Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε τη θέσπιση από όλα τα κράτη μέλη της ενός οριζόντιου μέτρου που θα επιβάλλει μηδενική ανοχή για περίοδο 2 ετών για οδήγηση υπό την απόρροια αλκοόλ για όλους τους οδηγούς που αποκτούν δίπλωμα για πρώτη φορά.
Οι νέοι οδηγοί αντιπροσωπεύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μόλις το 8% όλων των οδηγών αυτοκινήτων. Αλλά συγχρόνως και το 16% των θανάτων οδηγών που προκαλούνται σε τροχαία δυστυχήματα.
Την ίδια στιγμή, 2 στις 5 θανατηφόρες συγκρούσεις σχετίζονται με νέους οδηγούς ή αναβάτες ηλικίας κάτω των 30 ετών, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Μάλιστα, την περίοδο 2017-2020, για κάθε 100.000 αρχάριους οδηγούς, καταγράφηκαν κατά μέσο όρο 10 θάνατοι ετησίως, ενώ για κάθε 100.000 έμπειρους οδηγούς, μόλις 3 θάνατοι ανά έτος, όπως αποκαλύπτουν τα πιο πρόσφατα στοιχεία που είναι διαθέσιμα από 18 χώρες της ΕΕ.
Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη οδηγικής εμπειρίας μεταφράζεται σε μεγαλύτερη πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαία ατυχήματα, καθώς και σε σημαντικές παραβάσεις της νομοθεσίας που αφορούν την οδική κυκλοφορία. Ως εκ τούτου, το υψηλότερο επίπεδο ατυχημάτων και θανάτων που αφορούν την εμπλοκή αρχάριων οδηγούς επιβάλει, σύμφωνα με τους νομοθέτες της ΕΕ, την ανάγκη προσαρμογής των απαιτήσεων και κανόνων όσον αφορά την έκδοση νέων αδειών οδήγησης.
Διαβάστε επίσης: Με ποιες παραβάσεις χάνεις το δίπλωμά σου για 5 χρόνια
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι σημερινές προτάσεις της ΕΕ επιφέρουν σημαντικές αλλαγές, όπως:
Μεγαλύτερη εστίαση στην επίγνωση των κινδύνων από νέους οδηγούς – Εκτός από τις γενικές απαιτήσεις που περιείχε ήδη η προηγούμενη νομοθεσία της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης, οι νέοι/αρχάριοι οδηγοί θα αξιολογούνται πλέον και για τον τρόπο που αλληλεπιδρούν με τους πλέον ευάλωτους χρήστες των δρόμων όπως πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων.
Μηδενική ανοχή για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Όπως ανακοινώθηκε, θα καθιερωθεί υποχρεωτική η μηδενική ανοχή τουλάχιστον για περίοδο δύο ετών για όλους τους αρχάριους οδηγούς. Επίσης, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα μπορούν να ορίσουν πρόσθετους κανόνες ή/και περιορισμούς για τη διετή αυτή περίοδο.
Σύμφωνα με τις παραπάνω προτάσεις της ΕΕ, οι κυρώσεις για τους αρχάριους οδηγούς που οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ τα δύο πρώτα χρόνια μετά την απόκτηση του διπλώματός τους θα πρέπει να είναι «αποτελεσματικές, αναλογικές, αποτρεπτικές και χωρίς διακρίσεις».