Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης είναι ένα οδικό έργο απαραίτητο για την Κρήτη, καθώς θα βελτιώσει συνολικά και την ασφάλεια στο νησί. Δείτε σε ποια φάση βρίσκεται η κατασκευή του.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης είναι το πιο απαιτητικό, περίπλοκο, δύσκολο και σύνθετο έργο που καλείται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να διαχειριστεί και να υλοποιήσει. Διακρίνεται σε τρία τμήματα, με τα δύο πρώτα να είναι το «Χερσόνησος – Νεάπολη» ως έργο ΣΔΙΤ και το «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» ως δημόσιο έργο. Στην παρούσα φάση για τις εργολαβίες στα δύο αυτά τμήματα εκπονούνται, από τους αναδόχους, οι οριστικοποιημένες μελέτες που απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες σε τμήματα για τα οποία είναι εφικτή η εκτέλεση των εργασιών, και αφορούν είτε δασικές εκτάσεις, μετά τις σχετικές αδειοδοτήσεις, είτε ενοικιαζόμενες. Η αύξηση του αριθμού των μετώπων εργασίας, και συνεπώς η πρόοδος των εργασιών στα εν λόγω τμήματα, θα μεγιστοποιηθεί με την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης. Σημειώνουμε ότι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, τον Απρίλιο του 2024, τα σχετικά δικαστήρια για την εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 7Α του Ν. 2882/2001, και αναμένονται οι αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση, η πρόοδος ολοκλήρωσης των διαδικασιών ένταξης των απαλλοτριωμένων τμημάτων σε αυτή τη διαδικασία από τα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια επηρεάζει και την πρόοδο εκτέλεσης του συνόλου των εργασιών των έργων.
Το τρίτο τμήμα είναι το «Χανιά – Ηράκλειο» μήκους 157,5 χλμ., με 2 προαιρέσεις, οι οποίες είναι το «Κίσσαμος – Χανιά» και ο ανισόπεδος κόμβος της οδικής σύνδεσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) με το Αεροδρόμιο Χανίων. Βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία, έχει εκδοθεί απόφαση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου, στις 21 Μαρτίου 2024, αναμένεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων για το έργο παραχώρησης τους αμέσως προσεχείς μήνες, και έπεται η υπογραφή της σύμβασης. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών είναι πέντε έτη από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης. Στο φυσικό αντικείμενο και των τριών διακριτών οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, περιλαμβάνεται και κατασκευή κόμβων, μεγάλων τεχνικών έργων, παράπλευρου δικτύου, ενιαίας διατομής οδοστρώματος και διαχωριστικής νησίδας, σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη υλοποιήσει παρεμβάσεις σε σημεία που απαιτούνται ιδιαίτερες εργασίες οδικής ασφάλειας, όπως είναι η ολοκλήρωση των Κόμβων Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, καθώς, και στην εν εξελίξει σύμβαση, εργασίες οδικής ασφάλειας, που περιλαμβάνουν και 10 πεζογέφυρες στο οδικό Τμήμα «Γεωργιούπολη – Πετρές», στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
Παράλληλα, το Υπουργείο έχει ήδη δρομολογήσει την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών σε επικίνδυνα τμήματα του οδικού άξονα Χανιά – Ηράκλειο, καθώς και Χανιά – Κίσσαμος, τα οποία σύντομα θα παρουσιαστούν στις τοπικές αρχές, καθώς η υλοποίησή τους απαιτεί τη συνεργασία και τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών. Τα προτεινόμενα έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας θα είναι αντίστοιχα με αυτά που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία στον οδικό άξονα «Πάτρα – Πύργος» και θα έχουν σχετικά άμεση εφαρμογή και απόδοση, καθόσον δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση και πρόσθετες απαλλοτριώσεις. Αυτά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επί συνόλω ή μερικώς, ανάλογα με την εφικτότητα και την αναγκαιότητα, με βάση και τη διεθνή εμπειρία και πρακτική, οριζόντια διαγράμμιση, εύκαμπτα διαχωριστικά κολωνάκια, φωτισμό κόμβων και τμημάτων οδού, αναμόρφωση κατακόρυφης σήμανσης, αντιολισθηρή στρώση κυκλοφορίας, στηθαία ασφαλείας, κλαδοκοπές, φωτεινή σηματοδότηση κόμβων και αποκατάσταση καθιζήσεων οδοστρώματος. Τα παραπάνω ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων.