Το πρώτο ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων θεσμοθετήθηκε το 2009, με βασικό μέτρο την εγκατάσταση συστήματος εισροών–εκροών στα πρατήρια, το οποίο ακόμη αναμένεται…
Το πρώτο μέτρο καταπολέμησης του λαθρεμπορίου στα καύσιμα θεσμοθετήθηκε το 2009, με την απόφαση για εγκατάσταση συστήματος εισροών–εκροών στα πρατήρια και ακολούθως σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2014. Υπό την πίεση του μνημονίου θεσπίστηκε ένας νέος νόμος το 2012 με 14 εφαρμοστικές αποφάσεις, κάποιες εκ των οποίων εκκρεμούν μέχρι σήμερα και άλλες που δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, και ένας ακόμη νόμος το 2019 με 18 εφαρμοστικές αποφάσεις, ο οποίος προέβλεπε μεταξύ άλλων την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών–εκροών σε πρατήρια και φορολογικές αποθήκες τον Δεκέμβριο του 2021. Η υποχρέωση αυτή μεταφέρθηκε για τότε, μετά για το 2023 και πλέον μετατίθεται για το 2024. Εάν τελικά δηλαδή καταφέρει και δουλέψει το σύστημα, θα έχουν περάσει 15 χρόνια από τη θεσμοθέτησή του. Στο μεταξύ, μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί συνολικά πάνω από 200 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών–εκροών από ιδιωτικούς πόρους και το Πρόγραμμα Δημοσίων Δαπανών, και το ίδιο διάστημα οι λαθρέμποροι είχαν «οικονομήσει» περισσότερα από 4 δισικατομμύρια ευρώ.
Το σύστημα εισροών–εκροών έχει εγκατασταθεί σε όλα τα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες, δεν υπάρχει ωστόσο δυνατότητα αξιοποίησης των ψηφιακών δεδομένων για τη διασταύρωση των στοιχείων που αποστέλλονται. Μέχρι σήμερα δεν έχει καθοριστεί διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρίζει ο πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων. Οι πρατηριούχοι καταχωρίζουν μόνοι τους τα στοιχεία της προμηθεύτριας εταιρείας στο σύστημα και δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητας αυτών των στοιχείων, καθώς το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο. Ο λόγος; Επειδή υπάρχουν εκκρεμότητες από το 2010 και το 2012…
Ποιες είναι οι εκκρεμότητες
1. Εκκρεμεί η έκδοση της επικαιροποιημένης απόφασης (ΚΥΑ Φ2-1617/2010) για τις προδιαγραφές των συστημάτων εισροών – εκροών, η οποία τέθηκε σε διαβούλευση τον Μάιο του 2022 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Η επικαιροποιημένη Κοινή Υπουργική Απόφαση θα θεσμοθετήσει τη διαδικασία ελέγχου καταλληλότητας λογισμικών και ελέγχου των εγκαταστατών.
2. Εκκρεμεί η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την έναρξη της εξάμηνης δοκιμαστικής λειτουργίας μετάδοσης δεδομένων του συστήματος εισροών–εκροών στις φορολογικές αποθήκες, η οποία αναμενόταν τον Ιανουάριο του 2023. Ολες οι φορολογικές αποθήκες (εγκαταστάσεις) είναι έτοιμες, έχουν κάνει και δοκιμαστική λειτουργία, αναμένεται ωστόσο η έκδοση της ΚΥΑ για την έναρξη δοκιμαστικής περιόδου για τη μετάδοση των στοιχείων προς τη ΓΓΠΣ.
3. Εκκρεμούν οι αποφάσεις για επέκταση της εγκατάστασης των συστημάτων εισροών–εκροών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και στα πρατήρια, σύμφωνα με τις προβλέψεις των ν. 3784/2009 και 4608/2019.
4. Εκκρεμεί η τροποποίηση της αρχικής ΚΥΑ (48941/3564/16-11-2012) προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή της στη μετάδοση στοιχείων από τα GPS που έχουν εγκαταστήσει οι εταιρείες στα βυτιοφόρα τους.
5. Οσον αφορά τα συστήματα GPS στα πλωτά ανεφοδιαστικά μέσα (σλέπια), ενώ έχουν εγκατασταθεί σε όλα, εκκρεμεί η απόφαση για τη μετάδοση δεδομένων προς τη ΓΓΠΣ.
Παράδειγμα η Τουρκία
Το ίδιο σύστημα η γειτονική Τουρκία το εγκατέστησε και το λειτούργησε μέσα σε ενάμιση χρόνο, με μια ανάθεση μέσω διεθνούς διαγωνισμού στην PwC, η οποία και το λειτουργεί με εντυπωσιακά αποτελέσματα ως προς τη βελτίωση της λαθρεμπορίας. Για την αγορά, η ολοκλήρωση του συστήματος εισροών – εκροών σε συνδυασμό με την ενίσχυση, σε δυναμικό και μέσα, των υπηρεσιών ελέγχου για την εντατικοποίησή τους είναι επιτακτική ανάγκη για την καταπολέμηση της παραβατικότητας. Χρύσα Λιάγγου Πηγή: Καθημερινή
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Λαθρεμπόριο καυσίμων – το πάρτι συνεχίζεται