Τόπο στα νιάτα! Ο Ζιλ Βιντάλ είναι ο νεότερος σε ηλικία που έχει περάσει από τη θέση του διευθυντή σχεδιασμού της Peugeot.
Προκειμένου να διαφοροποιήσουμε την Peugeot από τη Citroen, έχουμε ορίσει με μεγάλη ακρίβεια τη σχεδιαστική γλώσσα, το σχεδιαστικό DNA της κάθε φίρμας ξεχωριστά. Στην Peugeot τα αυτοκίνητα αποπνέουν μια παγκόσμια κομψότητα. Υιοθετούμε απλό ντιζάιν, που συνάμα πρέπει να είναι χαρισματικό. Στο εσωτερικό είναι επίσης ξεκάθαρα η αρχιτεκτονική που ακολουθούμε, τα χρώματα και οι λεπτομέρειες. Όλα αυτά τελούν υπό την ομπρέλα και καθοδήγηση του Ζαν Πιερ Πλουέ. Αν δει κανείς δίπλα δίπλα τα αυτοκίνητα της Peugeot, της Citroen ή ακόμα και της DS, είναι ξεκάθαρες οι διαφορές.
Μας αρέσει να χρησιμοποιούμε το μότο μας «motion and emotion» (κίνηση και συναίσθημα) και να το μεταφράζουμε αυτό σχεδιαστικά. Το motion αντιπροσωπεύει τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, που ταυτόχρονα υπογραμμίζονται από έναν εξίσου δυναμικό σχεδιασμό. Η ακρίβεια, λοιπόν, που χαρακτηρίζει την αίσθηση πίσω από το τιμόνι ενός Peugeot βρίσκει απήχηση στην αντίστοιχη ακρίβεια των γραμμών του αυτοκινήτου. Το motion επίσης έχει αναφορές στην τεχνολογία, που κι αυτή πρέπει να γίνεται αντιληπτή μέσα από το σχεδιασμό. Τα φανάρια του αυτοκινήτου είναι από τα πράγματα που παραπέμπουν στην τεχνολογία, και γι' αυτό δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στο σχεδιασμό τους. Από την άλλη, το συναίσθημα πηγάζει από την κομψότητα του σχεδιασμού και τη φυσική σχέση που δημιουργεί το αυτοκίνητο με τον κάτοχό του.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να χρησιμοποιήσεις τους δύο τόνους πάνω στο αυτοκίνητο. Μέχρι σήμερα η συνηθισμένη προσέγγιση είναι να βάφεται η οροφή με άλλο χρώμα. Εμείς βρήκαμε έναν πιο ορατό και έντονο τρόπο να το κάνουμε, ο οποίος λειτουργεί καλύτερα προκειμένου να υπογραμμίζει το δυναμισμό των αυτοκινήτων μας. Γνωρίζουμε τους περιορισμούς που έχει αυτή η προσέγγιση, για αυτό και υιοθετείται μόνο σε ειδικές εκδόσεις.
Το πρωτότυπο Quartz που παρουσιάσαμε στην Έκθεση του Παρισιού είναι πιο ριζοσπαστικό, πιο καρικατούρα και πιο εντυπωσιακό από το Exalt, αλλά, αν ξεχάσεις τις διαστάσεις του, σου δίνει μια ιδέα για πράγματα που θα έρθουν στο μέλλον, όπως το έκανε και το Exalt. Το τελευταίο, βέβαια, είναι λιγότερο ακραίο, πιο ραφιναρισμένο, με πιο ισορροπημένες αναλογίες. Το Exalt δείχνει πώς θα εξελιχθεί η μάσκα της Peugeot. Πρόκειται για ένα πιο ρεαλιστικό πρωτότυπο σε σχέση με το Quartz, όμως και τα δύο μαζί αποκαλύπτουν πολλές λεπτομέρειες από τη μορφή που θα έχουν τα Peugeot τα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά τη σχεδιαστική κληρονομιά της εταιρείας, υιοθετούμε κάποια πράγματα που μας συνδέουν με το παρελθόν, τα οποία μπορεί να έχουν να κάνουν με κάποιες αναλογίες ή την προσωπικότητα ενός μοντέλου, αλλά δεν ακολουθούμε τη λογική ενός ρετρό σχεδιασμού. Εντούτοις, αν βρούμε κάτι ενδιαφέρον από την ιστορία μας, δε διστάζουμε να το χρησιμοποιήσουμε.
Παρ' ότι το αγωνιστικό «2008» του Ντακάρ κατασκευάστηκε έχοντας προτεραιότητα το θέμα των επιδόσεων, εντούτοις ενεπλάκη το σχεδιαστικό τμήμα της εταιρείας, ακολουθώντας φυσικά τις προδιαγραφές που έθεσε η Peugeot Sport σε θέματα διαστάσεων, αεροδυναμικής, ψύξης του κινητήρα και της καμπίνας του πληρώματος. Παρά τους περιορισμούς που είχαμε, καταφέραμε και δώσαμε μια ταυτότητα στο συγκεκριμένο αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Για το σχεδιασμό των αυτοκινήτων μας αξιοποιούμε και τα στούντιο που διαθέτουμε εκτός Γαλλίας. Έτσι, παρ' ότι το «2008» παραγωγής σχεδιάστηκε τελικά στη Γαλλία, είχε προηγηθεί ένας διαγωνισμός ανάμεσα στα σχεδιαστικά μας κέντρα στην Κίνα και τη Νότια Αμερική, από τις προτάσεις των οποίων το τελικό αυτοκίνητο δανείστηκε πολλές ιδέες και λεπτομέρειες.
Οι σημαντικότερες αγορές της Peugeot είναι η Ευρώπη, η Ασία, η Νότια Αμερική, η Αυστραλία κτλ. Παρ' ότι η Κίνα αποτελεί πλέον μια πολύ σημαντική αγορά, εμείς εξακολουθούμε να προσδίδουμε γαλλικό χρώμα στα μοντέλα μας. Φυσικά, τα αυτοκίνητα που προορίζονται για την Κίνα διαθέτουν συγκεκριμένες αποχρώσεις και εξοπλισμό, καθώς αυτά έχουν μεγάλη σχέση με την πολιτισμική ταυτότητα της εκάστοτε αγοράς. Πολύ σημαντικός για τους Κινέζους αγοραστές είναι και ο χώρος των πίσω επιβατών. Αυτό, για παράδειγμα, το λάβαμε υπόψη όταν σχεδιάζαμε το «508».
Ο σχεδιασμός που επιλέξαμε στον πίνακα οργάνων του «208» και εν συνεχεία του «308», με το μικρού μεγέθους τιμόνι και τα όργανα να γίνονται ορατά στον οδηγό πάνω, και όχι μέσα από τη στεφάνη του τιμονιού, αποδείχθηκε επιτυχημένη, αν κρίνουμε από την υποδοχή που επιφύλαξε στα συγκεκριμένα μοντέλα το αγοραστικό κοινό. Δεν είχαμε κάποια αρνητικά σχόλια από τους κατόχους του αυτοκινήτου. Για την ακρίβεια, δεν είχαμε ούτε ένα, άρα μπορούμε να το θεωρήσουμε επιτυχημένη επιλογή. Οι οδηγοί με πολύ μεγάλη απόκλιση από το μέσο όρο αναστήματος δυσκολεύονται εξίσου να βρουν την ιδανική θέση και στα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Πιο πολύ είναι θέμα προσαρμογής σε κάτι που είναι καινούργιο. Αν το σκεφτεί κανείς, όμως, είναι προτιμότερο, όταν ο οδηγός βλέπει τα όργανα, το βλέμμα του να μην αποκλίνει πολύ από το δρόμο. Επιπλέον, ένα μικρότερο τιμόνι δίνει την αίσθηση στον οδηγό ότι ελέγχει καλύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια το σύστημα διεύθυνσης και, για αυτούς που τους ενδιαφέρει η σπορ οδήγηση, εξασφαλίζει μια πιο σπορ εμπειρία. Στην Peugeot βλέπουμε μόνο πλεονεκτήματα, για αυτό και θα διευρύνουμε την εφαρμογή αυτής της λύσης.
Παρ' ότι είμαι ο μικρότερος σε ηλικία που ανέλαβε επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της εταιρείας, δε νιώθω κάποιο δέος. Για να πετύχουμε στο στόχο μας, αυτό που πρέπει να έχουμε είναι ένα ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον, για το πού θέλουμε δηλαδή να πάμε δέκα με δεκαπέντε χρόνια από σήμερα, και βέβαια να μπορούμε κάθε μέρα να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα που προκύπτουν.
Ένα τέτοιο όραμα πρέπει να έχουν όλοι όσοι εργάζονται στην εταιρεία, οι μηχανικοί, οι σχεδιαστές, οι άνθρωποι του μάρκετινγκ, να κατανοούν τι κάνει ο ανταγωνισμός, να δέχονται ότι πρέπει να πάρουν κάποιο ρίσκο. Όμως, τα σπουδαία αυτοκίνητα δεν προκύπτουν κάθε μέρα, ακόμα κι αν όλα έχουν γίνει με το σωστό τρόπο. Μόνο με την ύπαρξη του ίδιου του μοντέλου μπορείς να ξέρεις ότι έχεις στα χέρια σου ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Η ιστορία, λοιπόν, είναι εκείνη που τελικά αναδεικνύει ποια αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά…_ 4Τ
Gilles Vidal
Ο Ζιλ Βιντάλ γεννήθηκε το 1972. Ξεκίνησε να εργάζεται ως σχεδιαστής το 1996 στη Citroen, αναλαμβάνοντας, υπό την επίβλεψη του Ζαν Πιερ Πλουέ, να πραγματοποιήσει το facelift του Belingo και το σχεδιασμό του αγωνιστικού Saxo, όπως επίσης του πρωτοτύπου Osmosis. Όταν, τo 2009, ο Πλουέ αναβαθμίστηκε αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση σχεδιασμού της PSA, ανατέθηκε στον Βιντάλ ο σχεδιασμός των πρωτοτύπων της Peugeot. Τα BB1 και SR1 ουσιαστικά αποκάλυψαν την επόμενη ημέρα στη σχεδιαστική ταυτότητα της γαλλικής φίρμας. Το 2010 ο Ζιλ Βιντάλ ανέλαβε τη Διεύθυνση Σχεδιασμού της Peugeot.