Οι μηχανικοί της Porsche «απομάκρυναν» τους τεχνικούς περιορισμούς των πρωτοτύπων της κατηγορίας LMP1 και αυξάνοντας κατακόρυφα την απόδοση της περσινής 919 Hybrid δημιούργησαν την έκδοση Evo, η οποία κατέρριψε στο Spa του Βελγίου το χρόνο με τον οποίο ο Lewis Hamilton είχε κατακτήσει την pole position το 2017 στο κόκπιτ της Mercedes F1 W07 Hybrid.
Το όλο εγχείρημα των Γερμανών της Porsche είχε αποκλειστικά έναν και μόνο σκοπό: να αναδειχθούν σε πραγματικές συνθήκες απέναντι στις ούτως ή άλλως καταιγιστικές επιδόσεις ενός μονοθεσίου της F1 οι δυνατότητες των πρωτοτύπων της κατηγορίας LMP1 όταν αυτά βρίσκονται… απαγκιστρωμένα από τους τεχνικούς περιορισμούς που τα διέπουν. Έτσι, οι άνθρωποι της εταιρείας πήραν την «παροπλισμένη» πλέον 919 Hybrid και με τη βοήθεια μιας πλειάδας «απελευθερωτικών» τεχνικών επεμβάσεων, πήγαν στο Spa του Βελγίου σε μια προσπάθεια να σπάσουν το χρόνο που είχε επιτύχει πέρσι ο Lewis Hamilton στο τιμόνι της Mercedes F1 W07 Hybrid. Όπερ και εγένετο.
Ο οδηγός της Porsche, Neel Jani, κατάφερε με την 919 Hybrid Evo να καλύψει τα 7.004 χλμ. της διαδρομής που βρίσκεται «μέσα» στα πανέμορφα βουνά των Αρδεννών σε χρόνο 1:41.770, επίδοση βελτιωμένη κατά 0,783 δλ. σε σχέση με εκείνη του Βρετανού πιλότου της Mercedes, η οποία πραγματοποιήθηκε στις κατατακτήριες δοκιμές του περσινού Βελγικού GP που έλαβαν χώρα στις 26 Αυγούστου του 2017. Σύμφωνα με την επίσημη χρονομέτρηση, ο Neel Jani σημείωσε με την 919 Hybrid Evo τελική ταχύτητα της τάξης των 359 χλμ./ώρα και μ.ω.τ. 245,61 χλμ./ώρα σ’ έναν γύρο-φωτιά που ολοκληρώθηκε στις 10:23 το πρωί και σε θερμοκρασία περιβάλλοντος 11 βαθμών Κελσίου.
Χωρίς «όρια»
Οι τεχνικοί κανονισμοί της FIA για το WEC και τις 24 Ώρες του Μαν είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός… στενού συναγωνισμού μεταξύ των διαφορετικών υβριδικών πρωτοτύπων των Audi, Porsche και Toyota της κατηγορίας LMP1. Κατά συνέπεια, αυτό δεν επέτρεψε ποτέ να δοθεί μια απάντηση στην απλή ερώτηση: ποιες είναι οι δυνατότητες της Porsche 919 Hybrid χωρίς τις «αλυσίδες» των τεχνικών περιορισμών της FIA;
Για να προετοιμαστεί η έκδοση Evo, η βάση που χρησιμοποιήθηκε ήταν η 919 Hybrid του 2017, στην οποία και «προσαρμόστηκαν» όλες οι εξελίξεις (ανάμεσα σε αυτές και πολλές στον τομέα της αεροδυναμικής) που είχαν προετοιμάσει για το 2018 οι άνθρωποι της Porsche, αλλά ποτέ δεν είδαμε στις πίστες του WEC, εξαιτίας της αποχώρησης των Γερμανών από το θεσμό στα τέλη του 2017.
Για την Porsche 919 Hybrid Evo το hardware της θερμικής μονάδας κίνησης παρέμεινε ανέγγιχτο, με το πρωτότυπο να συνεχίζει να τροφοδοτείται από έναν συμπαγή 2λιτρο V4 κινητήρα σε συνδυασμό με δύο διαφορετικά συστήματα ανάκτησης της ενέργειας –μέσω της πέδησης και της επανακυκλοφορίας των καυσαερίων. Ο V4 εξακολοθεί και στην έκδοση Evo να κινεί τον πίσω άξονα, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας παρέχει ισχύ στον εμπρός δημιουργώντας έτσι χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Ταυτόχρονα, ο τελευταίος ανακτά ενέργεια από το σύστημα εξαγωγής και την πέδηση του πρωτοτύπου, με την τελευταία να αποθηκεύεται προσωρινά σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου.
Σε ότι αφορά στο θερμικό σκέλος της PU, οι κανονισμοί του WEC περιόριζαν την παροχή καυσίμου για τον αγώνα στο Spa στα 1,784 κιλά (ή στα 2,464 λίτρα) ανά γύρο, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα η ισχύς του V4 να κυμαίνονταν κοντά στους 500 ίππους. «Απελευθερωμένος» από αυτούς τους περιορισμούς και εξοπλισμένος με διαφορετικό λογισμικό, η απόδοση του θερμικού κινητήρα της 919 Hybrid Evo ανέβηκε για την περίσταση, με τη χρήση μάλιστα του ίδιου τύπου καυσίμου, στους 720 ίππους.
Την ίδια στιγμή, η ενέργεια από τα δύο συστήματα ανάκτησής της, τα οποία η περσινή 919 Hybrid μπορούσε να χρησιμοποιήσει στο Spa το 2017, είχαν οριστεί στα 6,37 megajoule. Στην έκδοση Evo και με τον Neel Jani να επιχειρεί τον ταχύτερο γύρο του, η ενέργεια την οποία ο Ελβετός οδηγός είχε στη διάθεσή του έφτασε τα 8,49 megajoule, με τη απόδοση έτσι της ηλεκτρικής μονάδας ισχύος να ανεβαίνει από τους 400 στους 440 ίππους.
Συν τοις άλλοις, οι μηχανικοί της γερμανικής εταιρείας κατάφεραν να… απομακρύνουν από την 919 Hybrid Evo περί τα 39 «περιττά» κιλά ρίχνοντας το συνολικό της βάρος στα μόλις 849. Αρωγός, τέλος, της όλης προσπάθειας ήταν και η γαλλική Michelin, η οποία προσέφερε στην Porsche ένα σετ ελαστικών με ίδια μεν διάσταση, αλλά διαφορετική δε γόμα._Χ.Α.