Η σχέση αγάπης των Ιαπώνων της Mazda με τον περιστροφικό κινητήρα δε λέει να κοπάσει, με τους ιθύνοντες και μηχανικούς της να δηλώνουν εκ νέου πως ο «δουλεύουν πυρετωδώς» προκειμένου να παρουσιάσουν τη νεότερη εκδοχή του.
Όπως είχαμε αναφέρει με πρόσφατη ανάρτησή μας, οι ουκ ολίγοι οπαδοί της Mazda εισέπραξαν στις αρχές περίπου της τρέχουσας χρονιάς μια ισχυρή δόση απογοήτευσης με την είδηση ότι οι Ιάπωνες εξελίσσουν μια νέα γενιά του περιστροφικού τους κινητήρα, η οποία, όλως παραδόξως, δεν θα αποτελεί τη «βασική» μονάδα κίνησης κάποιου επερχόμενου σπορ μοντέλου της, αλλά μια γεννήτρια, κάτι σαν range-extender δηλαδή, για χρήση σε μελλοντικά υβριδικά ή και ηλεκτρικά της μοντέλα. Μάλιστα, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, η ιαπωνική εταιρεία έχει ήδη καταθέσει προς κατοχύρωση στο αμερικάνικο γραφείο ευρεσιτεχνιών όχι ένα, αλλά δύο σχέδια που σχετίζονται με μελλοντικές εφαρμογές του Wankel κινητήρα της σε αυτοκίνητα περιορισμένων ή και μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Η πρώτη αφορά στη διάταξη που χρησιμοποιείται στο Mazda 2 RE (Range Extender) και η δεύτερη σε μια σύγχρονη εκδοχή του περιστροφικού κινητήρα, σύμφωνα με την οποία ένας πρωτότυπος μηχανισμός θα συμβάλλει στην εύκολη επανεκκίνησή του σταματώντας τον συγχρόνως ακριβώς στη θέση του κύκλου καύσης που παρατηρούνται οι μικρότερες εκπομπές ρύπων.
Ο Jacob Brown, εκπροσωπώντας την ιαπωνική εταιρεία, επιβεβαίωσε με δηλώσεις του ότι η Mazda προχωρά με γοργούς ρυθμούς τόσο τις μελέτες, όσο και στην εξέλιξη του περιστροφικού της κινητήρα ως range–extender παρουσιάζοντας μέσα στο 2019 ένα νέο ηλεκτρικό μοντέλο:
«Δεσμευόμαστε πως η Mazda είναι αφοσιωμένη στο να κατασκευάζει αυτοκίνητα που διαθέτουν οδηγοκεντρικό χαρακτήρα και υψηλές περιβαλλοντικές ευαισθησίες».
Θυμίζουμε πως η Mazda είχε καταθέσει προς κατοχύρωση στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού τον περασμένο χρόνο μια ευρεσιτεχνία βασισμένη στον κινητήρα Wankel που είχε ως τίτλο «Κινητήρας με περιστρεφόμενο έμβολο τοποθετημένος σε όχημα», η οποία, σε αντίθεση με τη σημερινή, είχε μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία και κατεύθυνση.
Μέσα από το επίσημο ηλεκτρονικό έντυπό της, το γνωστό στους φίλους της μάρκας «Zoom-Zoom», η ιαπωνική εταιρεία επανήλθε στο θέμα με αφορμή την 50η επέτειο του περιστροφικού της κινητήρα αναφέροντας τα εξής:
«Έχει περάσει μισός αιώνας από τότε που η Mazda παρουσίασε τον περιστροφικό κινητήρα στο Cosmo Sport ξαναγράφονας έτσι την ιστορία. Ο κύκλος του περιστροφικού κινητήρα δεν έχει φτάσει στο τέλος του. Χωρίς τον περιστροφικό κινητήρα ενδεχομένως να μην υπήρχε η Mazda. Και χωρίς την Mazda, είναι πολύ πιθανό ο περιστροφικός κινητήρας να μην έμμενε στην παραγωγή για σχεδόν μισό αιώνα».
Σε άλλη αναφορά του σχετικού κειμένου, η Mazda γίνεται πολύ πιο… αποκαλυπτική σε σχέση με το μέλλον του Wankel, αναφέροντας αυτολεξεί τα εξής:
«Ο περιστροφικός κινητήρας μπορεί πράγματι να βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα πρόθυρα της επιστροφής του. Ως πρωτεύουσα πηγή ενέργειας μπορεί να είναι συγκριτικά πιο διψασμένη καθώς οι στροφές αυξάνονται και πέφτουν και καθώς τα φορτία ποικίλουν. Αλλά σε σταθερές και βέλτιστες στροφές, όπως αυτές που βιώνει μια γεννήτρια, είναι ιδανικός. Έτσι δεν είναι περίεργο που η Mazda πειραματίστηκε με τη χρήση αυτών των υπέροχων μικρών κινητήρων –έχουν το ένα τρίτο του μεγάθους σε σχέση με έναν συμβατικό ντίζελ ή βενζίνης- ως γεννήτριες ισχύος ή ως range-extenders».
Σήμερα, με πρόσφατες δηλώσεις του, ο επικεφαλής του τμήματος έρευνας και Εξέλιξης της Mazda, Mitsuo Hitomi, έρχεται να προσθέσει ένα ακόμα λιθαράκι στην όλη συζήτηση, δηλώνοντας χαρακτηριστικά σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Wheels Magazine τα εξής:
«Συνεχίζουμε την εξέλιξη της επόμενης γενιάς του περιστροφικού κινητήρα».
Ο Ιάπωνας, ωστόσο, επεσήμανε πως οι μηχανικοί της εταιρείας συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες που άπτονται των ολοένα και πιο αυστηρών προδιαγραφών στις εκπομπές ρύπων.
«Δεν μπορούμε να βελτιώσουμε τις εκπομπές ρύπων του κινητήρα με βάσει τις ισχύουσες προδιαγραφές. Ωστόσο, εξετάζουμε διάφορα συστήματα ώστε να διασφαλίσουμε τις ιδανικές προϋποθέσεις».
Και προσέθεσε:
«Εξετάζουμε τεχνολογίες για την ανάφλεξη με τη χρήση λέιζερ ή πλάσματος. Το λέιζερ όμως είναι πολύ ακριβό».
Σε κάθε περίπτωση, το σίγουρο είναι πως ο κινητήρας Wankel της Mazda παραμένει ζωντανός, έστω κι αν προς το παρόν παραμένει καλά «κρυμμένος» στα εργαστήρια και τους πάγκους του τμήματος Έρευνας και Εξέλιξης της εταιρείας στη Χιροσίμα._Χ.Α.