Στην αναβάθμιση του συστήματος τηλεματικής, που προσφέρει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τα δρομολόγια των οδικών μέσων μαζικής μεταφοράς σε όλες τις αστικές και περιαστικές γραμμές του συγκοινωνιακού δικτύου, προχωρά ο ΟΑΣΑ.
Η τεχνολογική αναβάθμιση του συστήματος τηλεματικής του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) στα μέσα μαζικής μεταφοράς, θα επιτρέπει ταχύτερη και πιο αξιόπιστη μετάδοση πληροφοριών. Παράλληλα, η διοίκηση του Οργανισμού θέτει σε προτεραιότητα τον σχεδιασμό για την αύξηση του αριθμού των «έξυπνων στάσεων» με νέες πινακίδες. Ο σχεδιασμός αυτός αφορά στην εγκατάσταση 500 επιπλέον «έξυπνων στάσεων» στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας. Παράλληλα, σχεδιάζει να μετατρέψει σε «έξυπνες» και τις 7.500 στάσεις του δικτύου της πρωτεύουσας.
Η εφαρμογή telematics app στα smartphones, που χρησιμοποιούν περισσότεροι από 1,2 εκατομμύρια χρήστες, παρέχει στους επιβάτες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την άφιξη του επόμενου οχήματος σε κάθε στάση. Πληκτρολογώντας την ονομασία της στάσης στην εφαρμογή telematics, εμφανίζονται οι ώρες άφιξης όλων των οχημάτων που διέρχονται από την συγκεκριμένη στάση. Αυτή σχεδιάζει να αναδείξει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) το επόμενο χρονικό διάστημα, με την τοποθέτηση QR Codes στο σύνολο των στάσεων λεωφορείων και τρόλεϊ, επιτρέποντας την απευθείας σύνδεση στην τηλεματική για τη συγκεκριμένη στάση. Μέσω του κινητού τους τηλεφώνου, οι επιβάτες που αναμένουν σε μια στάση θα μπορούν να συνδέονται εύκολα με το QR Code στο περιβάλλον της τηλεματικής, εμφανίζοντας στην οθόνη του τηλεφώνου τους τις ώρες άφιξης σε πραγματικό χρόνο όλων των οχημάτων στη συγκεκριμένη στάση.
Στην εφαρμογή της τηλεματικής του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας, έχει ήδη ενσωματωθεί και ο ημερήσιος προγραμματισμός, άρα όποιες αλλαγές στα προγραμματισμένα δρομολόγια προκύψουν κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενσωματώνονται αυτόματα στα δεδομένα που έχουν στη διάθεση τους οι επιβάτες. Ταυτόχρονα και σε πραγματικό χρόνο, μεταδίδονται τα νέα δεδομένα στα οχήματα για την ενημέρωση των οδηγών με οπτική και ηχητική ειδοποίηση στην καμπίνα. Αντίστοιχα, οι οδηγοί των οχημάτων με τα ίδια κανάλια αμφίδρομης επικοινωνίας, μπορούν να επικοινωνούν άμεσα με τους σταθμάρχες της κάθε γραμμής για να διαβιβάσουν σύντομες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο.
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης υπάρχει δυνατότητα χρήσης ειδικού κομβίου συναγερμού (panic button), στέλνοντας σήμα για βοήθεια στο κέντρο διαχείρισης. Ο συναγερμός εμφανίζεται στην οθόνη του εκάστοτε σταθμάρχη/επόπτη, αναλύοντας τις πληροφορίες που σχετίζονται με το συγκεκριμένο όχημα (π.χ. θέση, κατάσταση, οδηγός). Στο πλαίσιο της βελτίωσης των υπηρεσιών ενημέρωσης του επιβατικού κοινού, ο Όμιλος Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας εξετάζει να αξιοποιήσει τα υπάρχοντα συστήματα και δεδομένα της τηλεματικής, παρέχοντας πληροφόρηση για τις μετακινήσεις και για τα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ και μετρό).
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας Γιώργος Σπηλιόπουλος, σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων τόνισε «η τηλεματική μπαίνει σε νέα εποχή. Μια υπηρεσία που προσφέρει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο στους επιβάτες. Ταυτόχρονα, παρέχει σε οδηγούς και διαχειριστές του δικτύου, τις απαραίτητες πληροφορίες για τη βελτιστοποίηση του παραγόμενου έργου. Η τεχνολογική και λειτουργική αναβάθμιση και η επέκταση του δικτύου τηλεματικής, υλοποιούνται με γοργούς ρυθμούς». Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, www.ypodomes.com