Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου περιγράφει τι ακριβώς συμβαίνει με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων ως απόρροια των συνεχιζόμενων ελλείψεων στις προμήθειες ημιαγωγών που όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστούν και το 2022.
Ο ACEA, ή αλλιώς, ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου, στέλνει για μια ακόμα φορά το δικό του, ηχηρό μήνυμα για τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει εδώ και μήνες ο κατασκευαστικός κλάδος στην Ευρώπη εξατίας των σημαντικών ελλείψεων σε ημιαγωγούς, αναφέροντας σε σχετική του ανακοίνωση σήμερα ότι η ΕΕ πρέπει να προβεί σε συγκριμένες και καλά συντονισμένες ενέργειες ώστε να αποτραπεί στο μέλλον ένα παρόμοιο πρόβλημα.
Ταυτόχρονα όμως, οι ιθύνοντες του ACEA επισημαίνουν ότι τα προβλήματα στην παραγωγή (και διάθεση) νέων οχημάτων στην Ευρώπη, εξαιτίας των ελλείψεων ημιαγωγών, θα συνεχιστούν και το 2022, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις παραδόσεις στους πελάτες και την απασχόληση στον κλάδο.
Ακολουθεί η μακροσκελής, πλην όμως απολύτως περιγραφική της κατάστασης, ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών:
«Αν και η αυτοκινητοβιομηχανία δεν αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους τελικούς χρήστες τσιπ σε σχέση με τη συνολική παγκόσμια παραγωγή ημιαγωγών, η μετάβαση στην κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές και η ψηφιοποίηση των οχημάτων αυξάνουν δραματικά την ανάγκη της βιομηχανίας αυτοκινήτων για ημιαγωγούς. Καθώς εργαζόμαστε προς μια νέα εποχή στον τομέα της κινητικότητας και μια ΕΕ ουδέτερη από εκπομπές άνθρακα, η επιτυχία αυτού του μετασχηματισμού παραμένει αβέβαιη όσο δεν έχουμε πρόσβαση σε ικανοποιητικό αριθμό ημιαγωγών.
«Και αυτό γιατί τα μικροτσίπ είναι απαραίτητα για πολλά σημαντικά συστήματα καθώς και για τη λειτουργία των σύγχρονων οχημάτων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης της κίνησης, τα συστήματα μείωσης των εκπομπών ρύπων, τα χαρακτηριστικά ενεργητικής ασφάλειας, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, οι λειτουργίες αυτοματοποιημένης και αυτόνομης οδήγησης, οι υπηρεσίες συνδεσιμότητας, ακόμη και το ψηφιακό ραδιόφωνο. Κοιτάζοντας το μέλλον, οι ημιαγωγοί αποτελούν επίσης το κλειδί για λειτουργίες που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και άλλες καινοτομίες, που θα κάνουν τα οχήματά μας ακόμα πιο έξυπνα.
«Το σημαντικότερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές οχημάτων στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν μία δραματική έλλειψη ημιαγωγών. Η τεράστια αύξηση της ζήτησης για υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα και άλλα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας ξεπέρασε τα επίπεδα διαθεσιμότητα των ημιαγωγών, καθιστώντας τους πολύ σπάνιους. Επιπλέον, οι αλυσίδες εφοδιασμού εξακολουθούν να διαταράσσονται από τοπικά lockdown που σχετίζονται με τον κορονοϊό σε εργοστάσια που παράγουν μικροτσίπ.
«Με τις αποθήκες άδειες και τα αποθέματα εξαντλημένα, η έλλειψη ημιαγωγών έχει πλέον άμεσο αντίκτυπο στην παραγωγή οχημάτων. Αν και αυτό θα ήταν πρόβλημα οποιαδήποτε στιγμή, είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην τρέχουσα κατάσταση, καθώς η Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να ανακάμψει από τον αντίκτυπο του COVID-19. Σύμφωνα με τον ACEA, η παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε κατακόρυφα κατά 23,3% κατά τη διάρκεια της περσινής κρίσης, κατά 5 εκατομμύρια μονάδες σε σύγκριση με το 2019, ενώ η παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ χτυπήθηκε κατά 21% το 2020.
«Αν και η ζήτηση των καταναλωτών για νέα οχήματα αυξήθηκε ξανά τους τελευταίους μήνες, οι κατασκευαστές της ΕΕ πρέπει τώρα να αντιμετωπίσουν μερικές ή πλήρεις διακοπές παραγωγής στα εργοστάσιά τους, λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών.
«Δυστυχώς, η προκύπτουσα περιορισμένη διαθεσιμότητα νέων οχημάτων, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες τιμές των μικροτσίπ λόγω της σπανιότητάς τους, έχει αντίκτυπο στην επιλογή των καταναλωτών, καθώς και στην οικονομική προσιτότητα των νέων οχημάτων. Επιπλέον, αυτή η επιβράδυνση στην ανανέωση του στόλου οχημάτων της ΕΕ θέτει επίσης σε κίνδυνο τις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης.
«Με μία πιο προσεκτική ματιά στο μέγεθος του αντίκτυπου της έλλειψης ημιαγωγών στην αυτοκινητοβιομηχανία, όλα δείχνουν ότι το πρόβλημα θα συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, ακόμη και μέχρι το 2022. Ως αποτέλεσμα, οι όγκοι παραγωγής στην Ευρώπη πιθανόν να είναι σημαντικά χαμηλότεροι από την αρχικά αναμενόμενη ανάκαμψη για φέτος και το επόμενο έτος.
«Με άλλα λόγια, η προσφορά δεν θα συμβαδίζει με τη ζήτηση των καταναλωτών, με τις παραδόσεις οχημάτων να αναβάλλονται. Η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ υπέστη φέτος πτώση στις πωλήσεις, μέχρι στιγμής. Και όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία του ACEA, η κατάσταση έγινε ακόμη πιο σοβαρή τον Σεπτέμβριο, όταν οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων συρρικνώθηκαν κατά 23,1% – σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό ταξινομήσεων Σεπτεμβρίου από το 1995.
«Κατά συνέπεια, η απασχόληση συρρικνώθηκε επίσης σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, τουλάχιστον προσωρινά. Αν και μέχρι στιγμής έχουν αποφευχθεί απολύσεις μεγάλου όγκου, πολλοί εργαζόμενοι έχουν ήδη επηρεαστεί. Προς το παρόν, βλέπουμε ότι έχουν υιοθετηθεί ευέλικτες λύσεις σε περιόδους μη παραγωγής, όπως ημέρες διακοπών, προγράμματα άδειας ή προσωρινή ανεργία.
«Τώρα, το μεγάλο ερώτημα είναι ένα: πώς θα τα διορθώσουμε όλα αυτά; Πρώτα απ ‘όλα, πρόκειται για ένα έντονο ζήτημα της εφοδιαστικής αλυσίδας με σοβαρές και άμεσες συνέπειες για τον τομέα αυτοκινήτων της Ευρώπης – επομένως οι προκλήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν με ορίζοντα το πολύ εγγύς μέλλον. Προκειμένου να αποφευχθεί να συμβεί κάτι αντίστοιχο στο μέλλον, η Ευρώπη πρέπει να καταρτίσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στην ΕΕ. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να διασφαλιστεί ότι αυτή η νέα παραγωγική ικανότητα παρέχει επίσης τους σωστούς τύπους τσιπ που χρησιμοποιούνται στα οχήματα.
«Εκτός από την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη, η αύξηση της διαθεσιμότητας ελαφρώς μεγαλύτερων μικροτσίπ (14 έως 28 nm) θα παραμείνει προτεραιότητα για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς αυτά χρησιμοποιούνται ευρέως από τους κατασκευαστές. Μικροτσίπ που είναι 7 nm και μικρότερα χρησιμοποιούνται ήδη για ορισμένες, πολύ συγκεκριμένες εφαρμογές στα αυτοκίνητα, αλλά οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη και τις προηγμένες οθόνες θα αυξήσουν σημαντικά στο μέλλον τη ζήτηση του κλάδου μας για αυτά τα τσιπ υψηλής τεχνολογίας.
«Εξετάζοντας τις γεωπολιτικές διαστάσεις αυτής της άνευ προηγουμένου κρίσης, μπορούμε να δούμε πόσο εξαιρετικά ευάλωτη είναι η σημερινή αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών. Έχει γίνει επίσης ξεκάθαρο ότι πρέπει επειγόντως να ελαχιστοποιήσουμε την εξάρτηση της Ευρώπης από τις υπερπόντιες αγορές για αυτά τα ζωτικά στοιχεία. Η άνοδος των παγκόσμιων εντάσεων μεταξύ των μεγάλων αγορών και οι προβλέψεις που δείχνουν ότι η ζήτηση για τσιπ θα συνεχίσει να αυξάνεται, καθιστούν ακόμη πιο εμφανείς τους κινδύνους της εξάρτησης της Ευρώπης.
«Όπως τόνισε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής von der Leyen στην ομιλία της ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον περασμένο μήνα, η ΕΕ εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από “τσιπ που κατασκευάζονται στην Ασία. Επομένως, αυτό δεν είναι μόνο θέμα ανταγωνιστικότητάς μας, είναι επίσης θέμα τεχνολογικής κυριαρχίας”. Ως εκ τούτου, ο ACEA χαιρετίζει τις πρόσφατες ανακοινώσεις των Ευρωπαίων κατασκευαστών τσιπ για ενίσχυση της τοπικής παραγωγής.
«Ομοίως, αναμένουμε με ανυπομονησία τον ευρωπαϊκό νόμο για τους ημιαγωγούς που η Κομισιόν πρόκειται να δρομολογήσει αργότερα μέσα στη χρονιά. Ο οποίος, σύμφωνα με την von der Leyen, θα “δημιουργήσει ένα υπερσύγχρονο οικοσύστημα ημιαγωγών στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής, που θα εξασφαλίζει την ασφάλεια του εφοδιασμού μας”».