Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου κατέγραψε το Σεπτέμβριο τη μεγαλύτερη πτώση της εδώ και μία δεκαετία. Το όνομα του υπαίτιου; WLTP.
Η δυσκολία που αντιμετώπισαν από τα τέλη του καλοκαιριού και μετά ουκ ολίγοι κατασκευαστές προκειμένου «συμμορφώσουν» έγκαιρα τα μοντέλα τους σύμφωνα με το πιο αυστηρό και πιο ρεαλιστικό πρωτόκολλο προσδιορισμού των εκπομπών ρύπων – λέγε με WLTP – είχε ως αποτέλεσμα τη μη διαθεσιμότητα πολλών εξ αυτών και κατά συνέπεια την… κατρακύλα της αγοράς σε όλες σχεδόν τις επιμέρους χώρες.
Με απόλυτα αριθμητικά στοιχεία, το Σεπτέμβριο η αγορά της γηραιάς ηπείρου κατέγραψε μόλις 1,12 εκ. ταξινομήσεις, αριθμός μειωμένος κατά 343.000 μονάδες σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017 (σ.σ.: ποσοστιαία η πτώση άγγιξε το 23,4%). Μολαταύτα, χάρη στο (αναμενόμενο) άλμα των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων τον Αύγουστο, το πρώτο 9μηνο του 2018 έκλεισε με θετικό πρόσημο καταγράφοντας άνοδο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό της τάξης του 2,3%. Αριθμός που μεταφράζεται σε ταξινομήσεις αυξημένες κατά 278.000 μονάδες σε περίοδο 270 ημερών.
Κατά το μήνα Σεπτέμβριο πτώση στις ταξινομήσεις τους κατέγραψαν οι 23 από τις 27 αγορές της Ευρώπης για τις οποίες η Jato διαθέτει επίσημα στατιστικά στοιχεία. «Αυτή είναι μια τεράστια πτώση, αλλά ήταν κάπως αναμενόμενη σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τις ταξινομήσεις να πέφτουν, εφόσον ένα μεγάλο μέρος των εκδόσεων της αγοράς παραμένει μη διαθέσιμο. Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι πόσο καιρό θα διαρκέσει η πτώση, η οποία θα εξαρτηθεί από το πόσο χρόνο χρειάζονται οι κατασκευαστές αυτοκινήτων για να πιστοποιήσουν τα μοντέλα που θέλουν να διατηρήσουν στην αγορά», δηλώνουν χαρακτηριστικά οι ιθύνοντες της Jato.
Μετά τη σημαντική αύξηση των ταξινομήσεων τον Αύγουστο, οι αποκαλούμενες και ως fleet πωλήσεις σημείωσαν πτώση το Σεπτέμβριο με το μερίδιο τους να περιορίζεται από το 59% στο 53%. Κάμψη κατά 9% κατεγράφη τον περασμένο μήνα και στις πωλήσεις λιανικής. Η μείωση ήταν ιδιαίτερα έντονη στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα, τα οποία κατέγραψαν τα χαμηλότερα μερίδια αγοράς εδώ και χρόνια (μόλις 32,9%) και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 40%. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά, υβριδικά και plug–in κατέγραψαν υψηλό μερίδιο αγοράς (7,9%), καθώς η ζήτηση για αυτά αυξήθηκε κατά 12,7% φτάνοντας τις 85.300 μονάδες.
Τα SUV, παρά το γεγονός ότι οι εγγραφές τους μειώθηκαν κατά 10,9% σε 407.500 μονάδες, το μερίδιο αγοράς τους αυξήθηκε από 31,3% το Σεπτέμβριο του 2017 σε 36,4% το Σεπτέμβριο του 2018. Στον αντίποδα, οι περισσότερο χαμένοι του περασμένο μήνα ήταν τα αυτοκίνητα της κατηγορίας MPV, τα μεσαία, καθώς και εκείνα της compact κλάσης.
Για πρώτη φορά εδώ και σχεδόν οκτώ χρόνια, ο όμιλος VW δεν κατετάγη στη θέση 1, καθώς την κορυφαία κατέλαβε η PSA, παρά το γεγονός ότι σημείωσε μείωση στις ταξινομήσεις της κατά 8,4% (συνολικά, οι πωλήσεις του γαλλικού ομίλου έφτασαν τις 200.400 μονάδες). Κι αυτό, χάρη στις Peugeot και Opel/Vauxhall, με την πρώτη να καταγράφει το υψηλότερο μερίδιο και τη δεύτερη το μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων μέσα στο μήνα. Η BMW ήταν η μάρκα με τις καλύτερες πωλήσεις στην κατηγορία των premium αυτοκινήτων καταγράφοντας τη μικρότερη συγκριτικά πτώση (-7,4%) σε σχέση με τις Mercedes (-13,7%) και Audi (-60,4%).
Σε επίπεδο μοντέλων, το Opel Corsa κατάφερε το Σεπτέμβριο να νικήσει το VW Golf αποτελώντας το best-seller μοντέλο του μήνα. Το γερμανικό χάτσμπακ, το οποίο κατέχει τη θέση 1 στις πωλήσεις από τον Μάρτιο του 2017, είδε τη δημοτικότητά του να κατρακυλά κατά 71% πέφτοντας στη 13η θέση της κατάταξης, μπροστά από το Peugeot 2008 και πίσω από τη Σειρά 1 της BMW. Πολύ καλή ήταν επίσης η επίδοση των Toyota Yaris, το οποίο σκαρφάλωσε στη θέση 4 της συνολικής κατάταξης, της Mercedes A–Class, του πιο δημοφιλούς κόμπακτ αυτοκινήτου τον Σεπτέμβριο, αλλά και του Peugeot 3008, του πιο δημοφιλούς σε πωλήσεις SUV μοντέλου του περασμένο μήνα._Χ.Α.