Αυτά είναι τα δημόσια έργα που φιλοδοξούν να αλλάξουν για πάντα τις καθημερινές μετακινήσεις και τις μεταφορές στην Αττική, όταν φυσικά ολοκληρωθούν.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΚΥΜΗΣ
Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης ως την Εθνική Οδό θα διευκολύνει την πρόσβαση αρκετών δήμων της βόρειας Αττικής στην εθνική οδό, ενώ θα αποσυμφορήσει το τοπικό δίκτυο τριών δήμων και την έξοδο της Αττικής Οδού στην ΠΑΘΕ, στην οποία εμφανίζεται συνωστισμός σχεδόν καθημερινά. Το έργο έχει προϋπολογισμό 434 εκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνει την ολοκλήρωση των έργων στον κόμβο σύνδεσης της λεωφόρου Κύμης (έξοδος Κύμης/Πλαπούτα) με την Αττική Οδό.
Ο δρόμος συνεχίζεται με ανοιχτή οδοποιία για 360 μέτρα μέχρι το νότιο στόμιο της σήραγγας, στο ύψος της υφιστάμενης οδού Νεφέλης στο Ηράκλειο. Ακολουθεί σήραγγα 2,4 χλμ., η οποία θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη για 1,25 χλμ. μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (cut and cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης.
Για τον κόμβο Καλυφτάκη
Η ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη δεν περιλαμβάνεται στο βασικό αντικείμενο του έργου, αλλά έχει προστεθεί με δικαίωμα προαίρεσης (δηλαδή εφόσον το επιθυμεί το Δημόσιο). Ως έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο γεφυρών 260 μέτρων έκαστη και τη συμπλήρωση των τμημάτων του οδικού δικτύου. Το έργο θα διευκολύνει την απευθείας πρόσβαση στην εθνική οδό πυκνοκατοικημένων δήμων. Θα αποτελέσει μια εναλλακτική λύση (χωρίς διόδια) και στην Αττική Οδό, η οποία έχει μόνο μία λωρίδα στην έξοδο προς Λαμία, με αποτέλεσμα να παρατηρείται καθημερινά κυκλοφοριακή συμφόρηση στο συγκεκριμένο σημείο.
ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ
Το 2023 αναμένεται η δημοπράτηση των τριών επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς λεωφόρο Βουλιαγμένης, Ραφήνα και Λαύριο. Η πιο βασική είναι η επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού έως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, μέσω μιας υπόγειας σήραγγας χωρίς εξόδους, μήκους 3 χιλιομέτρων. Με την κατασκευή της επέκτασης αυτής θα «κλείσει» και αυτός ο δακτύλιος από τα βόρεια προς τα νότια προάστια, διευκολύνοντας την κίνηση προς και από τις παραλιακές περιοχές. Αυτό αποκτά μεγαλύτερη σημασία λόγω της ανέγερσης, μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες, μιας νέας πόλης στο Ελληνικό. Το υπουργείο Υποδομών θα εξετάσει παράλληλα και την κυκλοφοριακή αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης, με μείωση των φαναριών.
ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ
Η παραλιακή λεωφόρος Ποσειδώνος θα υπογειοποιηθεί σε δύο τμήματα, συνολικού μήκους περίπου έξι χιλιομέτρων. Η πρώτη παρέμβαση ήδη έγινε, στην περιοχή του Νέου Φαλήρου, από το ύψος του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) ως την λεωφόρο Συγγρού, μέσα από τα έργα ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου. Στο τμήμα αυτό η λεωφόρος Ποσειδώνος είναι ημιυπόγεια, λειτουργώντας παράλληλα με ένα μεγάλο πάρκο που θα δημιουργηθεί στην περιοχή (χωρίς να είναι υπογειοποιημένη με την πλήρη έννοια, «εξαφανίζεται» οπτικά, αφήνοντας ενιαίο χώρο για την ανάπτυξη του πάρκου). Η δεύτερη παρέμβαση που γίνεται τώρα συντελείται στην περιοχή του Αγίου Κοσμά και του Ελληνικού, σε μήκος που θα ανέρχεται επίσης στα τρία χιλιόμετρα. Εκεί θα τεθεί σε εφαρμογή η πλήρης υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, από το τέλος της παραλίας του Αλίμου και πιο κάτω από την σύνδεσή της με την λεωφόρο Αλίμου, ενώ η ανύψωση και η επιστροφή στην επιφάνεια θα βρίσκεται στο ύψος του Ελληνικού, περίπου στην περιοχή της Μαρίνας (η γραμμή του Τραμ θα παραμείνει ως έχει). Το συνολικό κόστος της ημι-υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος στον Φαληρικό Όρμο υπολογίζεται στα 150 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος της πλήρους υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος από τον Άλιμο ως το Ελληνικό εκτιμάται στα 300 εκατομμύρια ευρώ. Το μεγάλο κέρδος για τους οδηγούς είναι η κατάργηση τουλάχιστον πέντε φαναριών, τα οποία σήμερα καθυστερούν τους πάντες στην περιοχή.
ΜΕΤΡΟ – ΓΡΑΜΜΗ 4
Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, ύψους 1,2 δις ευρώ. Το πρώτο τμήμα από το Άλσος Βεΐκου στο Γουδή, με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας. Ταυτόχρονα, προχωρά η μελετητική ωριμότητα και για τις μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4, με προτεραιότητα προς Μαρούσι και Βόρεια Προάστια. Σε λίγους μήνες παραδίδονται και οι τρεις τελευταίοι νέοι σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά: Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιά.
Η Γραμμή 4 σε αριθμούς
Η Γραμμή 4 του Μετρό αναμένεται να αλλάξει όλα όσα ξέρουμε για τις καθημερινές μας μετακινήσεις. Συγκεντρώσαμε λίγα ενδιαφέροντα στοιχεία, τα οποία σας παραθέτουμε παρακάτω, για να δούμε το νέο μεγάλο έργο σε αριθμούς.
Θα μετακινούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως, 125.000 εργαζόμενοι
15 σταθμοί (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή)
85.000 τετραγωνικά μέτρα αναπλάσεων
1,5 με 2 χρόνια διαρκεί η εκσκαφή ενός σταθμού Μετρό
2 μετροπόντικες θα κατασκευάσουν τις σήραγγες της Γραμμής 4
15-18 μέτρα την ημέρα σκάβουν οι μετροπόντικες
Σε 30 μέτρα βάθος κατά μέσο όρο και τοπικά μέχρι 75 μέτρα βάθος οι σήραγγες της Γραμμής 4
Σε βάθος από 20 μέτρα (Άλσος Βεϊκου) μέχρι 36,5 μέτρα (Ελικώνος) οι σταθμοί της Γραμμής 4
318 λιγότεροι τόνοι CO2 και 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης ημερησίως
20 αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό
2 κόμβοι μετεπιβίβασης, με τη Γραμμή 3 στον σταθμό Ευαγγελισμό και με τη Γραμμή 2 στο σταθμό Ακαδημία (Πανεπιστήμιο)
Άλσος Βεΐκου- Δικαστήρια σε 5 λεπτά
Άλσος Βεΐκου- Γουδή σε 17,5 λεπτά.
Άλσος Βεΐκου- Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά
ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟ
Με έγγραφο προς την Αττικό Μετρό ως δυνητικό δικαιούχο, το Υπουργείο υπέβαλε πρόσκληση -ανακοίνωση πρόθεσης χρηματοδότησης για την υποβολή πρότασης προς το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Μεταφορών και Υποδομών που αφορά την πραγματοποίηση τεσσάρων μελετών για αντίστοιχα έργα μετρό.
Οι τέσσερις μελέτες που θα ανατεθούν είναι οι εξής
Προκαταρκτικές μελέτες για τη σύνδεση της Γραμμής 1 με το Ίδρυμα Νιάρχος
Προμελέτη Γραμμής 4 για το Τμήμα «Ευαγγελισμός – Α. Ηλιούπολη»
Προκαταρκτικές μελέτες και προμελέτη για το Τμήμα της Γραμμής 2 «Ελληνικό – Γλυφάδα»
Προμελέτη Γραμμής 4 για το Τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη»
Επέκταση Γραμμής 2
Μελετάται ακόμη και η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο. Η συγκεκριμένη επέκταση θα είναι το επόμενο έργο Μετρό που θα προκηρυχθεί έως το τέλος του έτους, ενώ εκτιμάται ότι η επιβατική κίνηση των τριών νέων σταθμών θα ανέρχεται συνολικά σε 51.000 επιβάτες ημερησίως.
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Εντός του καλοκαιριού αναμένεται η δημοπράτηση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής. Αυτός αναμένεται να φέρει πιο κοντά στο κέντρο της Αθήνας τους κατοίκους των περιοχών από τα Λιόσια ως τα Μέγαρα, ενώ θα εξασφαλίσει τη διασύνδεση περιοχών της Δυτικής Αττικής μεταξύ τους και ταυτόχρονα θα τις συνδέει με το αεροδρόμιο, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.
ΝΕΟ ΦΑΛΗΡΟ -ΠΕΙΡΑΙΑΣ: ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΓΡΑΜΜΗΣ 1
Η υπογειοποίηση της γραμμής 1 του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς (ΗΣΑΠ) στο τμήμα Νέο Φάληρο-Πειραιάς υπάρχουν αρκετές ελπίδες ότι θα μπορέσει να ενταχθεί μέσω του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για υλοποίηση στο ΕΣΠΑ 2021-2027. Το Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) αποτελεί το βασικό στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της χώρας, με τη συνδρομή σημαντικών πόρων που προέρχονται από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το συνολικό κόστος του θα ανέλθει σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ. Ο Δήμος Πειραιά θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί μια λεωφόρος που θα καταλήγει στο λιμάνι και θα μπορεί να δεχτεί τον κυκλοφοριακό φόρτο. Το έργο περιλαμβάνει τη βύθιση των γραμμών μετά την έξοδο από τον σταθμό του Νέου Φαλήρου, τη δημιουργία ενός νέου υπόγειου σταθμού με την ονομασία Καμίνια στη συμβολή των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Ομηρίδου Σκυλίτση, καθώς και την άνοδο των γραμμών στην επιφάνεια στον τερματικό σταθμό του Πειραιά.
ΕΛΑΙΩΝΑΣ – ΝΕΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ
Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα αποτελεί ένα σημαντικό έργο για την Αττική, καθώς εκεί θα συγκεντρώνεται το σύνολο των υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών ΚΤΕΛ της χώρας, καθώς και των διεθνών γραμμών. Πρόκειται για ένα έργο δημόσιου συμφέροντος, ιδιαίτερα σύνθετο, με πολλούς φορείς να έχουν άμεση ή έμμεση εμπλοκή. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου έχει υποβληθεί και διαβιβαστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Περιφέρειας Αττικής. Η χρηματοοικονομική μελέτη που πληρώθηκε από τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων έχει εκπονηθεί και το έργο κρίνεται ώριμο. Ο υφυπουργός Μεταφορών ανέφερε επίσης πως εκτιμά πως μέσα στο 2022 θα έχει δημοπρατηθεί. Το στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων εκπόνησης του έργου αναμένεται να διαρκέσει 16 μήνες από την έκδοση της σχετικής πολεοδομικής άδειας κατασκευής του κτιρίου. Ο σχεδιασμός του νέου σταθμού θα είναι αρκετά φιλόδοξος, καθώς θα παραπέμπει σε σύγχρονο αεροδρόμιο. Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα θα συνδέεται με τον ομώνυμο σταθμό του Μετρό της γραμμής 3, για να είναι πρακτικά εφαρμόσιμη η μετακίνηση σε άλλα σημεία της πρωτεύουσας, από τον κεντρικό σταθμό και αντιστρόφως. Τα σχέδια του νέου σταθμού περιέχουν εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής. Η μεγάλη εμπορική αξία του όλου έργου το καθιστά ευέλικτο χρηματοδοτικά, ενώ φυσικά το κατασκευαστικό ενδιαφέρον είναι πάντα ζωηρό. Ο προϋπολογισμός εκτιμάται στα 100 εκατομμύρια ευρώ.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Οι αστικές συγκοινωνίες δέχθηκαν μεγάλη πίεση εν μέσω πανδημίας. Οι ήδη υλοποιημένοι στόχοι περιλαμβάνουν την ανανέωση του στόλου κατά 30%, την επισκευή σεβαστού αριθμού λεωφορείων και πρόσληψη εργαζομένων, με αποτέλεσμα πλέον να κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα 1.350 λεωφορεία. Επόμενος στόχος είναι η κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, με τον σχετικό διαγωνισμό για την προμήθεια 650 μονάδων να εξελίσσεται ομαλά και εκτός απροόπτου, το πρώτο εξάμηνο του 2023 θα κυκλοφορούν στην Αθήνα τα πρώτα μηδενικών τύπων οχήματα.
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΚΟΜΒΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 55 εκατομμύρια ευρώ. Μόλις 1,4 χλμ. απομένουν για την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών –Κορίνθου και την αποπεράτωση του ημιτελή Κόμβου Σκαραμαγκά, καθώς θα αποσυμφορήσει την κίνηση των οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού και την Λεωφόρο Αθηνών.