Το Skoda Superb, η ναυαρχίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας με έδρα το Mlada Boleslav, γιορτάζει αυτό το μήνα την 20ή επέτειό του.
Toν Σεπτέμβριο του 2001, το σεντάν μήκους 4,80 μέτρων με το ευρύχωρο εσωτερικό του, τους ισχυρούς αλλά οικονομικούς κινητήρες και τα πολυάριθμα χαρακτηριστικά ασφαλείας και άνεσης έκανε το ντεμπούτο του στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου (IAA) στη Φρανκφούρτη. Η Skoda προσφέρει την τωρινή, τρίτη γενιά ως hatchback ή estate, προαιρετικά διαθέσιμο και με τετρακίνηση και ως Superb iV με plug-in υβριδική κίνηση.
Η Skoda έχει μεγάλη παράδοση στην παραγωγή μεσαίων και premium μοντέλων. Ήδη από το 1907, δώδεκα χρόνια μετά την ίδρυση της Laurin & Klement στο Mladá Boleslav, η νεοσύστατη εταιρεία παρουσίασε το Type FF, ένα όχημα που προσέφερε πραγματική πολυτέλεια. Ο οκτακύλινδρος εν σειρά κινητήρας σχεδιάστηκε επίσης από τη Skoda. Μεταξύ 1925 και 1936, η λιμουζίνα Skoda Hispano-Suiza χρησιμοποιήθηκε από τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Tomas Garrigue Masaryk, μαζί με πολλές άλλες εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής. Στις αρχές της δεκαετίας του ’30, η αυτοκινητοβιομηχανία από το Mladá Boleslav προσέφερε μια ευρεία γκάμα μοντέλων με εξακύλινδρους ή οκτακύλινδρους κινητήρες.
Το νέο μοντέλο με την ονομασία Superb ήταν αυτό που θα γινόταν η ναυαρχίδα του Τσέχου κατασκευαστή. Η ονομασία αυτή εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις 22 Οκτωβρίου 1934. Η παραγωγή ξεκίνησε την άνοιξη του 1935 και μέχρι το 1949 σχεδόν 900 μονάδες Superb είχαν βγει από τη γραμμή παραγωγής σε πέντε παραλλαγές: εκτός από τα εξακύλινδρα μοντέλα 640 Superb (1934-1936) και Superb Type 902 (1936), παρήχθησαν επίσης το Superb Type 913 (1936-1939), το Superb 3000 OHV Type 924 (1938-1949) και το Superb 4000 Type 919 (1938-1940) με κινητήρα V8. Πολλά από αυτά τα μοντέλα διέθεταν εξατομικευμένα αμαξώματα που κατασκευάζονταν σύμφωνα με τις προδιαγραφές των αντίστοιχων πελατών.
Η επιστροφή
Το 2001 η Skoda επανέφερε την ονομασία του μοντέλου και παρουσίασε την πρώτη γενιά του σύγχρονου Superb. Με αυτό το λανσάρισμα, η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία υπογράμμισε τη δυναμική της εξέλιξη μετά την ένταξή της στον Όμιλο Volkswagen 10 χρόνια νωρίτερα. Μετά την πρεμιέρα της Octavia το 1996, αυτό σηματοδότησε την επιστροφή της εταιρείας στην κατηγορία των μεγάλων οικογενειακών αυτοκινήτων.
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2001 το Superb παρουσιάστηκε επίσημα στην IAA στη Φρανκφούρτη. Το μοντέλο μήκους 4.803 χλστ., πλάτους 1.765 χλστ. και ύψους 1.469 χλστ. με κίνηση στους εμπρός τροχούς είχε μεταξόνιο 2.803 χλστ. Η γκάμα κινητήρων περιλάμβανε τρία κινητήρια σύνολα βενζίνης και δύο ντίζελ. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 2,0 λίτρων απέδιδε 115 ίππους, οι άλλοι κινητήρες βενζίνης ήταν ένας τετρακύλινδρος turbo των 1,8 λίτρων με 150 ίππους και η κορυφαία έκδοση ήταν ένας V6 των 2,8 λίτρων με 193 ίππους. Με αυτόν τον κινητήρα, το αυτοκίνητο έφτανε την τελική ταχύτητα των 237 χλμ./ώρα. Ο τετρακύλινδρος turbo των 1,8 λίτρων με 150 ίππους και ο V6 των 2,8 λίτρων διέθεταν επίσης καινοτόμο τεχνολογία πέντε βαλβίδων ανά κύλινδρο. Για τους πελάτες που αναζητούσαν χαμηλό λειτουργικό κόστος, το μοντέλο επιλογής ήταν ο 1,9-λίτρων TDI με 130 ίππους και κατανάλωση μόλις 5,7 λίτρα ανά 100 χλμ. Μια άλλη εναλλακτική λύση ήταν ένας εξακύλινδρος TDI με κυβισμό 2,5 λίτρων και απόδοση 155 ίππων. Ένα εξατάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων ήταν στάνταρ, ενώ το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων Tiptronic των πέντε σχέσεων ήταν επίσης διαθέσιμο σε συνδυασμό με τους δύο κινητήρες V6.
Το Superb διέθετε πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά ασφαλείας για την εποχή του: Το σύστημα πέδησης διέθετε ABS και EDS από το εργοστάσιο, ενώ το σύστημα αντιολίσθησης ASR ήταν επίσης μέρος του πακέτου. Οι εξακύλινδρες εκδόσεις υψηλών επιδόσεων επωφελούνταν επίσης από το ESP. Δύο μπροστινοί αερόσακοι και δύο πλευρικοί αερόσακοι στα μπροστινά καθίσματα, ένας για τον οδηγό και τον συνοδηγό, συμπλήρωναν τον εξοπλισμό ασφαλείας. Πρόσθετοι αερόσακοι κεφαλής για την προστασία των εμπρός και πίσω επιβατών ήταν διαθέσιμοι προαιρετικά. Άλλες λεπτομέρειες εξοπλισμού εκείνη την εποχή ήταν οι προβολείς bi-xenon με ενσωματωμένο σύστημα πλύσης φώτων, τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, ο αυτόματος κλιματισμός Climatronic και το σύστημα πλοήγησης με έγχρωμη οθόνη.
Η παραγωγή της πρώτης γενιάς Superb ξεκίνησε στο Kvasiny την 1η Οκτωβρίου 2001, μετά τον πλήρη εκσυγχρονισμό του εργοστασίου με κόστος 200 εκατομμυρίων ευρώ. Μέχρι το τέλος του έτους, είχαν παραχθεί 581 οχήματα, προτού παραδοθούν οι πρώτες μονάδες του σεντάν την άνοιξη του 2002. Η επιτυχημένη σταδιοδρομία της πρώτης γενιάς Superb ολοκληρώθηκε το 2008. Περισσότερες από 136.000 μονάδες κατασκευάστηκαν στις εγκαταστάσεις παραγωγής στην Τσεχική Δημοκρατία, καθώς επίσης στην Κίνα και στην Ουκρανία.
Τον Μάρτιο του 2008 η Skoda παρουσίασε την επόμενη γενιά του Superb στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Μέχρι το 2015, η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία είχε παραγάγει 618.000 Superb.
Η τρίτη γενιά του Superb προκάλεσε αίσθηση στην παγκόσμια πρεμιέρα της στην Πράγα το 2015. Η σχεδιαστική της γλώσσα, το πολυτελές εσωτερικό της, η ευρεία γκάμα σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης και οι εξαιρετικά αποδοτικοί κινητήρες της έτυχαν θετικής υποδοχής. Ταυτόχρονα, η τρίτη γενιά Superb εισήγαγε αρκετές τεχνικές καινοτομίες στη γκάμα μοντέλων της τσεχικής αυτοκινητοβιομηχανίας: εκτός από το προσαρμοζόμενο πλαίσιο Dynamic Chassis Control (DCC), για πρώτη φορά ήταν επίσης διαθέσιμα το σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης και ο τριζωνικός κλιματισμός. Το ευρύχωρο Superb estate προστέθηκε στη γκάμα την ίδια χρονιά.
Η Skoda έκανε το επόμενο βήμα το φθινόπωρο του 2019, ξεκινώντας την παραγωγή του Superb iV με plug-in υβριδική κίνηση. Η ισχύς του συστήματος του μοντέλου είναι 218 ίπποι, με αυτονομία έως και 62 km (WLTP) σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία. Μέχρι σήμερα, η εταιρεία έχει κατασκευάσει περισσότερες από 700.000 μονάδες της τρέχουσας γενιάς Superb, ενώ το σύνολο της παραγωγής των 20 χρόνων που έχει το μοντέλο στην αγορά είναι περίπου 1,5 εκατομμύρια μονάδες.