενες οικονομίες
Ενώ η κλάδος εστιάζει την προσοχή του στην ευρωπαϊκή αγορά, στις ΗΠΑ και την Κίνα, το 22% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2023 κατεγράφη στις αναδυόμενες οικονομίες. (17,5 εκατομμύρια οχήματα). Η Ινδία ήταν ο… αρχηγός του συγκεκριμένου γκρουπ χωρών, με σημαντική διαφορά. Ως η τέταρτη μεγαλύτερη μεμονωμένη αγορά το 2023, σε αυτήν κατεγράφησαν 4,19 εκατομμύρια πωλήσεις επιβατικών οχημάτων. Ακολούθησαν η Βραζιλία και το Ιράν, με 2,12 και 1,43 εκατομμύρια μονάδες αντίστοιχα. Στο Μεξικό πουλήθηκαν 1,3 εκατομμύρια μονάδες, ενώ στην Τουρκία 984.000 μονάδες.
Η Κίνα έρχεται
Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών εκτοξεύτηκε σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή, η Ευρασία και η Αφρική, ενώ ιδιαίτερη ήταν η ανάπτυξή τους στη Λατινική Αμερική και τη Νοτιοανατολική Ασία. Τα αυτοκίνητα που «υπογράφουν» Κινέζοι κατασκευαστές κέρδισαν μερίδιο και στις ανεπτυγμένες οικονομίες, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, της Αυστραλίας, της Νέας Ζηλανδίας και του Ισραήλ. Αντίθετα, η διείσδυσή τους σε ΗΠΑ, Ινδία, Κορέα και Ιαπωνία ήταν μικρή.
Το 2023, οι κινεζικές μάρκες ξεπέρασαν τους αμερικανικές για πρώτη φορά. Οι μάρκες κινεζικής προέλευσης πούλησαν 13,43 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα το 2023 (+23%), ενώ οι αμερικανικές κάτι λιγότερο από 12 εκατομμύρια (+9%). Οι ιαπωνικές μάρκες διατήρησαν την ισχυρή τους θέση στην παγκόσμια αγορά με συνολικά 23,59 εκατομμύρια μονάδες.
Τα SUV καλπάζουν
Με 36,72 εκατομμύρια πωλήσεις πέρυσι, τα SUV όχι μόνο σημείωσαν νέο ρεκόρ πωλήσεων αλλά κατέγραψαν και το υψηλότερο μερίδιο αγοράς τους. Σε σχέση με το 2022, οι πωλήσεις των SUV το 2023 αυξήθηκαν κατά 16%, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 47% των συνολικών παγκόσμιων ταξινομήσεων στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων.
Η άνοδος της δημοτικότητας τους οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχία της Tesla στην κατηγορία των SUV (+62%), παράλληλα με την αυξημένη ζήτηση για τα οχήματα του συγκεκριμένου είδους στην Ευρώπη, την Ινδία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρασία. Η Κίνα και οι ΗΠΑ-Καναδάς παρέμειναν οι μεγαλύτερες αγορές για SUV, αντιπροσωπεύοντας το 54% του παγκόσμιου στόλου.
Μεταξύ των 10 μεγαλύτερων κατασκευαστών αυτοκινήτων το 2023, ο όμιλος Hyundai-Kia εμφάνισε την μεγαλύτερη «εξάρτηση» από τις πωλήσεις των SUV, με αυτά τα οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 56% των πωλήσεων του. Στη Ford το μερίδιο αυτό ανήλθε στο 49% και στο VW Group στο 48%.
Το Tesla Model Y σαρώνει τον ανταγωνισμό
Όπως αναμενόταν, το Tesla Model Y έγραψε ιστορία πέρυσι. Το μεσαίο SUV της αμερικανικής εταιρείας του Elon Musk εξασφάλισε την πρώτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη ως το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα που ηγήθηκε της παγκόσμιας αγοράς. Και αυτό με δεδομένο ότι το Model Y δεν έχει εμπορική παρουσία στις περισσότερες αναδυόμενες αγορές. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις του Tesla Model Y ανήλθαν συνολικά σε 1,22 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως, αυξημένες κατά 64% σε σχέση με το 2022, ή 480.000 περισσότερες μονάδες από το 2021 – αποτέλεσμα που δεν είχε επιτύχει κανένας άλλος κατασκευαστής πριν. Κατά συνέπεια, το Model Y κατάφερε να ξεπεράσει τις πωλήσεις των παραδοσιακών παγκόσμιων κορυφαίων μοντέλων της αγοράς, όπως τα Toyota RAV4 και Corolla.
Το RAV4 πούλησε 1,07 εκατομμύρια μονάδες (+5%), ενώ η Corolla κατέλαβε την τέταρτη θέση με 803.000 μονάδες (-19%). Το Honda CR-V κατέλαβε την τρίτη θέση μετά από αύξηση πωλήσεων της τάξης του 18% (846.000 μονάδες). Η Toyota είχε άλλα δύο μοντέλα στο top 10, τα Camry και Hilux, ενώ το Tesla Model 3 εξασφάλισε τη 10η θέση με πωλήσεις 508.000 μονάδων. Άλλοι πρωταγωνιστές του 2023 ήταν το Ford F-150 (623.000) και το Nissan Sentra (534.000).
Το πιο δημοφιλές κινεζικό μοντέλο ήταν το 4θυρο BYD Qin, το οποίο κατάφερε να μπει στο top 25, μαζί με δύο άλλα μοντέλα BYD (Song Plus και Atto 3). Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στο 25 πιο δημοφιλή μοντέλα του 2023 σε παγκόσμιο επίπεδο τα 13 ήταν ιαπωνικά, τα 5 αμερικανικά, τα 3 κινέζικα, ενώ από 2 μοιράζονται η Κορέα και η Ευρώπη.