Ισχυρό πλήγμα για αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι FCA, Ford, Renault και Toyota, αποτελεί η συνεχιζόμενη κρίση της τουρκικής οικονομίας.
Ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της τουρκικής λίρας, οι πωλήσεις οχημάτων στη χώρα έχουν μειωθεί κατά ένα τρίτο το 2018, καθώς οι τιμές των καινούργιων οχημάτων αυξήθηκαν σημαντικά τη χρονιά που φύγει. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford Ευρώπης, Steve Armstrong, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η νομισματική κατάσταση στη γείτονα χώρα αποτελεί πονοκέφαλο για την εταιρεία που προσπαθεί να αντιστρέψει τις απώλειές της στην Ευρώπη.
Θυμίζουμε ότι η Ford κατασκευάζει τα Transit και Transit/Tourneo σε συεργασία με την Otosan και έχει το 25% της τοπικής αγοράς των Van οχημάτων. Συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, η Ford είχε μερίδιο αγοράς 12% στη χώρα το 2017.
Η Toyota αναμένει ότι η τουρκική αγορά οχημάτων θα μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ το 2019, και συγκεκριμένα σε 550.000 μονάδες, έναντι του ενός εκατομμυρίου που ήταν το 2016 και το 2015. «Η τουρκική αγορά ήταν αρκετά σκληρή από την άποψη της τιμολόγησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας και ο όγκος της θα υποστεί πίεση”, δήλωσε ο CEO της Toyota Ευρώπης, Johan van Zyl.
Η Toyota δεν επωφελείται της «αδύναμης» λίρας όσον αφορά τις εξαγωγές της καθώς αγοράζει εξαρτήματα σε ευρώ. Το κύριο οικονομικό «χτύπημα» για την Toyota προέρχεται από τη συρρίκνωση της τοπικής αγοράς αυτοκινήτου με την αυτοκινητοβιομηχανία να πρέπει να απορροφήσει ένα μεγάλο ποσοστό των αυξήσεων των τιμών για τα αυτοκίνητα που πουλά στην Τουρκία.
Η Toyota κατασκευάζει την 4θυρη Corolla στην Τουρκία επενδύοντας πρόσφατα περί τα 400 εκ. δολάρια για την παραγωγή του CH-R, το οποίο εξάγεται στην Ευρώπη.
Η FCA και οι κοινοπραξίες της Renault είναι επίσης ευάλωτες στην ύφεση παρατηρείται στη χώρα, δήλωσε ο Carol Thomas, αναλυτής της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στην LMC Automotive.
Μεταξύ άλλων μοντέλων, η Fiat κατασκευάζει το συμπαγές αυτοκίνητο Tipo/Egea στην Τουρκία και η Renault το Clio.
Οι πωλήσεις οχημάτων των Renault και Dacia στην Τουρκία μειώθηκαν κατά 34% στα 100.993 αυτοκίνητα τους πρώτους 11 μήνες του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics. Οι πωλήσεις φορτηγών και οχημάτων της Ford κατέγραψαν πτώση κατά 39%, στα 57.692 οχήματα. Ο όγκος της FCA μειώθηκε κατά 42%, στα 60.450 αυτοκίνητα, ενώ, τέλος, οι πωλήσεις της Toyota «λύγισαν» κατά 19% και τις 30.479 μονάδες.
Οι εκτιμήσεις
Η τουρκική αγορά ενδέχεται να πέσει κοντά στις 600.000 μονάδες το 2018 και στις 450.000 το 2019, δηλώνουν έγκυροι αναλυτές της τοπικής αγοράς, αν και οι τελευταίοι θα μπορούσαν να αναθεωρήσουν τις ως άνω εκτιμήσεις τους στην περίπτωση που η Τουρκία επεκτείνει τις φορολογικές περικοπές για να τονώσει τη ζήτηση το νέο έτος.
Οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 34% σε 543.231 οχήματα κατά τους πρώτους 11 μήνες, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ένωσης Διανομών Αυτοκινήτου. Οι πωλήσεις του Νοεμβρίου σημείωσαν σημαντική μείωση, της τάξης του 42%, φτάνοντας τις 58.204 μονάδες.
Η δε παραγωγή οχημάτων θα μειωθεί φέτος σε 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, από 1,66 εκατομμύρια που ήταν το 2017, ενώ οι προβλέψεις για το 2019 κάνουν λόγο για 1,4 εκατομμύρια μονάδες.
Η Τουρκία έχει προσελκύσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες ως μία χώρα χαμηλού κατασκευαστικού κόστους και κεντρική θέση για εύκολη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ευρασία αλλά και τη Μέση Ανατολή._Χ.Α.