Η ιαπωνική εταιρεία έδωσε σήμερα για πρώτη φορά στη δημοσιότητα τα στοιχεία απόδοσης, κατανάλωσης και εκπομπών τύπων του νέου Skyactiv-X κινητήρα της, ο οποίος πραγματοποιεί το ντεμπούτο του στο «σώμα» του Mazda3.
Ο νέος Skyactiv-X κινητήρας της Mazda πραγματοποιεί στο νέο Mazda3 το επίσημο ντεμπούτο του αποτελώντας το πρώτο μηχανικό σύνολο του είδους που βλέπει το δρόμο για τη γραμμή παραγωγής. Τι είναι αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει; Μα, φυσικά, ο τρόπος που λειτουργεί, ο οποίος αποτελεί μία μίξη αυτανάφλεξης και ανάφλεξης με σπινθήρα. Και εξηγούμαστε.
Σε ένα συμβατικό τετράχρονο βενζινοκινητήρα, καύσιμο και αέρας αναμειγνύονται κατά τη φάση εισαγωγής και αναφλέγονται στο τέλος της διαδικασίας συμπίεσης με τη βοήθεια του μπουζί. Στον ντίζελ, αντίθετα, εισάγεται και συμπιέζεται μόνον ο αέρας, ενώ η ανάφλεξη δε γίνεται με εξωτερικό σπινθήρα, αλλά με την εισαγωγή του καυσίμου στο τέλος της φάσης συμπίεσης, λόγω της υψηλότερης σχέσης συμπίεσης.
Ο κλασσικός κινητήρας HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) βρίσκεται ανάμεσα σε αυτά τα δύο concept: παρόλο που στον κύλινδρο εισάγεται και συμπιέζεται καύσιμο μείγμα (όπως στο βενζινοκινητήρα), αυτό αυταναφλέγεται μέσω της συμπίεσης, όπως στην περίπτωση του ντίζελ. Ο κινητήρας Skyactiv-X της Mazda (SPCCI – Spark Plug Controlled Compression Ignition) διαφέρει στο ότι διαθέτει σύστημα ανάφλεξης, το οποίο και χρησιμοποιεί με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο. O ψεκασμός γίνεται σε δύο στάδια. Αρχικά δημιουργείται ένα πολύ φτωχό καύσιμο μείγμα – τόσο φτωχό, που δε θα μπορούσε να αναφλεγεί με σπινθήρα – το οποίο και ψεκάζεται στο θάλαμο καύσης. Λόγω κατασκευής του αυλού εισαγωγής, δημιουργείται έντονος στροβιλισμός, και το μείγμα ωθείται προς τα τοιχώματα του κυλίνδρου. Κατόπιν, ένας δεύτερος ψεκασμός καυσίμου γίνεται κοντά στο μπουζί και αναφλέγεται με σπινθήρα. Η φλόγα εκτείνεται από το μπουζί προς τα κάτω, δημιουργώντας ένα κύμα πίεσης αντίθετο ως προς την κίνηση του εμβόλου. Η αύξηση της πίεσης, και όχι το μέτωπο της φλόγας, είναι αυτή που εντέλει αναφλέγει το καύσιμο μείγμα. Η ακρίβεια του συνδυασμού αυτανάφλεξης και ανάφλεξης με σπινθήρα μπορεί να ελεγχθεί με διαφοροποιήσεις στο κύμα πίεσης, μέσω του χρονισμό ψεκασμού/σπινθήρα.
Με αυτόν τον τρόπο η Mazda φαίνεται να λύνει το πρόβλημα του μικρού εύρους αποδοτικής λειτουργίας των συμβατικών HCCI, που περιορίζεται σε χαμηλές στροφές κινητήρα και σε μικρά φορτία. Κλειδί για την αποδοτική λειτουργία σε ψηλότερες στροφές περιστροφής είναι και η χρήση ενός συμπιεστή τύπου Roots, της τάξης των 7 psi. Δε χρησιμεύει στην αύξηση της ισχύος, αλλά στην εισαγωγή μεγαλύτερου όγκου αέρα στο θάλαμο καύσης, γεγονός που θα διατηρήσει το μείγμα αρκετά φτωχό για αυτανάφλεξη, ακόμα και σε ψηλές στροφές. Φυσικά, ο συμπιεστής διαθέτει συμπλέκτη που τον απεμπλέκει στις χαμηλότερες στροφές. Ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανακύκλησης καυσαερίων (προερχόμενο από το CX-9) διατηρεί την ιδανική θερμοκρασία καύσης, ενώ ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής ελέγχεται ηλεκτρονικά για ταχύτερη απόκριση (σε αντίθεση με τον πρώτης γενιάς Skyactive-G, όπου οι βαλβίδες εξαγωγής ελέγχονται υδραυλικά). Εξαιτίας των χαρακτηριστικών λειτουργίας, η Mazda χρησιμοποίησε σύστημα ψεκασμού υψηλής πίεσης (500 bar), για ταχύτερη και καθαρότερη καύση.
Επί του προκειμένου, η Mazda μας αποκαλύπτει σήμερα τις τεχνικές βασικές περγαμηνές του 4κύλινδρου Skyactiv-X κινητήρα της, ο οποίος έχει χωρητικότητα 1.998 κ.εκ. και απόδοση 180 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. Η δε ροπή του ανέρχεται στα 224 Nm, τα οποία κάνουν την εμφάνισή τους στις 3.000 σ.α.λ. Στην περίπτωση της έκδοσης hatchback του νέου Mazda3, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP ανέρχονται στα 125 και 131 gr/χλμ. στις εκδόσεις με 16άρες και 18άρες ζάντες, χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και κίνηση στους εμπρός τροχούς (140 και 142 gr/χλμ. στις προσθιοκίητες αυτόματες και 137 και 142 gr/χλμ. στις χειροκίνητες και τετρακίνητες). Η μέση κατανάλωση διαμορφώνεται στα 5,5/5,8 λιτ./100 χλμ., στα 6,2/6,3 λίτρα/100 χλμ. και στα 6,0/6,2 λίτ./100 χλμ., αντίστοιχα. Προς το παρόν, στοιχεία επιδόσεων δεν δίνονται στη δημοσιότητα από την ιαπωνική εταιρεία._Χ.Α.