Παρά την περιρρέουσα πολιτική αβεβαιότητα και τους έντονους κλυδωνισμούς που δέχεται το νόμισμα της χώρας την τελευταία περίοδο, οι ευρωπαϊκές και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν τις επενδύσεις τους στον κατασκευαστικό τομέα στη γείτονα χώρα. Ιδού το γιατί, ιδού και οι σχετικοί αριθμοί που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στην Τουρκία κατασκευάστηκαν τη χρονιά που πέρασε 1.142.906 αυτοκίνητα, αριθμός που ισοδυναμεί με το 13πλάσιο των ετήσιων πωλήσεων στη χώρα μας το 2017. Ή, αν προτιμάτε, με τις μισές περίπου πωλήσεις καινούργιων οχημάτων στη Γερμανία ή κατά προσέγγιση για τo σύνολο της ετήσιας παραγωγής οχημάτων μιας εταιρείας του μεγέθους της Skoda. Ο σχεδιασμός δε των γειτόνων για την παραγωγική δυναμική των εργοστασίων που έχουν την έδρα τους στη χώρα (σ.σ.: αυτή τη στιγμή η Τουρκία είναι η 14η δύναμη στον κόσμο στο συγκεκριμένο τομέα) προβλέπει μέσα στα προσεχή χρόνια αύξηση κατά 500.000 μονάδες. Πέρσι δε, από τα 1,1+ εκ. αυτοκίνητα που παρήχθησαν στην Τουρκία, το 80% εξήχθησαν εκτός χώρας.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από Δύση και Ανατολή έχουν εδώ και αρκετά χρόνια δει την Τουρκία ως μια «παραγωγική ευκαιρία χαμηλού κόστους», με ικανό αριθμό εγχώριου δυναμικού με μέση ή υψηλή εξειδίκευση. Την ίδια στιγμή, καθοριστικός είναι και ο παράγοντας της κεντρικής θέσης της χώρας, η οποία παρέχει εύκολη πρόσβαση όχι μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά τόσο στην Ευρασία όσο και στη Μέση Ανατολή.
«Αυτό που είναι αρκετά ανταγωνιστικό στην Τουρκία είναι η υποδομή και το χαμηλό κόστος ενέργειας», αναφέρουν χαρακτηριστικά αναλυτές της παγκόσμιας αγοράς, προσθέτοντας: «Η ενέργεια είναι πολύ λιγότερο δαπανηρή από ό,τι στην Ευρώπη και η Τουρκία είναι πολύ κοντά στην Ευρώπη, επομένως είναι εύκολο τα προϊόντα της να εξαχθούν σε αυτή».
Αξίζει να σημειωθεί πως πέρσι η Toyota επένδυσε περί τα 400 εκ. $ στην Τουρκία για την κατασκευή του C-HR που προορίζεται για αγορές της Ευρώπης και της Λ. Αμερικής. Την ίδια στιγμή, η Ford «έριξε» περισσότερα από 52 εκ. $ για την επέκταση, κατά 40.000 αντίτυπα σε ετήσια βάση, της μονάδας κατασκευής των επαγγελματικών Transit Custom και Tourneo που βρίσκεται στο Kocaeli. Τον Μάιο δε που μας πέρασε η Hyundai ανακοίνωσε ότι στη μονάδα του Izmit, εκεί όπου παράγονται τα i10 και i20, θα προστεθεί ένα νέο SUV μοντέλο με χρονικό ορίζοντα το 2021. Άξιο αναφοράς είναι επίσης το γεγονός πως η Renault αναμένεται να μεταφέρει ένα σημαντικό τμήμα της παραγωγής του νέου Clio στην Τουρκία. Από εκεί και πέρα, τόσο η Fiat όσο και η Honda συνεχίζουν να διαθέτουν τις δικές τους μονάδες κατασκευής οχημάτων κοντά στην Κων/πολη, με την πρώτη και τη Ford να διαθέτουν επίσης και τα δικά τους κέντρα έρευνας και εξέλιξης.
Μολαταύτα, στη γείτονα χώρα δεν όλα τόσο ρόδινα για τους κατασκευαστές, οι οποίοι, ειδικά την τελευταία περίοδο, βλέπουν το κόστος για τις εισαγωγές πρώτων υλών να αυξάνεται τουλάχιστον κατά 15% εξαιτίας της πτωτικής πορείας της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου._X.A.