Η εμπορική πορεία της οικογένειας «911» μαστίζεται από προβλήματα δημοτικότητας στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου του πλανήτη. Και για το λόγο αυτό η γερμανική εταιρεία παίρνει τα μέτρα της.
Μπορεί η αγορά της Κίνας να είναι η μεγαλύτερη για την Porsche, εντούτοις υπάρχει μία βασική «αδυναμία» σε αυτή που δικαίως εγείρει ανησυχίες στα υψηλόβαθμα στελέχη της: οι ισχνές πωλήσεις της «911». Το αθλητικό κουπέ των Γερμανών μπορεί χρόνια τώρα να αποτελεί ένα εξαιρετικά… ποθητό μοντέλο για τους παραδοσιακούς οπαδούς της μάρκας ανά τον κόσμο, στην Κίνα, ωστόσο, είναι το λιγότερο δημοφιλές της γκάμας τους. Και μάλιστα, για μια σειρά διαφορετικών λόγων.
Για του λόγου το αληθές, το 2017, η Porsche κατάφερε να ταξινομήσει στη μεγαλύτερη αγορά της υφηλίου μόλις 1.694 αντίτυπα της «911», επίδοση που αντιπροσωπεύει μόλις το 2,3% των πωλήσεών της στην αχανή αυτή χώρα. Και για να έχει κανείς ένα απτό μέτρο σύγκρισης, στη Γερμανία μόνο, η Porsche ταξινόμησε το 2017, ούτε λίγο ούτε πολύ, 7.500 «κομμάτια» της «911», αριθμός που αντιστοιχεί στο 25% των πωλήσεων της στη γερμανική επικράτεια.
Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό στην Κίνα, και μάλιστα στο σύνολο των super-sport μοντέλων της εγχώριας αγοράς; Σύμφωνα με έγκυρους αναλυτές της, στην Κίνα η επίδειξη κοινωνικής ισχύος και πλούτου δεν εκφράζεται στον κόσμο των τεσσάρων τροχών μέσα από την απόκτηση ενός «χαμηλού» αυτοκίνητου με υψηλή ισχύ ή/και σπορ συμπεριφορά, αλλά μέσα από το μέγεθός του. Εξ ου και η μεγάλη δημοτικότητα των σεντάν πολυτελείας -και μάλιστα σε εκδόσεις με διευρυμένο μεταξόνιο.
Την ίδια στιγμή, οι οικονομικά εύρωστοί Κινέζοι -αυτοί δηλαδή που μπορούν εξ ορισμού να αποκτήσουν αυτοκίνητα σαν την «911»- εξακολουθούν να μη θέλουν να βρίσκονται πίσω από τον τιμόνι τους επιλέγοντας να μετακινούνται με την αρωγή… σοφέρ στο πίσω κάθισμα μιας Mercedes S-Class ή μιας Porsche Panamera, για παράδειγμά. Ή εναλλακτικά ενός ψηλού «τζιπ», όπως η Cayenne.
Από τη μεριά τους, οι ιθύνοντες της Porsche δεν «κατηγορούν» και τόσο την αυτοκινητική κουλτούρα, και εν γένει τις συνήθειες των Κινέζων, όσον αφορά τη φτωχή πορεία της «911» στη χώρα, όσο την υψηλή φορολογία, που σε πολλές περιπτώσεις είναι ικανή να διπλασιάσει την τιμή του αυτοκινήτου.
«Η βασική έκδοση της 911 στην Κίνα κοστίζει περίπου όσο μία Turbo S στις αγορές της Δ. Ευρώπης», επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι ιθύνοντες της Porsche.
Και όπως φαίνεται, εκεί βρίσκεται το μυστικό: στη φορολογία. Γιατί, πως αλλιώς θα μπορούσε να εξηγήσει κανείς το διπλασιασμό των πωλήσεων των 718 Cayman/Boxster αμέσως μετά το λανσάρισμά τους με 4κύλινδρους κινητήρες χαμηλού κυβισμού, στοιχείο που αυτομάτως «έριξε» σε πολύ πιο χαμηλά επίπεδα τους επιβαλλόμενους φόρους και κατ’ επέκταση την τιμή κτίσης; Έτσι, με εκκίνηση κοντά στα 600.000 Yuan, δηλαδή κάτω από τα 80.000 ευρώ, οι 718 Cayman/Boxster έγιναν εν μία νυκτί… ανάρπαστες στην Κίνα, στην οποία μόνο πέρσι ταξινομήθηκαν σχεδόν 6.000 αντίτυπά τους.
Πως σκέφτονται να αντιδράσουν οι ιθύνοντες της Porsche; Σίγουρα, όχι με το να εγκαταστήσουν στο πίσω μέρος των «911» μηχανικά σύνολα με χαμηλότερο κυβισμό. Αυτό, ούτως ή άλλως, θα ήταν ιεροσυλία και σίγουρα η αρχή του τέλους για το αειθαλές κουπέ τους. Έτσι, τα μόνα «όπλα» που έχουν στη διάθεσή τους αυτή τη στιγμή είναι να επιμείνουν στη γνώριμη συνταγή του μοντέλου διαφημίζοντας συγχρόνως με πιο έντονο τρόπο τις αρετές του. Μα, πρωτίστως, τη… χαρά του να βρίσκεται κανείς πίσω από το τιμόνι τους.
Για του λόγο αυτό, πριν λίγες μόλις μέρες, η γερμανική εταιρεία αποφάσισε να εγκαινιάσει τις λειτουργίες του πρώτου στην Ασία Experience Center (και του έκτου κατά σειρά στον κόσμο), το οποίο, διόλου τυχαία, έχει την έδρα στην πόλη της Σαγκάης, δίπλα στις γνώριμες υποδομές της πίστας στην οποία διεξάγεται κάθε χρόνο το GP Κίνας. Στις εγκαταστάσεις της μονάδας αυτής περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και μια πίστα δοκιμών, στην οποία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δοκιμάσουν για 90 λεπτά και με κόστος 450 περίπου ευρώ όλες τις διαθέσιμες εκδόσεις της «911» σε μια ποικιλία συνθηκών και «καταστάσεων» που έρχονται να αναδείξουν τις σπορ δυνατότητες της. Και με τον τρόπο αυτό, ευελπιστώντας συγχρόνως πως σε σύντομο χρονικό διάστημα οι «βαρείς» φόροι που επιβάλλει η πολιτεία στα αυτοκίνητα του είδους θα πέσουν, οι άνθρωποι της Porsche ελπίζουν πως το ενεργό τετράτροχο πάρκο των «911» σιγά σιγά θα αρχίσει να αυξάνεται σε μία αγορά που –θέλοντας και μη- αποτελεί την πλέον πρωταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο._Χ.Α.