Με αυτονομία 650 χλμ., η δεύτερη γενιά του υδρογονοκίνητου Toyota Mirai έρχεται να συνθέσει σήμερα μία βιώσιμη λύση για έναν κόσμο μηδενικές εκπομπές – και συνάμα το αντίπαλο δέος σε σχέση με τα παραδοσιακά ηλεκτροκίνητα οχήματα μπαταρία.
Το Toyota Mirai πρώτης γενιάς παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2014 αποτελώντας τον καταλύτη ώστε η υδρογονοκίνηση και οι κυψέλες καυσίμου, γενικότερα, να μπουν για τα καλά στο σύγχρονο αυτοκινητικό λεξιλόγιο. Αν μη τι άλλο, το σημαντικότερο επίτευγμα του ιαπωνικού σεντάν με τη αμφιλεγόμενη για πολλούς αισθητική ήταν ότι ανέδειξε την υδρογονοκίνηση ως μία βιώσιμη και απόλυτα «καθαρή» λύση απέναντι στα παραδοσιακά ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία, η οποία με τις κατάλληλες κινήσεις και υποδομές υποστήριξης των οχημάτων του είδους κάλλιστα μπορεί να αποτελέσει το δεύτερο βασικό πυλώνα για το σταδιακό «χτίσιμο» μιας αυτοκίνησης με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Σε γενικές γραμμές, η Toyota είναι μία αυτοκινητοβιομηχανία που αναγνωρίζει την αξία του υδρογόνου ως βιώσιμου -και προπάντων εν αφθονία- πόρου για τη μεταφορά και αποθήκευση της ενέργειας, ο οποίος εξασφαλίζει μηδενικές εκπομπές όχι μόνο στα κλασσικά τετράτροχα οχήματα, αλλά και σε άλλες εφαρμογές στον τομέα των μεταφορών, όπως τα τρένα, τα πλοία και τα αεροπλάνα, ενω την ίδια στιγμή είναι σε θέση να παράγει ενέργεια για τη βιομηχανία, τις επιχειρήσεις και τα σπίτια – επίσης πρόκειται για ένα αποτελεσματικό μέσο αποθήκευσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που μπορεί να μεταφερθεί εκεί όπου χρειάζεται.
Στην περίπτωση του νέου Mirai βασική προτεραιότητα των ανθρώπων της Toyota ήταν η αύξηση της αυτονομίας κίνησης του οχήματος. Όπερ και εγένετο, καθώς μέσα από μια σειρά βελτιώσεων και αναβαθμίσεων το νέο Mirai είναι σε θέση πλέον να καλύψει με έναν ανεφοδιασμό αποστάσεις που φτάνουν σε μήκος έως και τα 650 χλμ. Σε πρώτη φάση το εν λόγω επίτευγμα κατέστη εφικτό χάρη στην προσθήκη μιας ακόμα δεξαμενής για την αποθήκευση του υδρογόνου, που πλέον ανέρχονται σε τρεις. Η συνολική τους δε χωρητικότητα φτάνει πλέον στα 5,6 κιλά, αντί για 4,6 κιλά. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί και στον τρόπο εγκατάστασης τους σε σχήμα ανάποδου Τ – η μία και μεγαλύτερη δεξαμενή βρίσκεται τοποθετημένη κατά μήκος του δαπέδου και οι άλλες δύο κάτω από τα πίσω καθίσματα.
Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της πλατφόρμας GA-L, στην οποία και βασίζεται το Mirai δεύτερης γενιάς, οι κυψέλες υδρογόνου έχουν «μετακομίσει» από το δάπεδο στο εμπρός μέρος στο «τρέχον» μοντέλο, εκεί όπου βρίσκεται ένας παραδοσιακός θερμικός κινητήρας. Την ίδια στιγμή, η νέα, πιο συμπαγής μπαταρία και ο ηλεκτρικός κινητήρας έχουν βρει θέση πάνω από τον πίσω άξονα δημιουργώντας σε συνδυασμό ένα «πακέτο» με ιδανική (ήτοι 50/50) κατανομή βάρους. Η συστοιχία των κυψελών καυσίμου χρησιμοποιεί ένα συμπαγές πολυμερές, όπως και το Mirai Mk1, αλλά με μικρότερο πλέον μέγεθος και λιγότερα στοιχεία (330 αντί για 370). Παρ ‘όλα αυτά, η πυκνότητα ισχύος αγγίζει την κορυφαία τιμή των 5,4 kW/ l με την μέγιστη ισχύ να αυξάνεται με τη σειρά της από τα 114 kW στις 128 kW.
Το νέο Toyota Mirai είναι εξοπλισμένο με μία μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης στη θέση της μονάδας υδριδίου νικελίου-μετάλλου του «τρέχοντος» μοντέλου. Όπως ανακοινώνει σήμερα η Toyota, ο νέος συσσωρευτής διαθέτει 84 κελιά, ονομαστική τάση 310,8 V αντί για 244,8 V, και χωρητικότητα 4,0 Ah, έναντι 6,5 Ah (1,24 kWh), ενώ το συνολικό του βάρος ανέρχεται τώρα στα 44,6 κιλά, αντί για 46,9 κιλά. Από εκεί και πέρα, οι μικρότερες διαστάσεις της επέτρεψαν την εγκατάστασή της πάνω από τον πίσω άξονα και πίσω από τα πίσω καθίσματα, αφήνοντας ανεπηρέαστο το χώρο φόρτωσης, ενώ βελτιώσεις έχουν γίνει και στο «φυσικό» σύστημα ψύξη της, με διακριτικές εισόδους αέρα και στις δύο πλευρές των πίσω καθισμάτων.
Από εκεί και πέρα, το αμάξωμα του νέου Mirai χαρακτηρίζεται από το μειωμένο κατά 65 χλστ. ύψος του (1.470 χλστ.) ενώ σε αντίθεση διευρυμένο κατά 140 χλστ. είναι το στο μεταξόνιο (2.920 χλστ.). Με τον πίσω πρόβολο να είναι αυξημένος κατά 85 χλστ., το συνολικό μήκος του οχήματος είναι τώρα 4.975 χλστ, ενώ αυξητικές… τάσεις παρουσιάζει και το πλάτος (+75 χλστ.). Από εκεί και πέρα, χάρη στη νέα πλατφόρμα, το Mirai δεύτερης γενιάς υιοθετεί μια διάταξη στον τομέα των αναρτήσεων με πολλαπλούς συνδέσμους εμπρός και πίσω, αντί για γόνατα Μακφέροσν και ημιάκαμπτο άξονα, σε συνδυασμό με μεγαλύτερους τροχούς με διάμετρο 19 και 20 ίντσες και ελαστικά 235/55 και 245/48 αντίστοιχα.
Με μόλις 11.000 πωλήσεις παγκοσμίως από το 2014 μέχρι σήμερα, το νέο Toyota Mirai των σχεδόν 1.950 κιλών έχει πλέον υψηλότερες εμπορικές προσδοκίες, αρκεί βέβαια οι υποδομές που θα υποστηρίξουν κατά τόπους τόσο την αποθήκευση όσο και τη διαδικασία ανεφοδιασμού με υδρογόνο να γνωρίσουν τις δέουσες αναβαθμίσεις. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ιθύνοντες της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σε συνδυασμό με τη μειωμένη κατά 20% τιμή του νέου μοντέλου, στόχος είναι ο 10πλασιασμός των πωλήσεών του σε βάθος χρόνου.