Για μία ακόμα χρονιά τα SUV συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων ανά τον κόσμο ανάμεσα σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων με την Toyota και το RAV4 να έχουν τον πρώτο λόγο.
Το μήνυμα είναι σαφές: η δημοτικότητα των SUV συνεχίζει να αυξάνεται σχεδόν σε όλες τις αγορές του κόσμου. Καθώς η παγκόσμια οικονομία σταθεροποιείται μετά τις εμπορικές εντάσεις και την επιβράδυνση της κινεζικής αγοράς, η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να αναζητά διαρκώς νέους τρόπους για να επεκτείνει τις δραστηριότητές της. Έτσι, για μία ακόμα χρονιά η μετάβαση από τα «παραδοσιακά» αυτοκίνητα στα SUV που ξεκίνησε πριν από 7 χρόνια εξακολουθεί να είναι ισχυρή. Με πωλήσεις της τάξης των 29,77 εκατομμυρίων μονάδων, τα SUV κέρδισαν την πρώτη θέση μεταξύ όλων των κατηγοριών. Ποσοστιαία, ο όγκος τους αυξήθηκε κατά 6,8%, ή σχεδόν κατά 1,9 εκατομμύρια οχήματα, το 2018 σε σχέση με το 2017, γεγονός που σίγουρα εντυπωσιάζει με δεδομένες τις «ισορροπίες» αλλά και τα προβλήματα στις τρεις μεγαλύτερες αγορές της υφηλίου (ΗΠΑ, Κίνα και Ευρώπη). Ένα ακόμα αξιοσημείωτο στατιστικό είναι ότι τα SUV παρουσίασαν το υψηλότερο μερίδιο αγοράς όλων των εποχών (36,4%), επίδοση βελτιωμένη κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2017.
Εντούτοις, η αύξηση που παρατηρήθηκε στις πωλήσεων των SUV μοντέλων το 2018 ήταν χαμηλότερη από εκείνη που καταγράφηκε το 2017 και σίγουρα απέχει αρκετά από το… ράλλυ των εν λόγω οχημάτων τόσο το 2016 όσο και το 2015. Πιο συγκεκριμένα, το 2015 και το 2016 οι παγκόσμιες πωλήσεις των SUV αυξήθηκαν κατά 21% και 22%, αντίστοιχα. Παρά το γεγονός ότι η αύξηση του εμπορικού τους βηματισμού «έπεσε» στο 12,8% το 2017, ποσοστιαία η βελτίωση παρέμεινε σε διψήφιο νούμερο. Με το 2018 να «κλείνει» στο +6,8%, όλα δείχνουν πως, τελικά, η σταθερότητα στην ανάπτυξη του συγκεκριμένου τμήματος της αγοράς βρίσκεται πλέον πολύ κοντά.
Παρά την πτώση των πωλήσεων της Κίνας, στη χώρα πωλήθηκαν το 2018 σχεδόν το 35% των SUV που ταξινομήθηκαν παγκοσμίως – σε απόλυτα νούμερα, 10,35 εκ., επίδοση μειωμένη 3% σε σχέση με το 2017 – με την αγορά των ΗΠΑ να ακολουθεί στη θέση 2 στο +10% με 7,75 εκ. πωλήσεις. Η Ευρώπη των 29 κρατών «πήρε» το τελευταίο σκαλί του άτυπου βάθρου με 5,42 εκ. πωλήσεις και αύξηση της τάξης του +18% σε σχέση με το 2017. Εδώ, η ηγέτιδα χώρα από πλευράς όγκου ήταν η Γερμανία, στην οποία ταξινομήθηκαν τη χρονιά που πέρασε 974.994 νέα SUV. Πίσω της ακολουθούν το Ην. Βασίλειο και η Γαλλία.
Στο θέμα των επιμέρους κατηγοριών, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με την περασμένη χρονιά. Έτσι, τα «συμπαγή» SUV εξακολουθούν να είναι τα πιο δημοφιλή αποσπώντας το 41% των συνολικών πωλήσεων των αυτοκινήτων του είδους ανά τον κόσμο. Ο όγκος τους το 2018 αυξήθηκε κατά 7% αγγίζοντας συνολικά τις 12,24 εκατομμύρια μονάδες, με την Toyota και το RAV4 να ηγούνται. Τα μεσαία SUV ακολούθησαν με 7.26 εκατομμύρια μονάδες (+3%) με την Nissan και το X-Trail (ή Rogue σε κάποιες αγορές) να έχουν την πρωτιά. Στην τρίτη θέση κατετάγησαν το 2018 τα μικρά SUV, με 6,58 εκατομμύρια μονάδες και επίδοση αυξημένη κατά 13% – εδώ η Honda και το HR-V κατέχουν τα ηνία. Οι πωλήσεις μεγάλων SUV ανήλθαν σε 3,68 εκατομμύρια μονάδες (+ 2%) με την Ford και το Explorer να σέρνουν από τη θέση 1 το χορό.
Η μελέτη της παγκόσμιας αγοράς με βάση την κατάταξη ανά μοντέλο παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον εισάγοντας έναν νέο… αρχηγό. Παρά την ηλικία της, η τέταρτη γενιά του Toyota RAV4 κατάφερε να αναρριχηθεί σε θέση 1 και να γίνει το παγκόσμιο best seller SUV το 2018. Η ώθηση αυτή για το ιαπωνικό μοντέλο ενισχύθηκε από την αυξημένη ζήτησή του στις ΗΠΑ και την Κίνα, που αποτελούν τις μεγαλύτερες αγορές του μοντέλου. Το Nissan X-Trail/Rogue, το οποίο αποτελούσε τον ηγέτη της σχετικής κατάταξης το 2016 και το 2017, κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις του της τάξης του 6% εξαιτίας της μειωμένης απήχησής του στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Αντίθετα, ο αδελφός του, το Nissan Qashqai/Rogue Sport απέσπασε την 6η θέση της γενικής κατάταξης, σημειώνοντας αύξηση 13%. Βελτιώσεις στον εμπορικό τους βηματισμό παρατηρήθηκαν στις περιπτώσεις των Mazda CX-5, Kia Sportage, Chevrolet Equinox και το Jeep Compass.
Από πλευράς εταιρειών, η Toyota έχει την πρώτη θέση, με περισσότερες από 2,1 εκ. πωλήσεις και αύξηση της τάξης του 10%. Η ιαπωνική κυριαρχία συνεχίζεται με την «κατάληψη» των θέσεων 2 και 3 από τις Nissan (+2%) και Honda (+3%). Στην 4η θέση συναντάμε την Jeep – μια εταιρεία που βασίζεται εξ ολοκλήρου στα SUV – και στην 5η την Ford (-6%), η οποία εξακολουθεί να ποντάρει πολλά στις επιδόσεις της στις ΗΠΑ. Η Hyundai, καταγράφοντας αύξηση της τάξη του 24% σκαρφαλώνοντας στην θέση 5, εμπρός από την VW, η οποία κατέγραψε μετά την ομόσταβλη Skoda (+73%) τη μεγαλύτερη άνοδο σε σχέση με το 2017 (+42%)._Χ.Α.