Η υπερβολική ταχύτητα και η υπέρβαση των ορίων εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικά προβλήματα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με νεότερη έρευνα που δημοσιεύθηκε σήμερα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC).
Οι ερευνητές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών εξέτασαν τον αριθμό των οχημάτων που εντοπίστηκαν να κινούνται πάνω από το όριο ταχύτητας σε διαφορετικούς τύπους δρόμων στις χώρες της γηραιάς ηπείρου που ήταν σε θέση να παρέχουν αντίστοιχα δεδομένα.
Σε αστικές οδούς, όπου παρατηρείται το 37% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 35% με 75% των οχημάτων εντοπίστηκαν να κινούνται με υψηλότερη ταχύτητα σε σχέση με τη νόμιμη.
Σε επαρχιακούς δρόμους, στους οποίους παρατηρείται το 55% των θανάτων από τροχαία στην Ευρώπη, η έρευνα ανέδειξε πως το 9% έως και το 63% των οχημάτων υπερέβησαν τα όρια ταχύτητας.
Σε αυτοκινητόδρομους, εκεί όπου καταγράφεται το 8% των θανάτων από τροχαία, το ποσοστό των οχημάτων που ξεπερνούσαν το όριο ταχύτητας εντοπίστηκε μεταξύ 23% και 59%.
Σύμφωνα με την έρευνα, η υπερβολική ταχύτητα, η οποία είναι υπεύθυνη περίπου για το ένα τρίτο των θανατηφόρων συγκρούσεων και συνάμα κεντρικός επιβαρυντικός παράγοντας στα περισσότερα ατυχήματα, αποτελεί μείζονα παράγοντα στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
Το μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, Graziella Jost, δήλωσε:
«500 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε εβδομάδα στους δρόμους της ΕΕ, αριθμός που δεν υποχωρεί εδώ και αρκετά χρόνια. Και η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες εξακολουθεί να είναι ο νούμερο ένα υπαίτιος. Είναι πολύ απλό: αν θέλουμε να μειώσουμε τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τον παράγοντα της ταχύτητας. Αυτή τη στιγμή, η ΕΕ έχει μια ευκαιρία να κάνει τη διαφορά».
Η ως άνω έρευνα-έκθεση επισημαίνει επίσης τα μέτρα που σχετίζονται με την ταχύτητα, τα οποία εφαρμόζονται σήμερα σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ. Η Γαλλία, για παράδειγμα, μείωσε πρόσφατα το όριο ταχύτητας σε επαρχιακούς δρόμους χωρίς ενδιάμεσο διαχωριστικό από τα 90 χλμ./ώρα σε 80 χλμ./ώρα. Μια πρώτη ανάλυση από το ερευνητικό ινστιτούτο Cerema έδειξε 116 λιγότερους θανάτους σε επαρχιακούς δρόμους στους οποίους το όριο ταχύτητας μειώθηκε στα 80 χλμ / ώρα σε σύγκριση με το μέσο όρο της 5ετίας 2013-2017 στους ίδιους δρόμους για τους μήνες Ιούλιο έως Δεκέμβριο. Η Ισπανία ανακοίνωσε, επίσης, τη μείωση του ορίου στον ίδιο τύπο δρόμων από τα 100 χλμ./ώρα στα 90 χλμ./ώρα. Ακόμα πιο «γενναίο» ήταν το μαχαίρι στο Βέλγιο, όπου το όριο μειώθηκε από τα 90 χλμ./ώρα στα μόλις 70 χλμ./ώρα.
Στη Σουηδία και με όριο ταχύτητας σε επαρχιακούς δρόμους τα 70 χλμ./ώρα, παρατηρούνται 27 θάνατοι ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, ενώ σε χώρες με όριο τα 80 χλμ./ώρα, οι θάνατοι είναι εξίσου περιορισμένοι (Νορβηγία: 26, Ελβετία: 26, Δανία: 37, Ολλανδία: 37).
Από τις 27 χώρες που μπόρεσαν να παράσχουν στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των κλήσεων που επιδόθηκαν για υπέρβαση των ορίων ταχύτητας κατά την περίοδο 2010-2017, ο αριθμός τους αυξήθηκε σε 18 χώρες, ενώ σε 9 κατεγράφη μείωση._Χ.Α.