Η επιδότηση που προβλέπεται για την απόκτηση ιδιωτικής χρήσης επιβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φτάνει ως τα 5.500 ευρώ, ποσό που θα προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ στην περίπτωση απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου. Μια επιπλέον ενίσχυση, ύψους 500 ευρώ, θα αφορά στον φορτιστή.
Η κρατική επιδότηση που προβλέπεται στο νέο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων στο τέλος του Ιουνίου για την απόκτηση ιδιωτικής χρήσης επιβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ορίζεται στο 15% της λιανικής τιμής προ φόρων. Το συγκεκριμένο κίνητρο, μάλιστα, ισχύει για αυτοκίνητα των οποίων η λιανική τιμή προ φόρων δεν ξεπερνά τα 50.000 ευρώ. Το συνολικό ποσό της επιδότησης δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα 5.500 ευρώ. Για παράδειγμα, σε ένα αυτοκίνητο με λιανική τιμή 40.000 ευρώ, το ποσοστό της επιδότησης που αντιστοιχεί είναι 6.000 ευρώ, όμως το τελικό ποσό που θα δοθεί είναι τα 5.500 ευρώ.
Μια επιπλέον ενίσχυση, ύψους 500 ευρώ, θα αφορά στον οικιακό φορτιστή του. Αν υπάρχει παλαιό όχημα για απόσυρση παράλληλα με την αγορά, η επιδότηση θα ανέβει κατά 1.000 ευρώ για τα αποσυρόμενα αυτοκίνητα και κατά 400 ευρώ για τις αποσυρόμενες μοτοσικλέτες.
Για τα ηλεκτρικά scooters, η επιδότηση θα φτάνει τα 800 ευρώ και θα αφορά στο 20% περίπου της λιανικής προ φόρων τιμής τους. Όσο για τα ηλεκτρικά ποδήλατα και γι αυτά η κρατική επιδότηση θα ανέρχεται έως τα 800 ευρώ, που αντιστοιχούν στο 40% περίπου της αξίας τους.
Όσον αφορά στην απόκτηση ηλεκτρικών ταξί η επιδότηση θα φτάσει ως τα 8.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 25% της λιανικής προ φόρων τιμής τους. Εάν το αποκτηθέν ταξί ανήκει στην κατηγορία των plug-in hybrid αυτοκινήτων, η επιδότηση φτάνει μέχρι τα 5.500 ευρώ. Η απόσυρση ενός παλαιότερου ταξί, παράλληλα με την αγορά, επιδοτείται με το ποσό των 2.500 ευρώ. Μέριμνα θα υπάρξει και για να λειτουργήσουν πιάτσες με ηλεκτρικά ταξί, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία Μητρώου για τους εγκαταστημένους φορτιστές.
Για την καλύτερη και πιο άμεση ενημέρωση των πολιτών το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών θα αναπτύξει μια νέα πλατφόρμα (Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης), όπου θα καταγράφονται όλοι οι φορείς, η διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης και γενικότερα οι υποδομές που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά και κατόπιν θα παρέχονται στους ενδιαφερόμενους online στοιχεία μέσω ειδικής εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση θα ενσωματώσει στο εθνικό μας δίκαιο όλες τις πρόσφατες αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ειδικότερα από 2 Αυγούστου 2021 το 33% των προμηθειών λεωφορείων θα πρέπει να είναι «καθαρά», δηλαδή μηδενικών ή μειωμένων ρύπων, ενώ από 1η Ιανουαρίου 2026- το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 47%. Προς εκπλήρωση αυτού του στόχου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει δεσμευτεί για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, μέσω διεθνούς διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα.
Στο νέο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης και η απαγόρευση εισαγωγής οχημάτων με προδιαγραφές ρύπων Euro3, Euro2, Euro1 και Euro 0, ενώ η εισαγωγή των Euro4 θα επιβαρύνεται με επιπλέον τέλος. Από εκεί και πέρα επισημάνθηκε πως δεν θα υπάρξει η φημολογούμενη αύξηση στα τέλη κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκινήτων.
Όπως ανέφερε σχετικά με τις επιδοτήσεις νωρίτερα στην ομιλία του στο Γκάζι ο κ. Μητσοτάκης, ποσό 100 εκατομμυρίων ευρώ συνολικά θα ριχτεί στην αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων για τους επόμενους 18 μήνες και θα αφορά συγκεκριμένο αριθμό οχημάτων. Και πιο συγκεκριμένα, 1.700 ΙΧ, 6.000 εταιρικά οχήματα και 1.000 ταξί.
Υπενθυμίζεται ότι είναι σε ισχύ από τον περασμένο Δεκέμβριο ο μηδενικός «εταιρικός φόρος» (παροχή σε είδος) για τα BEV-PHEV ως 50 γρ/χλμ και ΛΤΠΦ ως € 40.000 και οι συντομότερες αποσβέσεις παγίων (BEV-4 έτη, PHEV-5 έτη). Η εξέλιξη στη συνέχεια είναι η διαβούλευση νομοσχεδίου, η κατάθεση στη Βουλή και η ψήφιση εντός του μήνα, όπως μας διαβεβαίωσαν. Η εφαρμογή θα απαιτήσει κάποιες ΚΥΑ, όπως και τη λειτουργία της πλατφόρμας αιτήσεων. Στα πλαίσια υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης από όλους τους φορείς, σε εύλογο διάστημα κάθε επίσημο σημείο πώλησης και επισκευής θα υπάρχει διαθέσιμο ένα wall box, δημόσια προσβάσιμο.
Κίνητρα αγοράς
Α. ΙΧ επιβατικά
Σε ιδιώτες: επιδότηση αγοράς 15% για BEV, με μέγιστη έκπτωση € 5.500, ως € 50.000 ΛΤΠΦ, συν € 1000 απόσυρση και € 500 για έξυπνο φορτιστή (μόνο ιδιώτες θα λάβουν επιδότηση για φορτιστή). Σε εταιρείες, είτε ως πάγια, είτε μισθωμένα: επιδότηση αγοράς 15% για BEV, με μέγιστη έκπτωση € 5.500, ως € 50.000 ΛΤΠΦ, συν € 1000 απόσυρση. Όριο αγοράς 3 αυτοκινήτων ανά ΑΦΜ ή 6 στα νησιά ανά έτος.
Β. ΔΧ επιβατικά (Ταξί)
Επιδότηση αγοράς €25% για BEV, με μέγιστη έκπτωση € 8.000, συν € 2.500 απόσυρση («κόψιμο»). Επιδότηση αγοράς €15% για PHEV ως 50 γρ, με μέγιστη έκπτωση € 5.500, συν € 2.500 απόσυρση («κόψιμο»)
Γ. Ελαφρά φορτηγά
Επιδότηση αγοράς €15% για BEV, με μέγιστη έκπτωση € 5.500, συν € 1.000 απόσυρση. Επιδότηση αγοράς €15% για PHEV ως 50 γρ, με μέγιστη έκπτωση € 4.000, συν € 1.000 απόσυρση
Φορολογικά κίνητρα
Τα ετήσια μισθώματα ή αποσβέσεις (σε περίπτωση παγίου) θα λαμβάνονται αυξημένα κατά: +50% το έξοδο για BEV (ήταν +30%) +30% το έξοδο για PHEV ως 50 γρ (ήταν +30%). Αν η επιχείρηση βρίσκεται σε νησί (χρειάζεται κάποια διευκρίνιση, αλλά μάλλον ως εξής): +75% το έξοδο για BEV, +35% το έξοδο για PHEV ως 50 γρ
Διαδικασία:
Σε 3 βήματα, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα: Υποβολή αιτήματος σε πλατφόρμα. Έγκριση από το ΥΠΕΝ και στη συνέχεια υποβολή από τον πελάτη ότι παραγγέλθηκε (μετά την έγκριση). Υποβολή παραστατικού αγοράς προς πίστωση ποσού (στον πελάτη ή σε όποιον έχει εκχωρήσει το δικαίωμα είσπραξης του ποσού, πχ. έμπορο).
(Σημειώνεται ότι θα υπάρχει πλαφόν ανά κατηγορία οχημάτων, πχ. ως 1.000 ταξί ανά έτος.)
Φόρτιση
Αν η επιχείρηση τοποθετήσει φορτιστή: Για δική της μόνο χρήση, οι δαπάνες προσαυξάνονται κατά +30% (ίσχυε). Για δημόσια χρήση, οι δαπάνες προσαυξάνονται κατά +50%. Για δημόσια χρήση και βρίσκεται σε νησί, οι δαπάνες προσαυξάνονται κατά +70%. Η δαπάνη ηλεκτρικής ενέργειας θα φορο-εκπίππτει (δεν είναι κατανοητό τι εννοούν, αυτό ισχύει ήδη)
Διαβάστε επίσης: Μέχρι και 10.000 ευρώ όφελος, μαζί με τις φοροαπαλλαγές, για απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου