Λύση στο πρόβλημα της τήρησης των κανόνων στις λεωφορειολωρίδες προσπαθεί να βάλει ο ΟΑΣΑ, ώστε να καταγράφονται αυτόματα και να βεβαιώνονται όλες οι παραβάσεις.
Ενώ τυπικά υπάρχουν, στην πράξη η χρήση αποκλειστικά για τα λεωφορεία καταργείται. Ο λόγος για τις λεωφορειολωρίδες, που ειδικά σε ώρες αιχμής παραβιάζονται καθημερινά, χωρίς φόβο από τους οδηγούς οχημάτων, σε μια προσπάθεια να αποφύγουν το μποτιλιάρισμα της πόλης. Λύση σε αυτό το πολυετές πρόβλημα προσπαθεί να βάλει ο ΟΑΣΑ, που επαναπροκήρυξε πρόσφατα τον διαγωνισμό για την προμήθεια ψηφιακών καμερών, ώστε να καταγράφονται αυτόματα και να βεβαιώνονται οι παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες της Αθήνας.
Οι συγκεκριμένες λωρίδες έχουν μήκος 50 χλμ. και εφαρμόζονται στο κύριο οδικό δίκτυο. Βρίσκονται στις περιοχές εντός του δακτυλίου της Αθήνας, στο κέντρο του Πειραιά και σε σημαντικούς οδικούς άξονες σύνδεσης προαστίων, όπως η οδός Λένορμαν, η Λ. Μεσογείων και η Λ. Δημοκρατίας. Εάν αυτές δεν παραβιάζονταν, οδηγοί και επιβάτες θα ωφελούνταν από την αύξηση της συχνότητας των προγραμματισμένων δρομολογίων, αλλά και από την αύξηση της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων σε 23 χλμ./ώρα.
O διαγωνισμός, που βρίσκεται από τα τέλη Οκτωβρίου στον «αέρα», είχε προκηρυχθεί το 2021, ωστόσο κηρύχθηκε άγονος, έπειτα από ενστάσεις συμμετεχόντων. Σύμφωνα με τη νέα προκήρυξη του διαγωνισμού, το έργο, προϋπολογισμού 490.800 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) περιλαμβάνει την προμήθεια 12 ψηφιακών καμερών και αντίστοιχων θαλάμων υποδοχής, καθώς και την εγκατάσταση δύο σταθμών εργασίας σε αντίστοιχες διευθύνσεις της τροχαίας όπου θα γίνεται η επεξεργασία, η έκδοση και η αποστολή των παραβάσεων που έχουν βεβαιωθεί στις λεγόμενες αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων. Ουσιαστικά η λειτουργία αυτών των συστημάτων, εκτός από την καταγραφή παραβάσεων του ορίου ταχύτητας, έχει σκοπό την αυτόματη καταγραφή και βεβαίωση των παραβάσεων του ΚΟΚ και ειδικά την παραβίαση των λωρίδων από οχήματα (Ι.Χ. – μηχανάκια), χωρίς την παρουσία αστυνομικών ή εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων. Η βεβαίωση και η καταγραφή γίνεται με radar και ταυτόχρονη φωτογράφιση οχημάτων. Πρόσφατη απόφαση του ΟΑΣΑ μεταθέτει την ημερομηνία υποβολής προσφορών από τους υποψηφίους για τις 19 Δεκεμβρίου (από 30 Νοεμβρίου) ενώ η αποσφράγιση των προσφορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 21 Δεκεμβρίου. Μάλιστα, εντός του 2023 προβλέπεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας και η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο που θα αναλάβει το έργο.
Ηδη στον δρόμο υπάρχουν 12 αναλογικές κάμερες με φιλμ για την παρακολούθηση των λεωφορειολωρίδων οι οποίες ανά διαστήματα τοποθετούνται σε 40 διαφορετικά σημεία (στύλοι) στην πόλη. Πρόκειται για παλιές συσκευές, εάν αναλογιστούμε πως οι πρώτες 4 κάμερες τοποθετήθηκαν στους δρόμους το 2002. Πηγές του ΟΑΣΑ υποστηρίζουν πως «υπάρχουν κάμερες οι οποίες λειτουργούν και τώρα θα αντικατασταθούν με νεότερη τεχνολογία». Στοιχεία από τη διεύθυνση της τροχαίας Αττικής αναφέρουν πως το 2022 από τις κάμερες έχουν βεβαιωθεί μέχρι στιγμής 866 παραβάσεις, το 2021 1.470, ενώ το 2020, όπου είχαν επιβληθεί μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας λόγω πανδημίας, 932. Πηγή: Καθημερινή